Gå til innhold

Be til Gud?


Anbefalte innlegg

Syns det er merkelig mange ikke-kristne som har formeninger om det å være kristen....

 

Det er heldighvis forskjell på kristne og kristne. Ja jeg tror på Gud, nei jeg tror ikke på alt som står i bibelen, og ja jeg banner til tider. Nei jeg ber ikke til gud hele tiden, ja jeg tviler sterkt til tider. Ja jeg stiller mange spørsmål om hvordan han/hun kan la ting gå så galt. Kort sagt, jeg tror det finnes en overordnet "gudeskikkelse" som har startet livet (men ikke nødvendighvis slik det er skrevet i GT).

 

Og nei jeg tvinger ikke min tro på andre (slik noen av dere "forståsegpåere" til tider gjør).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva jeg mener med det er at de har for mye vranglære til å kalles kristne.  

Dette er altså noe JEG mener.  

Kunne du jo skrevet med det samme.

Lurer litt på hvem du mener tolker/forstår bibelen riktig egentlig.

Mistenker at lista blir kort. Men for all del: korte begrunnelser.

 

Bibelen skal egentlig tolke seg selv, hvilket betyr at den i bunn og grunn skal stå på egne ben og ikke på tolkninger av den.

Bibelen har som hovedbudskap å fortelle om Guds Åpenbaring i historien og veien til frelse gjennom Jesus Kristus.

 

Jehovas vitner har forsåvidt også dette utgangspunktet, men blant annet deres kristologilære er for oss kristne langt ute og kjøre.

(Læren om hvem Jesu person og virke.)

 

Her fant jeg deres syn på ting:

http://www.watchtower.org/languages/norweg...ry/jt/index.htm

 

Si fra hvis du vil ha mer konkret. :)

 

-TC

Lenke til kommentar

Saksa fra en samtale med Mark Vetanen, fra Dark Zen webside.

 

"Today, it seems that religion across the board suffers with many scandals that all stem from a corrupt hierarchy. I think there is an inherent danger when a person adopts the role of a spiritual icon, such as that of a monk or priest. Since the teachings of any religion say it is True and Pure, there is a tendency with people to see the monks and priests of that religion also as True and Pure. Unfortunately many people who have unethical motives and designs on people use the structures of centralized religion for their own ends. This of course has resulted in what we are seeing today 5ex abuse and twisting of the teachings."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...