Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vil jeg få straff?


square

Anbefalte innlegg

Hallo, var noe uheldig i helgen.. Var på fest på et lokale ved hjemstedet hvor en kompis ble slått i bakken, når jeg så dette slo jeg ned personen som gjorde det og traff såpass at han må operere under øyet.. Jeg sparket han også i magen et par ganger.

 

Det jeg lurer på er om jeg vil få noe straff for dette? I sommer ble jeg anmeldt for falsk forklaring til politiet noe jeg fortsatt venter på at skal komme opp.. Har også blitt stoppet uten førerkort på moped, fikk kun utsettelse da.

Men siden jeg er 17 år, vil det bli noe mildere straff?

 

 

Takk for svar

Mvh square

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt vil jeg si at du er en god kompis. Men etter at du hadde slått ham, kunne du spart deg for sparkene. Det er en regel man burde ha. Husk det til senere ;)

 

Hvis han anmelder deg, kan det vel alltids bli litt trøbbel, siden du allerede har litt av hvert å forsvare deg for. Om han ikke gjør det, blir det vel ikke annet enn at du har fått deg et par uvenner ekstra :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ingen jurist, men kan prøve å gi et lite svar.

 

Er vel slik at selvforsvar er lov i dette landet, til en viss grad. Du skal forsvare deg, men ikke angripe mer enn nødvendig.

 

Hvorfor ble denne kompisen din slått ned? Visst han ble slått ned fordi han var aggressiv mot den personen du slo ned så ligger du mer tynt ann vil jeg tro.

 

Var denne kameraten din et uskyldig offer eller var han den som slo først?

 

Slo du ned denne personen uten at han så det komme? Var han en direkte trussel når du gjorde dette?

Lenke til kommentar

Først av alt vil jeg si at du er en god kompis. Men etter at du hadde slått ham, kunne du spart deg for sparkene. Det er en regel man burde ha. Husk det til senere ;)

 

Hvis han anmelder deg, kan det vel alltids bli litt trøbbel, siden du allerede har litt av hvert å forsvare deg for. Om han ikke gjør det, blir det vel ikke annet enn at du har fått deg et par uvenner ekstra :)

 

Ble vel litt overivrig når det gjaldt sparkene, men han har gjort det klart for sine og mine kompiser at han kommer til og anmelde det. Men i og med at han slo min kompis først, burde det vel være noe til hjelp? Hvis ikke får jeg bare ta den straff jeg får.. :p

 

Du kan si at han gikk etter kompisen din så oppførte han seg aggressivt mot deg så du forsvarte deg.

 

Det var endel vitner der, ca 15 stykk kanskje. Så det tror jeg ikke vil funke siden jeg gikk rett bort og slo han ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ingen jurist, men kan prøve å gi et lite svar.

 

Er vel slik at selvforsvar er lov i dette landet, til en viss grad. Du skal forsvare deg, men ikke angripe mer enn nødvendig.

 

Hvorfor ble denne kompisen din slått ned? Visst han ble slått ned fordi han var aggressiv mot den personen du slo ned så ligger du mer tynt ann vil jeg tro.

 

Var denne kameraten din et uskyldig offer eller var han den som slo først?

 

Slo du ned denne personen uten at han så det komme? Var han en direkte trussel når du gjorde dette?

 

De har hatt en krangel pågående lenge, men kompisen min slo ikke i det hele tatt. Jeg kom forfra personen ja, men han rakk ikke og reagere så mye før jeg fikk slått..

Lenke til kommentar

Vil tro det vil stå å falle litt på om det var nødvendig å slå han, og med de sparkene du tok der. Om han ikke var noen trussel mot kameraten din og du slo han ned bare fordi du var sur så vil du ganske sikkert få en liten straff.

 

De andre probleme du har fra før av vil ha lite/ingenting å si da det er veldig isolerte hendelser som rettsvesenet kaller det.

 

Du kan jo vurdere om du skal roe deg ned litt, før noe enda mer alvorlig skjer en dag.

Lenke til kommentar

Poenget er at det i det hele tatt er feil å slå. Han slo kameraten din, og ikke deg. Jeg vil nesten anta at du får samme straff som karen som slo vennen din.

Skulle han til å slå kameraten din flere ganger?

 

Hvis ikke, så synes jeg det var dumt at du slo han. Det samme med sparkingen, som høres unødvendig ut.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Poenget er at det i det hele tatt er feil å slå. Han slo kameraten din, og ikke deg. Jeg vil nesten anta at du får samme straff som karen som slo vennen din.

Skulle han til å slå kameraten din flere ganger?

 

Hvis ikke, så synes jeg det var dumt at du slo han. Det samme med sparkingen, som høres unødvendig ut.

 

Tenkte ikke noe særlig over det, jeg så han slo kompisen min så det første jeg gjorde var og slå han ned. Alt skjedde ganske fort, sparkingen angrer jeg noe på ja.

Lenke til kommentar

Om han velger og anmelde eller ikke betyr ingenting da politiet kommer til å anmelde deg selv. Du kommer deg rett og slett ikke unna innblanding av politiet hvis legen har gjør jobben sin her.

 

Jeg har liten erfaring på området, så jeg lurer på om saksgangen blir lik uansett om det er "offeret" eller politiet som anmelder?

Lenke til kommentar

GOD KOMPIS!

 

Hvorfor det? Syns det er litt steinaldermentalitet ute å går her.

Helt enig.

For den saks skyld, for alt vi vet, har den opprinnelige kompisen provorsert frem et slagsmål som han har tapt ved å bli slått ned. Så popper plutselig den "gode kompis" opp for å forsvare idioten ved å slå ned det opprinnelige offeret, og så har vi det gående, "fyllefest/fylleslagsmål på lokalet".

 

Forøvrig vil jeg anta at dine forrige episoder, til tross (eller nettopp) for din unge alder, bli brukt mot deg i retten. De vil bare underbygge påstandene om at du til daglig har problemer med å holde deg innenfor loven. Underforstått bør du derfor få en streng nok straff til å forstå alvoret av dine handlinger før du blir gammel nok til å begå verre handlinger.

 

G :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
..men han har gjort det klart for sine og mine kompiser at han kommer til og anmelde det.

 

Vi får se hva som skjer når han husker hvem som slo først..

 

"Hei, herr politimann. Jeg slo ned en fyr, og så ble JEG slått ned. Har du hørt om noe slikt før??"

 

Jeg stusset også litt på dette her. Kan man liksom anmelde noen, når han burde bli anmeldt først? Han kompisen til trådstarter kan jo anmelde han fyren som slo han, også skal han fyren som ble slått ned av trådstarter anmelde trådstarter? :dontgetit:

 

Har jo ikke peiling på juss og alle de greiene der da. Jeg ville tro at det "rullebladet" ditt kommer til å bli brukt i mot deg, spesielt den med falsk forklaring, det er jo ganske alvorlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...