idos Skrevet 6. november 2011 Skrevet 6. november 2011 Etter en katastrofal oppdatering har nå OpenSuse maskinen gått ned. Diskene var satt opp som følgende: 1 oppstartspartisjon 20 gb 2 stk disker satt i software-raid 1 (disse er de kritiske!!!) 1 full disk + resten av disken brukt til oppstart i LVM Jeg startet opp maskinen med Ubuntu fra USB og fikk opp både lvm og raid i diskverktøyet , men kunne ikke starte noen av dem. Jeg restartet og bootet opp igjen (Ubuntu) , men da var raiden borte, fikk fortsatt ikke startet den. Så restartet jeg med OpenSuse live, og klarer med mdadm å starte raid, tar kun i bruk den ene disken , og montere denne, men da er disken tilsynelatende tom. LVM vises også i paritsjonverktøyet, men når jeg monterer denne virker denne også tom. Nå tør jeg ikke "rote" mer, da dette var bildene fra de siste 8 årene til min svigersøster. Kanskje det er best å prøve å få liv i maskinen igjen, men den får kernel-panic, og da er jeg litt "lost" for å si det mildt. Noen som har noen tips, eller forslag til løsninger ?
BlueEAGLE Skrevet 6. november 2011 Skrevet 6. november 2011 Er det ikke bare å hente bildene ut fra backup? c", ) 1
kpolberg Skrevet 7. november 2011 Skrevet 7. november 2011 (endret) Her er det jo bare å begynne i en ende. Hva gir: cat /proc/mdstat mdadm --detail --scan mdadm --detail /dev/md0 mdadm --examine /dev/sdX For lvm disken din. fdisk -l pvdisplay vgdisplay lvdisplay For diskene dine som var satt opp i software raid, så lenge du vet hvilket filsystem som var i bruk. Bør du kunne ta hvilken som helst av disse diskene ut, og montere dem opp direkte. Uten å sette opp raidet igjen(dette kan faktisk være det lureste, da du ikke risikerer at mdadm overskriver den ene disken med skrot). Aller helst monter disken som read-only. Det aller viktigste er å ikke begynne med --force på noen kommandoer før du er absolutt sikker på hva du holder på med. Endret 7. november 2011 av kpolberg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå