Gå til innhold

Så mye raskere er iOS 5


Anbefalte innlegg

Alikevel imponerer ikke 4S mot snart 7mnd gamle Galaxy S II totalt sett..

Tja, det er ikke godt å si ut fra den overfladiske visningen du linket til. Litt tvilsom test av "nettleserhastighet" eller nedlastingshastighet over en marginal Wifi-forbindelse. Med så svakt signal som begge telefoner til tider viste kan ting som hvordan telefonene ligger i forhold til hverandre og hvor fyren står plassert begynne å få betydning for overføringshastigheten, men ikke nødvendigvis likt for begge telefoner. Hadde testen gitt samme resultat dersom telefonene hadde byttet plass? Kanskje, kanskje ikke - men ser en potensiell svakhet i testmetodikken.

Spilltesten var meningsløs - begge drar et relativt simpelt spill helt greit, skulle bare mangle da samme spill kjører også

...

Men Siri imponerte i alle fall med betydelig mer intelligente/relevante svar enn enn "whatsitsname" på S2. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et annet viktig fokus Apple har er batteritid på telefonene, derfor er A5-prosessoren klokket litt ned i forhold til hastigheten den kunne kjørt på. Dette medfører betydelig gevinst i form av mindre stømforbruk, men 4S er likevel opptil 6-7 ganger raskere enn sin forgjenger i 3D-spillytelse.

Ikke bare det, iPhne 4S er rimelig kjapp i forhold til Android-røkla, og knuser f.eks SGS 2 i spillytelse:

 

http://www.androidpolice.com/2011/10/11/iphone-4s-vs-android-benchmarks-posted-even-the-galaxy-s-ii-is-getting-smoked-for-now-at-least/

Er det derfor Apple har redusert standbytiden fra 300(Iphone4) til 200 timer og bestemt at brukeren ikke kan skru av 3G? 3G er som kjent ganske strømkrevende.

Standbytid vil være kortere med 3G enn med EDGE, ja, og det er sikkert riktig som du sier at man ikke kan slå av 3G manuelt - selv om 4S vil falle tibake på EDGE automatisk dersom 3G dekningen er for dårlig.

Jeg vil gjette på at Siri er den viktigste grunnen til at raskeste tilkobling er standard - dette pga behovet for rask responstid når Sisis AI-funksjoner som går gjennom Apples servere. På iPhone 3GS med iOS 5 og iPhone 4 med iOS 5 kan man nemlig fortsatt slå av 3G manuelt (har sjekket det ved selvsyn), og den viktigste forskjellen mellom disse rent firmware-/softwaremessig er at Siri kun er tilgjengelig på iPhone 4S.

 

Hadde Apples eneste fokus vært å loppe kundene for penger, så hadde de neppe som den eneste i industrien konsekvent gitt brukerne av både et og to år gamle telefoner gratis OS- og softwareoppdateringer som forlenger produktenes levetid. Heldigvis er ikke Apple like kyniske som bl.a Sasmung, Sony og HTC, som har tradisjon for å stort sett drite i oppdateringer til eksisterende mobilkunder.

Hvor mange er det egentlig som tviholder på de eldre modellene? De fleste jeg kjenner kjøper ny så snart det er en ny modell ute. Sånn sett så tror jeg ikke det akkurat er noe tapsprosjekt for Apple å oppdatere eldre modeller.

Det er jo helt åpenbart at omfattende firmware- og softwareoppdateringer av 1-2 år gamle telefoner, slik at det blir så og si ingen forskjeller rent softwaremessig mellom en 2 år gammel telefon og nylig lanserte telefoner, bremser utskiftingstakten i betydelig grad. Kjenner ingen iPhone-eiere som skifter telefon hvert år, og er sikker på at iOS-oppdateringene er en vesentlig grunn til dette. Synes dette er bra, det er på mange måter rene galskapen å skifte telefon så ofte som enkelte i forumet her gjør.

 

Sony Ericsson har vært en stor synder ved å ikke oppdatere toppmodellen X10(Det ble vel gjort til slutt), men flere av produsentene vil oppdatere telefonene kontinuerlig i 18mnd. Ikke mye, men bedre enn ingenting. Linky

SE, HTC, Samsung, Motorola, osv. har alle vært store syndere på dette. Det er Google som har innsett at dette skader dem, og har satt ned foten og krever oppdateringer i 18 måneder - "forutsatt at maskinvaren tillater det" - og der har vi et gigantisk smutthull. Telefonprodusenten som vil levere Android har dermed ikke mye valg om de vil holde seg inne med Google, men er nok ikke nødvendigvis så veldig happy for dette.

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidligere, så kjører Samsung Galaxy S II med Vertical Sync på og har 4x Anti-Aliasing (som GPU'en i iPhone 4S ikke gjør. Men rett meg om jeg tar feil) i de fleste spill og grafikk benchmarks. Så blir feil å basere seg på de tallene når det er mot Galaxy S II.

 

Dem sa jo til og med det samme med LG Optimus 2X at den også gruste Samsung Galaxy S II i en del spilltester. Men så viste det seg senere at LG Optimus 2X ikke hadde vertical sync og ingen Anti-Aliasing.

 

Så etter det så ble nemlig Galaxy S II kåret som MYE kraftigere enn Optimus 2X.

OpenGL-testen jeg linket til ble kjørt i Offscreen Mode, nettopp for at ting som Vsync ikke skal spille inn. Dessuten, at Mali400 har mulihhet for 4xAA vil ikke si det samme som at det ofte utnyttes i 3D-spill.

 

iPhone 4S har en PowerVR SGX543MP2 GPU, som støtter FSAA, om det er 4X eller hva, det har jeg ikke giddet finne ut av - men regner med det...jeg tenker vi sier kvaliteten holder rimelig greit uansett :

http://reviews.cnet.com/8301-19512_7-20122269-233/iphone-4-vs-iphone-4s-graphics/

 

Image00008.png

 

;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

Jeg vil gjette på at Siri er den viktigste grunnen til at raskeste tilkobling er standard - dette pga behovet for rask responstid når Sisis AI-funksjoner som går gjennom Apples servere.

 

3G er vel standard på alle moderne telefoner, problemet er vel ikke hva som er standard, problemet er at det ikke går ann å velge noe annet enn standardinnstillingen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Standbytid vil være kortere med 3G enn med EDGE, ja, og det er sikkert riktig som du sier at man ikke kan slå av 3G manuelt - selv om 4S vil falle tibake på EDGE automatisk dersom 3G dekningen er for dårlig.

Jeg vil gjette på at Siri er den viktigste grunnen til at raskeste tilkobling er standard - dette pga behovet for rask responstid når Sisis AI-funksjoner som går gjennom Apples servere. På iPhone 3GS med iOS 5 og iPhone 4 med iOS 5 kan man nemlig fortsatt slå av 3G manuelt (har sjekket det ved selvsyn), og den viktigste forskjellen mellom disse rent firmware-/softwaremessig er at Siri kun er tilgjengelig på iPhone 4S.

Ved dårlig 3G-dekning bruker telefonen mer strøm når signalet er dårlig. Man skulle jo tro at man oppgraderte batteriet i samme slengen, men nei. Det burde også være en mulighet å skru av 3G, jeg kan ikke tenke meg at Siri blir mye brukt etter at nyhetsverdien har lagt seg.

 

 

Det er jo helt åpenbart at omfattende firmware- og softwareoppdateringer av 1-2 år gamle telefoner, slik at det blir så og si ingen forskjeller rent softwaremessig mellom en 2 år gammel telefon og nylig lanserte telefoner, bremser utskiftingstakten i betydelig grad. Kjenner ingen iPhone-eiere som skifter telefon hvert år, og er sikker på at iOS-oppdateringene er en vesentlig grunn til dette. Synes dette er bra, det er på mange måter rene galskapen å skifte telefon så ofte som enkelte i forumet her gjør.

Er alle avisoppslag om at folk går av skaftet når en ny modell er tilgjengelig er overdrevent? I følge avisoppslag så dobler Apple omsetningen ved lansering av nye modeller, så jeg vil tro at folk flest bytter ut eldre modeller. Jeg skjønner at kanskje noen venter med å bytte telefon når det er samme form og like stor skjerm, men disse er vel heller unntaket enn regelen.

Når det gjelder oppgraderinger så har Apple et begrenset utvalg av enheter til en hver tid som gjør jobben lettere. Eldre enheter blir også strippet for en del funksjoner.

 

SE, HTC, Samsung, Motorola, osv. har alle vært store syndere på dette. Det er Google som har innsett at dette skader dem, og har satt ned foten og krever oppdateringer i 18 måneder - "forutsatt at maskinvaren tillater det" - og der har vi et gigantisk smutthull. Telefonprodusenten som vil levere Android har dermed ikke mye valg om de vil holde seg inne med Google, men er nok ikke nødvendigvis så veldig happy for dette.

Ja, enig i at alle har syndet der. Konkurransen er tøffere disse produsentene i mellom. De konkurrerer ikke bare mot Apple, men hverandre også. De har heller ikke samme PR-apparat som Apple Og de praktiserer ikke den samme grad av Lock-in som Apples økosystem. Apple trenger ikke ta disse snarveiene da Iphonebrukere er låst til Itunes, Appstore, Airport express og Apple TV. Det blir ganske kostbart å bytte til en annen produsent når man har investert mye for å utnytte alle funksjonene til Ios. Jeg er ikke enig i at det er et "gigantisk smutthull" for produsentene. En ny Androidversjon vil også ha krav til specs, men hvis eldre telefoner er innenfor disse så er det ikke noe problem. Hvis det er som du sier at Google har satt foten ned, så vil jo oppdateringene være optimalisert for eldre maskinvare også. Du ser det samme hos Apple. Eldre maskinvare henger ikke med etterhvert. Ta feks Iphone 3G og Ios 4-oppdateringen som gikk som sirup. Den ble droppet ved 4.3-oppdateringen.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil gjette på at Siri er den viktigste grunnen til at raskeste tilkobling er standard - dette pga behovet for rask responstid når Sisis AI-funksjoner som går gjennom Apples servere.

 

3G er vel standard på alle moderne telefoner, problemet er vel ikke hva som er standard, problemet er at det ikke går ann å velge noe annet enn standardinnstillingen.

 

AtW

iPhone 4 er vell den mest solgte smartphone, om jeg ikke tar feil. så ser ikke problemene :)

Lenke til kommentar

 

Jeg vil gjette på at Siri er den viktigste grunnen til at raskeste tilkobling er standard - dette pga behovet for rask responstid når Sisis AI-funksjoner som går gjennom Apples servere.

 

3G er vel standard på alle moderne telefoner, problemet er vel ikke hva som er standard, problemet er at det ikke går ann å velge noe annet enn standardinnstillingen.

 

AtW

iPhone 4 er vell den mest solgte smartphone, om jeg ikke tar feil. så ser ikke problemene :)

Hva har det med saken å gjøre? Eller mener du at mest solgt= har ingen feil?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva har det med saken å gjøre? Eller mener du at mest solgt= har ingen feil?

 

AtW

nei, men hvor stort problem det er.

 

Så det er ett mindre problem fordi det affiserer flere?

 

AtW

nei, men det er x mange som ikke synes det er et problem. du leser jo helt feil. x = salgstall

Lenke til kommentar

 

 

nei, men det er x mange som ikke synes det er et problem. du leser jo helt feil. x = salgstall

 

Feil, bare folk som har satt seg svært lite inn i produktene sine som mener de er problemfri, telefonen min har ulemper, PCene mine har ulemper, alt utenom det simpleste av produkter har ulemper, det er bare det at i sum så er det allikevel det jeg trodde var det beste produktet for meg. Å anta at ting ikke er ett problem, fordi folk kjøper produktet allikevel er rett og slett en feilaktig antakelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Feil, bare folk som har satt seg svært lite inn i produktene sine som mener de er problemfri, telefonen min har ulemper, PCene mine har ulemper, alt utenom det simpleste av produkter har ulemper, det er bare det at i sum så er det allikevel det jeg trodde var det beste produktet for meg. Å anta at ting ikke er ett problem, fordi folk kjøper produktet allikevel er rett og slett en feilaktig antakelse.

 

AtW

Alt har problemer, bare at noe har mindre problemer. derfor velger de det.

Lenke til kommentar

 

Feil, bare folk som har satt seg svært lite inn i produktene sine som mener de er problemfri, telefonen min har ulemper, PCene mine har ulemper, alt utenom det simpleste av produkter har ulemper, det er bare det at i sum så er det allikevel det jeg trodde var det beste produktet for meg. Å anta at ting ikke er ett problem, fordi folk kjøper produktet allikevel er rett og slett en feilaktig antakelse.

 

AtW

Alt har problemer, bare at noe har mindre problemer. derfor velger de det.

 

Så fint, da er vi vel enig i at det at phone selger mye ikke betyr at å ikke kunne stille 3G av og på ikke er ett problem.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...