Gå til innhold

Low-end PCIe (16) skjermkort


thotta

Anbefalte innlegg

Heisan

 

Skal kjøpe et nytt skjermkort til dataen til mine foreldre, da det gamle ser ut til å ha tatt kvelden.

 

De har en 5-6 år gammel pc, hvor grafikk-kortet står i en port merket PCIEX16, som jeg antar står for PCI Express x16. De bruker pc'en stort sett til surfing og å se på bilder. Gjerne en kabal i ny og ne :roll: Ganske så lave krav, ytelsesmessig altså.

 

Ser for meg et veldig billig, helt vifteløst, kort. Noe spesielt å passe på? Eller kan et hvilket som helst PCIe kort brukes i et slikt system?

 

Er litt utdatert på hardwarefronten kan man si :blush:

Må jeg passe på PCIe versjon, bus-hastighet, innetype etc?

Kortene i denne kategorien krever vel ikke dedikert strømkabel, gjør de?

 

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kortet her burde virke, så lenge du har en PCIe buss på hovedkortet.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650028

 

Ja, det var noe sånt jeg tenkte på. Dette er vel noe av det billigste du får, er det? Ser forøvrig at hvis jeg "river i" med 30 kr. ekstra, så får jeg 1 GB ram, fremfor 500 MB. (her er kortet jeg tenker på). Det er vel verdt 30 kroner tenker jeg :-)

Endret av thotta
Lenke til kommentar

Hva er det du har tenkt å bruke de ekstra 500MB med VRAM til? Kortet er alt for svakt til å klare å bruke mer enn 100 MB allerede.

Er det det, ja? Det visste jeg ikke. Men er det slik at disse kortene er så svake at de til og med sliter med å se youtube filmer o.l.? Og hva med filmsnutter tatt meg fotoapparat? Jeg vvar av den tro at egentlig ingen maskiner sliter med slike oppgaver.

 

Bør man gå "hakket opp" fra de aller svakeste kortene? F.eks. til dette som ligger rundt 500: ASUS GeForce GT 430 eller blir bare overkill for det nevnte bruksområdet?

Lenke til kommentar

Jeg har GT230 og alt funker fjell til å være ett så gammalt og underpowered kort. Kan tilogmed spille 5 år gamle spill på max med 60 FPS... Det er ikke dårlig må jeg si.

 

Tror du burde gå for noe LITT kraftigere enn 210, men hvor mye kraftigere er vanskelig å si.

..baller jo fort på seg, sånne kjøp som dette, i frykten for å kjøpe for svake saker :blush:

 

Så nå har jeg selvfølgelig begynt å snuse på et kort til 399, nemlig dette GT520

Og hvordan stiller dette kortet seg i forhold til dette andre GT520 - forskjellen i klokkehastigheten er stor. Dette har vel en del å si?

Har det i det hele tatt noe for seg å vurdere neo annet enn GT210 for en surfe-pc?

Lenke til kommentar

GT 430 > HD 6450 > GT 520 >>> GT 210

 

HD 6450 er det mest effektgjerrige kortet (20W), GT 210 bruker mer (25W ish), GT 520 bruker enda litt mer (30W), og GT 430 bruker en del mer (60W).

 

Kunne godt tenkt meg HD 6450. Som det nevnes, bruker det lite strøm. Dette nevnes også som greit lavbudsjetts-kort i HW sin skjermkort-anbefaling. Men leste en omtale som nevnte at dette var PCIe v 2.1, som kunne gi problemer på eldre maskiner. Noen som kan bekrefte dette?

Så hvis det stemmer, tror jeg jeg lander på et GT520-kort.

 

Takk for alle innspill :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...