Gå til innhold

Kostnader ny europavei


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Ny 3-felts trase av E39 åpnet idag

 

http://www.fvn.no/lokalt/mandal/article919641.ece

 

4 km, kostnad 300 millioner.

75 millioner per kilometer, hele strekningen Kristiansand - Stavanger vil da koste 20 milliarder.

 

Det er mye varierende terreng på strekningen, men kan 75 millioner per kilometer være realistisk på strekningen? I så tilfelle, kan vi ikke ta et lite jafs av oljefondet og oppgradere denne dødsveien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke en dritt om dette så ikke skyt meg, men hvorfor koster det så inni hellvette så mye penger? det er vel bare litt utjevning nye tunneler og legging av asfalt?

Jeg kan ikke veldig mye om vei, men jeg kan såpass at jeg kan avkrefte din oppfatning på det mest intense. Å bygge en vei som holder mer enn over et par regnskyll er en helt vanvittig prosess, og kanskje en ekstra vanvittig prosess i et land der du gjerne må gjennom svært varierende terreng for å lagt noen få km ny vei.

 

Rensk, rydding, graving, sprengning, fundamentering, frostsikringslag, forsterkningslag, bærelag, slitelag .. osv. Nei, det er ikke bare å asfaltere over myra ;)

 

Den organisasjonen som må opprettes for at en entreprenør skal kunne gjennomføre en veistump er svær. Med byggherre (typisk SVV) som krever dokumentasjon på absolutt alt som gjennomføres fra første skribleriene til ferdig malte hvitstriper, er det MYE jobb og mange mennesker i sving innenfor fryktelig mange fagfelt. Slikt koster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tjah. Jeg sier nå bare hvordan det er, ikke at det er optimalt slik ;)

 

 

Planleggingsprosessen er nok i overkant lang, men det er mange hensyn som skal tas og mange instanser som må involveres før man kan sette i gang selve byggeprosessen. Denne delen av prosessen kjenner jeg ikke så godt.

Men jeg jobber en del med dokumentasjon ifm veiprosjekter, as-built kan man si, og det er vanvittige mengder data som skal samles inn og store mengder dokumentasjon som skal produseres. Det er dyrt, og det tar tid, men er i all hovedsak nødvendig for både oppgjør mellom byggherre og entreprenører, og for senere arbeider.

Jeg vet ikke hvordan det har vært tidligere, og hva som gjelder for allerede ferdige og eldre veier, men for all vei som bygges i dag sitter man igjen med svært nøyaktig og god dokumentasjon på absolutt alt som befinner seg under asfalten, hva det er og i hvilke mengder, hvor det kommer fra og hva som er gjort med det. Verdien av slik dokumentasjon bør være åpenbar.

 

Poenget er uansett at det ikke er noen enkel prosess, eller spesielt fort gjort. Skal man kunne møte de kravene til kvalitet som stilles, må det nødvendigvis ta litt tid og være litt dyrt.

Lenke til kommentar

Hvorfor holder ikke veien da hvis det er så mye planlegging og jobb for å finne ut selv den minste ting!? Hvorfor blir den bygd underdimensjonert? E6 gjennom østfold er jo nedslitt alt. Og vi vet jo alle hvor mye det har kostet. I tilegg så greide dem ikke skyte ut to tunneler med engang..men bruene som har stått der siden e6 sin opprinnelse var klargjort for 4felts motorvei. Da er det noe galt...

Lenke til kommentar

MYE planlegging trenger altså ikke bety GOD planlegging ;)

 

Men, jeg tror det er litt forskjellige grunner til de forskjellige "feilene" ved nye veier.

 

Underdimensjonering og treg framdrift går helt opp på politisk nivå. Det har med hva man vil betale for og hvor flink man er til å se fremover. Til syvende og sist er det jo disse i politisk styre og stell som bevilger midlene, og er de knappe må det nødvendigvis gå ut over slike ting.

 

At det mange steder ser ut til å ende opp med dårlig kvalitet på veiene (telehiv feks) kan jo være så mangt. Men når veien skal bygges skjæres kostnadene til beinet og man prøver å spare (tjene) penger i alle ledd. Dvs byggherre kniper igjen, og entreprenører tar snarveier for å få mest mulig betalt for minst mulig arbeid (selvfølgelig). Da graver man ikke mer enn man akkurat må for å få betalt etter avtalen, selv om all logikk tilsier at man skulle gravd dypere og lagt frostsikringslaget dypere/tykkere/evt i annet materiale for å unngå telehiv. Det ville vært en ekstrakostnad ingen vil betale for.

Uansett følges (nesten) alltid gjeldende standarder, og det er ofte mangler i denne også. Også her mangler man ofte tilsynelatende evnen til å "tenke sjæl" - dvs, konsulentene følger gjerne standarden slavisk fremfor å prioritere hensyn til lokale forhold, for eksempel.

 

Uansett er det viktig å huske på å ikke skyte mannen som står der med spaden sin og jobber. Det er ikke han som gjør noe galt, det sitter lengre opp i systemet ;)

 

 

..

 

Gutta som jobber langs veiene opplever innimellom trakassering og trusler og regelrett vold fra utålmodige og hissige bilister. DET har jeg INGEN forståelse for. Fy og skam!

Det er nok litt OT, men ikke så veldig. Jeg må få det ut et sted uansett.

Se:

Vi risikerer livet ved å jobbe her

Veiarbeidere påkjørt og spyttet på

 

(Det er forøvrig en av mine "kolleger" fra et annet firma som står med kjeppen i veikanten i første saken der. Livsfarlig jobb til tider.)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Det er typisk at de skal spare litt her og litt der. Som det å grave 20 cm grunnere når man fyller ut veimasser og vips! etter 2-3 år er det helt ødelagt av telehiv og koster nesten det samme å reparere som det tok å bygge.

 

Det å i det hele tatt bygge en vei for nåtidenstrafikk er 100% idioti! Veiene som er fra 80-tallet er faktisk mye bedre da de har bredere kjørebane og bedre masser en dagen veier og det er fordi det stammer fra en tid der infrastruktur betydde vekst, men Norge trenger tydeligvis ikke vekst og infrastruktur mer?

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Ny 3-felts trase av E39 åpnet idag

 

http://www.fvn.no/lokalt/mandal/article919641.ece

 

4 km, kostnad 300 millioner.

75 millioner per kilometer, hele strekningen Kristiansand - Stavanger vil da koste 20 milliarder.

 

Det er mye varierende terreng på strekningen, men kan 75 millioner per kilometer være realistisk på strekningen? I så tilfelle, kan vi ikke ta et lite jafs av oljefondet og oppgradere denne dødsveien?

Det som er trist er at om de hadde lagt til bare 11 mill pr km, altså 86 mill pr km istedet for 75 så kunne vi fått 4 felts motorvei med helt adskilte kjørefelt og fartsgrense 100 km/t. Men det forutsetter at man tenker litt mer rasjonelt og bygger ut lengre strekninger av gangen, slik som f.eks Kristiansand-Grimstad.

 

Fakta om E18 OPS-prosjekt Grimstad-Kristiansand:

38 300 meter ny firefelts hovedveg

63 600 meter veg totalt + 11 toplanskryss på ny E18, 61 bruer, 7 tunneler, 18 underganger, 2 rasteplasser

Kontraktssum ca 3,3 milliarder

 

Grunnen til at vi har dårlige veier har ikke noe med penger eller behov å gjøre, det har med at det sitter noen og deler alt opp i bittesmå prosjekter slik at onkelen eller naboen som driver et lite firma skal ha mulighet til å by på jobben. demred går utviklingen veldig tregt og det koster unødvendig mye.

 

I tillegg må man huske på at det er en del i regjeringen som har sterke ønsker om å holde veienettet underdimensjonert. Les bare aftenpostens sak:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Slik-kranglet-politikerne-seg-frem-til-drligere-veier-5119626.html

Lenke til kommentar

Det er vel mange og sammensatte årsaker til at det har blitt som det er, og at det i dag kan koste 300% mer å bygge vei enn for 15-20 år siden.

 

Feks miljø-krav er noe som har endret seg dramatisk gjennom disse årene. Noe som uansett er interessant å merke seg (som kan leses i NTNU rapporten "Kostnadsutvikling i vegprosjekter" pdf) er at det til tross for bompenger, og inntrykket man kanskje kan få av at det bygges veier som aldri før, ble bygget bare en tredjedel så mange meter vei i 2004 som i 1988. (2000 km i 1988, og knappe 700 km i 2004).

 

Så det koster opptil tre ganger så mye, og blir bygget en tredjedel, og det ser vel ikke særlig lyst ut hvis denne trenden fortsetter/har fortsatt siden 2004. Men våre rød-grønne folkevalgte har kanskje snudd trenden siden den nevnte NTNU-rapporten ble laget..? :whistle:

Lenke til kommentar

Det som er problemet er at man ikke bygger veien skikkelig første gangen. Det finnes det mange eksempler på.

 

Man kan bare se på bitene av klasse B-motorveien i Sandnes(Stangeland-Bogafjell). Denne ble først bygget som klasse B-motorvei uten midtskille. Etter flere ulykker måtte man oppgradere med betongskille (forsatt klasse B). Nå skal man bygge 4-felt her, i samme trase som dagens vei. Når denne står ferdig, vil sansynligvis om noen år måtte rette ut iallfall en sving.

 

Slik har vi nordmenn holdt på helt siden vi brukte hest på veien, flikke,flikke og atter flikke..........

Lenke til kommentar

Da jeg var i Nord-Afrika så kan jeg huske at veiene der var bedre enn de norske på alle måter! Så da kan vi si at det er bedre veier i Afrika enn i Norge... Det bør være omvendt!

Det er mange grunner for at det koster mye mer i Norge:

- Planleggingen blir tatt mye mer seriøst, og det koster penger.

- Arbeidere her tjener mye mer, noe som gjør arbeidet dyrere.

- Sikkerheten blir tatt mer seriøst.

- Norge har vel og en litt hvitere og kaldere vinter.

- Norsk natur har litt mye fjell og daler.

 

Men seriøst, vi har råd til mye bedre veier enn hva vi har i dag.

Lenke til kommentar

Da jeg var i Nord-Afrika så kan jeg huske at veiene der var bedre enn de norske på alle måter! Så da kan vi si at det er bedre veier i Afrika enn i Norge... Det bør være omvendt!

Det er mange grunner for at det koster mye mer i Norge:

- Planleggingen blir tatt mye mer seriøst, og det koster penger.

- Arbeidere her tjener mye mer, noe som gjør arbeidet dyrere.

- Sikkerheten blir tatt mer seriøst.

- Norge har vel og en litt hvitere og kaldere vinter.

- Norsk natur har litt mye fjell og daler.

 

Men seriøst, vi har råd til mye bedre veier enn hva vi har i dag.

Er kanskje en sammenheng her. Skal ikke forundre meg at veiene i Afrika er av norske penger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...