Gå til innhold

Radiator størrelse og vifte RPM


Anbefalte innlegg

Dette skal jeg kjøle

i7 2600K 4.5Ghz

nVidia GTX 560Ti (Går sikkert for overklokking her og)

Og hele mitt Asus Z68 Deluxe mobo

 

Har 800D fra Corsair. De som har dette vet sikkert at det er 3x120mm vifteplass i toppen av kabinettet. Har sett litt på EK waterblocks sine sider og finner disse to, http://www.ekwaterblocks.com/shop/ek-coolstream-rad-xtx-360.html og http://www.ekwaterblocks.com/shop/ek-coolstream-rad-xt-360.html. Førstenevnte er 400x130x64mm og nummer to er på 398x123x47mm. Lurer på hvilken jeg burde ha. Hvis det ikke har så mye å si for mitt oppsett vil jeg gå for den minste.

 

Og hva viftene angår så tenker jeg spesielt på de fra Scythe (hørt mye bra om dem). Enten 1600rpm eller 1900rpm, kommer jo helt an på hvilken størrelse radiatoren min havner på.

 

Takk på forhånd :thumbup:

Endret av bi_a_op
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den minste vil holde i massevis for oppsettet ditt. Du vil til og med ha mulighet for ytterligere ett GTX560ti. Hvis du har en viftekontroller kan du like godt gå for Scythe GT AP-15, 1850rpm.

Hørt at SLI og OC prosessor i samme loop ikke er noen god idè pga for mye varme i samme loop.

Lenke til kommentar

Den minste vil holde i massevis for oppsettet ditt. Du vil til og med ha mulighet for ytterligere ett GTX560ti. Hvis du har en viftekontroller kan du like godt gå for Scythe GT AP-15, 1850rpm.

Hørt at SLI og OC prosessor i samme loop ikke er noen god idè pga for mye varme i samme loop.

Så lenge du har nok trykk og strøm fra pumpa (eventuelt flere pumper om man trenger dette) og du setter opp loopen riktig er det mer effektivt å ha en enkel loop enn to looper.

 

For eksempel kan du koble res-pumpe-CPU-(parallell kobling til to eller tre skjermkort)-rad-res.

Det skal enormt mye effekt til for å varme opp vannet så mye at kjølingen blir dårlig, og en parallellkobling til skjermkortene fikser dette glatt.

 

Uansett er ikke dette et nevneverdig problem med såpass "effektgjerrig" maskinvare som 560 Ti og 2600k. Hadde du snakket om 3x 580 og en 990x (eventuelt to X5690), kunne man sett noen grader vinning på en parallellkobling mellom skjermkort og en parallellkobling mellom CPUer. Parallellkobling fungerer strålende så lenge man har nok trykk og strøm, og kjører parallell på like motstander, og vinningen er kaldere vann til hver blokk og mindre motstand i loopen. Ulempen er at man må ha større strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...