Gå til innhold

Bærbar PC til studentbruk +++


cooltech

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å gå til anskaffelse av en bærbar PC til studentbruk. PC-en skal være en slags "all-rounder", som kan brukes til det meste; skriving, programmering og surfing på nett. I tillegg må den ha et ok lydkort til avspilling/ripping av CD-er -> MP3 og den må ha ok avspilling av mediefiler generelt. PC-en vil muligens også bli brukt til noe spilling innemellom, men skjermkortet trenger ikke være state of the art, bare ok. I tillegg hadde det vært fint om WLAN var med i utgangspunktet og CD-brenner og/DVD hadde vært ok, men ikke så nødvendig.

 

Dette skal være en PC som skal kjøre Windows OS og sannsynligvis Linux etterhvert, Mac-systemer og Ibook er uinterressant.

 

PC-en bør ikke være over 3 KG og ha en batterikapasitet på rundt 3 timer, batteriet bør lades raskt.

 

Er det noen som har tips og/eller råd om brukbare PC-er som passer inn under denne kategorien? Prisantydning fra 10 - 13 000.

 

--

 

På NTNU har man fått tilbud om å kjøpe Compaq EVO N800C (Best i test i PC-World august 2003) til Kr 12 964,- ink. mva. Med tilbud om 256MB ekstra minne, USB mus og ryggsekk til kr 999,- ink. mva. Denne PC-en er litt forskjellig fra grunnmodellen og har bla 64 MB skjermkort og CD-RW/DVD som standard - mer info på denne siden.

 

Jeg lurte på om noen hadde noen synspunkter om denne PC-en, er det noe som bruker denne PC-en og som har tilbakemeldinger å komme med. Er det en brukbar PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser fin ut den.

Skjermkortet tror jeg er 64mb shared (dårlig ytelse), men du skulle jo ikke bruke den så mye til spill eller?

 

Denne pc'en har et kraftig 3dkort, men batteritiden er litt dårlig.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...43&GrpID=9&s=pl

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...43&GrpID=9&s=pl

 

Denne har god batteritid men dårlig 3d kort.

Ser pc'ene er litt over i pris, Var noen av de beste jeg fant.

Lenke til kommentar

Elkjøp har et godt tilbud her

 

Eneste er selvsagt batterilevetid, men ellers er dette en kongePC med DVDbrenner, 512 minne og rått (for laptop å vere) 3d kort. Egentlig er det batt.levetiden som avgjør laptopvalget (near-desktop kongePC eller strømsparende Centrino litt mer stusseligere utrustet).

 

BRSSEB

Lenke til kommentar
Ser fin ut den.

Skjermkortet tror jeg er 64mb shared (dårlig ytelse), men du skulle jo ikke bruke den så mye til spill eller?

 

Det er et "fullblods" mobility radeon 7500 kort i evo n800c. Noe som gir mellom 5000 og 6500 poeng i 3dmark2001.

 

n800c er en god maskin, med grei batterilevetid og stor og god skjerm. Den er ganske stor, men veier likevel rett under 3 kg.

Lenke til kommentar
Elkjøp har et godt tilbud her

(...)

 

Hvis støy ikke betyr noe for deg, bør du gå for en modell i denne gata, dvs. stasjonær P4 cpu (ikke nødvendigvis denne), de gir nok best forhold mellom ytelse og pris. Hvis støy derimot betyr noe bør du absolutt styre unna modeller med stasjonær cpu, og da særlig Fujitsu-Siemens. Faren min har en slik, og den bråker som en industri-støvsuger store deler av tiden den er påslått.

 

Går selv på ntnu, og har nettopp kjøpt laptop. Jeg spyttet i noen tusen ekstra og gikk for en centrino (pentium -m cpu). Selv føler jeg at jeg klarer å være mer produktiv på en maskin som er musestille. Men alt har jo en hake, de fleste "brukbare" centrino-maskinene ligger vel noen hakk over den prisklassen du sikter deg inn på...

Lenke til kommentar

fordelen med en centrino maskin er at den gjerne er stillegående og har bra batter i tid. dvs. du kan ta den med på forelesninger uten å måtte sitte helt bakerst med sukkende blikk mot maskinen som bråker som en rockekonsert i en begravelse.

 

selv kjøpte jeg en billig brukt p3 maskin skifta harddisk og satte inn mer minne og den er totalt stillegående samt at batteritiden er overraskende god (over 3 timer) så det holder noen timer det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...