Gå til innhold

Bygging av liten media pc


Anbefalte innlegg

Hei

 

Som emnet sier forsøker jeg å hjelpe min onkel å sette i hop en liten mediacenter/bruks pc.

Det som er viktig for han er at den er relativt stillegående (da den skal stå i tv-benken), at den har god lyd ut (surround anlegg), og at den duger til daglige gjøremål.

 

På bakgrunn i dette har jeg valgt en ssd som main drive, 2 stk sata II disker 1.5tb som raid lagring. Tok ett hovedkort jeg syns så høvelig ut, og en i5 2500 quad prosessor.

 

Skjermkort er jeg veldig usikker på da jeg vet det finnes mange Silent utgaver av forskjellige kort, men jeg vet lite om den faktiske forskjellen er spesielt stor når det kommer til HD fremvisning (som vil bli primærbruk). Har foreløpig gått for ett 550ti, vurderte ett 440 silent kort, men leste reviews av dette at det var lite bang for buck, og at performance var generelt heller dårlig.

 

Legger ved handlelisten i jpeg format (screenshot), da netshop ikke hadde link til handleliste funksjon.

 

 

Any thoughts/corrections? Alle forslag mottas med takk. Hadde satt pris på om maskinen ikke ble dyrere, heller billigere (hvis mulig) :)

post-66144-0-89480100-1320156508_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på denne

post-217476-0-74365400-1320157846_thumb.jpg

Har en lignende selv og den går svært stille. Kansje for liten?

Den har integrert skjermkort og 7.1 lyd.

Med en BD-spiller og SSDene du så på blir det nok en fin mediaPC til film og musikk.

Hvis man skal bruke mer grafikk som spill så lønner det seg nok med et skjermkort , men da blir det støy.

 

Edit .:

Ser du har et GPU som vil støye så mye at diskene spiller mindre rolle . velg heller en disk med 7200rpm enn 2 på 5400 som du kansje har tengt å kjøre i RAID 0 ??

 

Et tips er å kjøre 2 stk SSD i RAID 0 med OSet på og så ha en ekstern USB3 eller ESATA til lagring.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Se på denne

post-217476-0-74365400-1320157846_thumb.jpg

Har en lignende selv og den går svært stille. Kansje for liten?

Den har integrert skjermkort og 7.1 lyd.

Med en BD-spiller og SSDene du så på blir det nok en fin mediaPC til film og musikk.

Hvis man skal bruke mer grafikk som spill så lønner det seg nok med et skjermkort , men da blir det støy.

 

Edit .:

Ser du har et GPU som vil støye så mye at diskene spiller mindre rolle . velg heller en disk med 7200rpm enn 2 på 5400 som du kansje har tengt å kjøre i RAID 0 ??

 

Et tips er å kjøre 2 stk SSD i RAID 0 med OSet på og så ha en ekstern USB3 eller ESATA til lagring.

 

 

Tanken var å kjøre de to HDD'ene i RAID 0 ja, men du mener det er like greit å kjøre en stk 7200RPM isteden? Heller jazze opp størrelsen på den litt da. Tror nok jeg like godt kan se på løsningen du har satt opp, men hvordan er det med plass til å sette inn ett ekstra skjermkort i den dersom det skulle vise seg nødvendig? Blir det trangt med plass inni stakkaren?

 

Og er det virkelig noen stor ytelsesøkning å hente på 2stk SSD i RAID 0 ? Blir ikke det som å skyte spurv med kanon?

Lenke til kommentar

Jo 2 SSD i Raid 0 er unødvendig egentlig med tanke på hva en multimediaenhet vil trenge for å spille musikk og film.

2 HDDer med 5400 rpm i Raid 0 anser jeg som lite driftsikkert over tid.

Vil tippe krash innen 2 år(hvis mye på og i bruk). Og du får da ikke 2 x hastighet av en 7200 rpm.

Uten å vite, bare magefølelse så tror jeg 2 SSDer i RAID 0 er tryggere.

Men da får du f.eks. 240GB som 1 disk med 2 stk 120GB og en høy hastighet + stille og lite varme.

Jeg ville brukt en ekstern disk/USB-stic som lagringsmedie for film og musikk.

 

Med 2 SSDer i RAID 0 vil oppstartstiden av OSet + oppstart av programmer og innlasting av data går lynkjapt. Du vil alikevel ha boottiden til BIOS og HK, men selve windows lastes mye mye raskere uten HDDspinning og hakking. Blir litt MACfølelse av PCn.

 

Det er ganske grei plass til 1 stk. PCIE kort. Men da er stillheten brutt vet jeg.

Lenke til kommentar

Raid som krasjer innen 2 år. Kjempebra estimat, du. Har satt opp flere raid hos meg selv og bekjente som har funka utmerket i 4-5år uten å hikke en eneste gang. Uansett, 2 SSD i raid, i5-2500 og 7200disker i en htpc/internett/småting pc er nesten overkill. Hva er budsjettet til onkelen din? Hva slags skjerm skal dette tilkobles? Har han surroundanlegg med optisk toslink tilkobling? Eller kan han kjøre HDMI gjennom forsterkeren sin?

 

post-14073-0-81365900-1320244388_thumb.jpg

Endret av traskas waits for alice
Lenke til kommentar

Raid som krasjer innen 2 år. Kjempebra estimat, du. Har satt opp flere raid hos meg selv og bekjente som har funka utmerket i 4-5år uten å hikke en eneste gang. Uansett, 2 SSD i raid, i5-2500 og 7200disker i en htpc/internett/småting pc er nesten overkill. Hva er budsjettet til onkelen din? Hva slags skjerm skal dette tilkobles? Har han surroundanlegg med optisk toslink tilkobling? Eller kan han kjøre HDMI gjennom forsterkeren sin?

 

post-14073-0-81365900-1320244388_thumb.jpg

 

 

Raid 0 er ikke annsett som en sikker lagringmåte. Den er rask , men får du feil på en disk så mister du alt. Dobbel risk for feil enn med 1 vanlig HD. ( forskjell på RAID 0 og RAID 1 osv. )

At du kjenner en som har hatt disker i RAID 0 i 4-5 år er jo helt normalt, men sjansene for at de ikke holder mer enn 2 er faktisk ganske store. Kjipt å miste alt av musikk og bilder etc.

OSet og programmer er ikke så nøye. De kan man installere på nytt.

Nå lever vi i 2011 og da er SSD en helt vanlig ting, og vil få PCn til å være brukanes i flere år.

Ikke bare hastighet , men driftsikkerhet og varme + støy.

Lenke til kommentar

Les hva jeg skriver.. Jeg og flere bekjente.. Har vel satt opp over 40 pcer med raid, både 0,1,5 og 10. Ingen av de raidoppsettene har slitt i det hele tatt, og et par av de er over 6 år gamle. Hvis du ser pris per GB på en SSD i forhold til en vanlig snurredisk, er de fortsatt for dyre. Tviler på at pristaket til personen som trenger pcen rettferdiggjør SSD i raid. Og ytelsesmessig sett, hvor dårlig tid skal du ha for at en SSD Sata3/600 ikke er rask nok alene?

Lenke til kommentar

Vel hvis du ser hva jeg skriver så sier jeg også at hastigheten med SSD i RAID 0 er overdrevet i dette tilfellet, men hvis man skal lage en moderne multimediaPC i dag (snart 2012) så bruker man SSD ikke HDD som hovedlagring til OS.

Alt er selvfølgelig avhengig av pris.

 

Eneste negative argumentet som er mot RAID 0 er driftsikkerheten / tap av all data (statistisk sett) kontra 2 disker i RAID 1.

At du har gode erfaringer med dette er jo fint, men mange har erfart krash på HDDer. Ikke p.g.a. at de kjører RAID 0 men at i RAID 0 så mister du data på begge hvis den ene ryker. RAID 0 er ikke redudant slik som RAID 1 og må brukes som backup da datenene deles på de 2 diskene.

Har også selv flere makiner med RAID oppsett og kun hatt en med feil og det var en HDD over 10 år.

Så generelt sett er det ikke noe problem. Men jeg vil alikevel anbefale å ha bilder o.l. tryggere lagret eller tatt backup. Dette uansett SSD eller HDD eller oppsett i RAID.

 

Hvis man vil spare penger å ha en eldre type PC så velger man HDD. Vil man ha en rask stillegående moderne så velg SSD.

Med f.eks. 2 120 GB SSD i RAID 0 får du 240 GB lagring med doble hastigheten til samme prisen som 1 240. Om du trenger denne hastigheten er jo avhengig fra person til person , men jeg foretrekker den doble hastigheten til samme pris som den enkle. Er jo litt gromt å ha en rask maskin også.

Og som du har erfart så er det heller ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...