Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Valg av barnesete for toåring


Anbefalte innlegg

Toåringen vår er i ferd med å vokse ut av sitt første bilsete (Maxi Cosi Cabriofix). Vi har sett på flere modeller men har så langt landet på følgende:

 

  • Britax Multi-Tech II (9-25 Kg, for-/bakovervendt, Kr. 2700,-)
  • Britax Hi Way (0-25 Kg, kun bakovervendt, Kr. 2800,-)
  • Maxi Cosi Mobi (9-18 Kg, kun bakovervendt, Kr. 3000,-)

Prisene er nogenlunde det samme, men ettersom Britax Multi-Tech II kan monteres begge veier betyr det antageligvis at vi greier oss lenger med denne før evt. nytt kjøp av stol, så denne kommer godt ut når det gjelder økonomien. Den har også en fin polstring på hver side av hodet som sannsynligvis betyr bedre hvile og støtte mens man sover.

Britax Hi Way virker bedre å ligge i ettersom den er mer tilbakelent, men kan altså kun brukes bakovervendt. Den mangler også polstringen til hodet.

Maxi Cosi Mobi er også kun til bakovervendt bruk, men har til gjengjeld mulighet for å vippes et godt stykke bakover for mer behagelig hvile/sovestilling eller mer oppreist ellers.

 

Sikkerhet er selvsagt det viktigste når det gjelder valg av sete, deretter komfort og til slutt det økonomiske.

Noen som har erfaring med noen av disse, og hva vil dere anbefale (evt. andre modeller også)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge våre har brukt Akta Graco Cosmic Comfort S fra de vokste ut av Maxi Cosi'en.. :)

 

Vi er veldig fornøyde med setene i alle fall. Kan monteres både forovervendt og bakovervendt, og er rask å montere forovervendt når man har gjort det et par ganger.

 

Det har også ekstra støtte for hodet.

 

Øvrige seter har jeg ingen erfaring med - eldstemann er over på vanlige beltestoler nå (eller hva det nå heter).

Lenke til kommentar

Har selv besafe, koster rundt 4000 fullpris tror jeg, men er veldig fornøyd med det. tar det ut og inn rett som det er og synes ikke det er noe vanskelig i det heletatt, isofix versjonen vel og merke.

Alle seriøse tester sier at barn under 4år burde sitte bakovervendt. Etter 4år kan de jo få sånne som ser ut som små bilseter som sitter i setet liksom..

Er noen som sier i diverse butikker at statistikker sier at det er ca 50-50 at man fontkolliderer eller får noen som kjører i en bakfra, det de ikke sier er at man normalt i en frontkollisjon har ganske stor fart, mens når man får noen i ræva står man ofte stille eller kjører veldig sakte så nakkeskadene oppstår stort sett i frontkollisjoner. Etter 4år er visst nakken bedre i stand til å holde hode på nakken siden kroppen har blitt såpass mye større.

 

Grunnen til at jeg nenvte dette er at man etter barnet er 4år mest sannsynlig ikke kommer til å snu setet, man kjøper et nytt siden de da alikevell ikke trenger et slikt type sete og kommer til å trenge noe annet før de setter seg rett i bilsetet og da kan man like gjerne ta den investeringen på det tidspunktet. Det er hvertfall min tanke.

Lenke til kommentar

Etter å ha undersøkt en del tror jeg vi ender opp med en Britax Hi Way II. Den er plussgodkjent opp til 25 Kg, passer i vår lille bil (BeSafe setene er ganske plasskrevende såvidt jeg forstår) og det går an å vippe den litt tilbake for bedre komfort.

Er det noen her som har erfaringer -positive eller negative, med dette setet?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...