Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke åpna port (minecraft server)


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg prøver å sette opp en server på minecraft, og da må jeg åpne port 25565. jeg vet hvordan jeg gjør dette, for jeg har hatt flere servere før og det har virket helt fint. Men nå klarer jeg ikke å åpne porten, selv om den var åpen før og jeg har de samme instillingene.

 

noen som kan litt om nettverk og porter og slikt? eventuelt noen som har erfaring med minecraft server selv.

 

jeg oppfatter meg selv som ganske god på PC men dette med nettverk kan jeg ikke så godt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

port forwardingen ser ritkig ut. Hvis du kan så velg gjerne TCP og UDP som protokoll. Jeg vet ikke om faktisk mincecraft bruker begge deler - men det skader ihvertfall ikke å åpne begge i samme sleng. Noen spill og slikt bruker nemmelig UDP også.

 

Det som jeg tror er hovedårsaken er at Telenor sine Zyxel modemrutere kommer med en aktivert brannmur. Det betyr at du ikke bare må forwarde porten, men også åpne for trafikk på denne porten i brannmuren.

 

Om du scroller litt ned i denne tråden så finner du en manual for hvordan du åpner porter i firwall på Zyxel ruter. Dette er dog litt annen modell - men ofte er prosessen veldig lik på forskjellige modeller av samme produsent, så kanskje det hjelper deg på vei (og hvis ikke kan du gjerne spørre ISP om de kan sende deg manual på hvordan du kan forwarde en port på din spesifikke ruter, så får du gjerne instruksjon på både NAT og firwall).

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1184019

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

har prøvd med TCP og UDP som protokoll, og deaktivert brannmuren. men den er fortsatt ikke åpen.

 

det som forvirrer meg mest er at det virka før, og jeg har ikke endra på noen instillinger.

 

ok, da foreslår jeg at før du går noe videre så dropper du å sjekke direkte med minecraft serveren - og sjekker i stedet porten direkte. På den måten kan du utelukke evt. feil som du gjør i forhold til spillet (og evt. se på dem senere etter du har bekreftet av porten ud har forsøkt å forwarde faktisk er forwardet).

 

Til dette foreslåt jeg at du laster ned µtorrent. Denne har en innebygget portsjekker. Sku av hastghettesten men behold port-testen. Sett den til å bruke den porten du mener du har forwardet. Sku av UPnP (ellers vil den forsøke å automatisk forwarde porten midlertidig og vil dermed kunne gi et falsk positiv resultat).

 

Kjør så testen. Om denne rapporterer at porten er åpen for bruk så må nødvendigvis både NAT og firewall være korrekt instilling. (under noen tilfeller kan det være nødvnedig med en restart av ruter for at ruteren skal ta i bruk nye NAT/firewall instillinger øyeblikkelig, dog det avhenger av ruter).

 

Så, om testen er OK, så må du se på om det er andre ting som kan være feil. Hvis ikke så må du se videre på evt. brannmur og NAT instillinger. Sjekk dette først så skal jeg prøve å veilede deg videre :)

 

PS: en typisk ting du kan undersøke raskt er at ikke IPen din på nettverket har forandret seg siden du originalt satte inn NAT instillingene.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

har hele tiden brukt portchecker fra portforward. den er NOT OPEN, både TCP og UDP. har restartet ruteren også, men den er fortsatt ikke åpen.

 

ok, da er vi langt på vei ihvertfall - og problemet må ligge i instillingene som brukes i ruteren. Det eneste unntaket jeg kan tenke på er at du må passe på at evt. brannmur på PCen din også er disablet eller konfigurert til å akseptere porten. Det beste for testingen sin del er å disable midlertidig ihvertfall. Vær obs på at mange antivirus løsninger har innebygd brannmur. Windows har også en innebygd brannmur som styres fra kontrollpanelet.

 

Når du har utelukket den faktoren så hadde det hjulpet om du kunne gi oss et screenshot av både instillingssiden på ruterens brannmur + ipconfig fra maskinen du tester porten fra. Da vil vi ha nok info til å se evt. obvious feil i instillingene ihvertfall.

 

EDIT: et ekstra spørsmål til neste gang du svarer: Er PCen direkte tilkoblet Zyxel ruteren via kabel eller trådløs, eller er det en ekstra ruter med i nettverket (plassert et sted mellom PCen og Zyxel ruteren)? Dette vil forsovidt fremkomme av ditt screenshot av ipconfig, men jeg spør for å være grundig :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

windows firewall kjører ikke tror jeg. men jeg har microsoft security essentials. vet ikke om den har noe brannmur, det ser ikke slik ut.

 

 

her er screenshots av brannmurinstillingene på routeren (brannmuren er disabla nå), og ipconfig

 

n1tsat.jpg

 

 

2uos0op.jpg

 

som sagt kan jeg ikke så mye om nettverk og slikt. vi har en sånn liten d-link boks som er kobla til ruteren, fordi det ikke var nok innganger å plugge ethernet kabler i på ruteren.

men jeg er ikke sikker på om jeg er kobla direkte i ruteren eller om jeg er kobla i d-link boksen. (jeg plugger den bare i veggen på rommet mitt og jeg vet ikke hvilken plugg nede ved routeren som fører til rommet mitt(håper du skjønte det der))

 

men slik jeg forsto det kan du se det på screenshoten, så det bør vel ikke være et problem.

 

 

ps: beklager om jeg mangler mellomrom noen steder. space-knappen min er litt ødelagt og jeg må trykke ganske hardt, det er litt vanskelig når jeg skriver fort. :p

Lenke til kommentar

windows firewall kjører ikke tror jeg. men jeg har microsoft security essentials. vet ikke om den har noe brannmur, det ser ikke slik ut.

 

 

her er screenshots av brannmurinstillingene på routeren (brannmuren er disabla nå), og ipconfig

 

n1tsat.jpg

 

 

2uos0op.jpg

 

som sagt kan jeg ikke så mye om nettverk og slikt. vi har en sånn liten d-link boks som er kobla til ruteren, fordi det ikke var nok innganger å plugge ethernet kabler i på ruteren.

men jeg er ikke sikker på om jeg er kobla direkte i ruteren eller om jeg er kobla i d-link boksen. (jeg plugger den bare i veggen på rommet mitt og jeg vet ikke hvilken plugg nede ved routeren som fører til rommet mitt(håper du skjønte det der))

 

men slik jeg forsto det kan du se det på screenshoten, så det bør vel ikke være et problem.

 

 

ps: beklager om jeg mangler mellomrom noen steder. space-knappen min er litt ødelagt og jeg må trykke ganske hardt, det er litt vanskelig når jeg skriver fort. :p

går det ikke an og ha all på protocol fordi det måtte jeg ha på min telenor ruter

Lenke til kommentar

Jeg ser tråden har stagnert litt.

 

Jeg kan bare si at utifra info fra screnshots så kan jeg ikke se noe åpenbart galt. Hvis alt det du har sagt også er uten misforståelser eller feil så kan jeg ikke se noen spesiell grunn til at dette ikke skulle fungere.

 

Om jeg skulle kunne hjelpe noe særlig videre med det så er det en sånn type sak der jeg måtte i så fall ha muligheten til litt mer hands-on rapidfire testing - via fjernstyring av noe slag.

 

Jeg kan forsovidt tilby meg å se på det en kveld om du vil - men det overlater jeg til deg å bestemme om er passende og/eller nødvendig. Send meg en PM i så fall så skal du få min MSN kontakt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...