Gå til innhold

Boligpriser i forhold til innvandring og utvandring


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

To svært raske kommentarer.

 

Har du laget en slik modell? Og siden du ikke liker GINI, så forslår jeg at du kontakter OECD og forteller dem hvorfor de skal slutte å bruke GINI.

Nei, men jeg har jobbet med Gini koeffisienter og du bruker dem åpenbart til å gi det inntrykk at Gadaffi sørget for jevn inntektsfordeling i Libya. De sier ingen ting om den undertrykkelsen som ikke samtidig er målt i ditt statistiske materiale. Gini koeffisienter er også et av flere statistiske mål på en inntektsfordelings skjevhet. Jeg nevnte et annet ovenfor. Du kan raskt få et tredje:

 

Skjevhet = (Øvre percentil - Median) / (Median - Nedre percentil).

 

Ja jeg mener du bruker statistiske mål / observatorer på en slik måte at utsagnet "statistikk lyver" er relevant.

 

At du en gang kan tro at boligprisene har blitt redusert med innvandring, viser hvor mye din ideologi korrupterer din logiske sans. Det går imot all logisk teori, og hva som skjer i praksis.

Hvilket press tror du det hadde vært på vårt arbeidsmarked generelt og dermed i byggebransjen spesielt uten den arbeidskraften innvandrere står for? Er du i stand til å se at der kunne vært stor mangel på arbeidskraft i byggebransjen og dermed langt mindre tilbud av boliger uten innvandrernes bidrag til den norske sysselsettingen?

 

Det var derfor jeg skrev noe med rødt ovenfor.

 

Les det og prøv og forstå at dette er langt vanskeligere enn det dere prøver å argumentere for i deres mentale modeller.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men jeg har jobbet med Gini koeffisienter og du bruker dem åpenbart til å gi det inntrykk at Gadaffi sørget for jevn inntektsfordeling i Libya. De sier ingen ting om den undertrykkelsen som ikke samtidig er målt i ditt statistiske materiale. Gini koeffisienter er også et av flere statistiske mål på en inntektsfordelings skjevhet. Jeg nevnte et annet ovenfor. Du kan raskt få et tredje:

 

Skjevhet = (Øvre percentil - Median) / (Median - Nedre percentil).

 

Ja jeg mener du bruker statistiske mål / observatorer på en slik måte at utsagnet "statistikk lyver" er relevant.

Grunnen til at jeg brukte GINI, er fordi

1. Det prater om hele befolkningen

2. Det er den eneste indeksen som eksisterte.

 

Nå, siden du tror du er så overlegen i statistikk, så regnet jeg litt på ditt ulikhetsformel, noe som du tydligvis ikke har gjort. Dette er resultatene mine.

 

High median: 26000 - 50000

Med median: 15000 - 45000

Low median: 10000 - 32500

 

 

KGuns_graf-2.jpg

 

 

Topppunktet på grafen med høy medianinntekt er en medianinntekt på 26000, Forskjellen mellom de fattigste 20% og de rikeste 20% er 27.5. Dette skal etter din indeks bety like store forskjeller som en medianinntekt på 27250 og 5.38 forskjell mellom de rikeste og de fattigste.

 

For å illustrere hva som er galt med regnestykket ditt. La oss lage et ekstremt fiksjonelt eksempel. La oss si dette er inntektsfordelingen

Fattigste 20: 30000

Median: 31000

Rikeste 20%: 80000

Dette er et samfunn som er mer likt enn alle samfunn i verden, men etter din formel vil inntektforskjellene være 80. Altså, mer ulikt enn alle samfunn i verden.

 

Du har tydligvis ikke tenkt lenge over din ulikhetsformel og har ingen rett til å kreve autoritet over statistikkområdet. Dette er heller ikke første gangen du har vist at du mangler kunnskaper i statistikk.

 

Hvilket press tror du det hadde vært på vårt arbeidsmarked generelt og dermed i byggebransjen spesielt uten den arbeidskraften innvandrere står for? Er du i stand til å se at der kunne vært stor mangel på arbeidskraft i byggebransjen og dermed langt mindre tilbud av boliger uten innvandrernes bidrag til den norske sysselsettingen?

Overhodet ingen forskjell. De som gjør arbeid i byggebransjen kommer fra østeuropa, ikke Somalia.

 

Les det og prøv og forstå at dette er langt vanskeligere enn det dere prøver å argumentere for i deres mentale modeller.

Ihvertfall vi har modeller. Dine argumenter har hele tiden vært å prøve å heve deg over alle andre. Det har du ingen grunn til, bare se på ulikhetsmåleenheten din.

 

Din andre taktikk er i å poste i off-topic emner, sånn at du slipper å debatere for standpunktene dine. Har har forsatt til gode å se deg debatere innvandring i et innvandringsemne. Men selvfølgelig, du tror forsatt at du har rett fordi du har noen vekttall fra universitet.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Din andre taktikk er i å poste i off-topic emner, sånn at du slipper å debatere for standpunktene dine. Har har forsatt til gode å se deg debatere innvandring i et innvandringsemne. Men selvfølgelig, du tror forsatt at du har rett fordi du har noen vekttall fra universitet.

Jaså. Tror du andre er i stand til å gå tilbake i tråden og se for seg selv hvor skittkastingen mot våre innvandrere startet? Og du fortsetter.

 

Du gir deg ikke. Denne diskusjonen har ingen ting i denne tråden å gjøre. Mitt poeng er at noen av dere bruker enhver anledning til å spre deres sure galle om innvandrere.

 

Overhodet ingen forskjell. De som gjør arbeid i byggebransjen kommer fra østeuropa, ikke Somalia.

 

innvandrere = Somaliere?

 

Da befinner vi oss på ulike planeter.

 

Jeg har heller ikke hevdet at mine mål på statistisk skjevhet er bedre enn dine. Derfor er de tallene og de grafene du serverer ovenfor uinteressante. De sier ingen ting om Gadaffis grusomheter ovenfor sitt folk og at han sto klar til å massakrere sivilbefolkningern med tanks om ikke Frankrike hadde grepet inn på egen hånd.

 

Oppsummert er mitt budskap:

  1. Statistiske mål på inntektsskjevhet sier ingen ting om undertrykking i landet.
  2. Noen av dere bruker enhver tråd til å skrive negativt om innvandrere. Muligens smart for fjortiser, men vi som skriver her inne er forhåpentligvis voksne personer.

 

Til slutt er spørsmål:

 

Mener du Saudi Arabia, sikkert med en av verdens høyest median og gjennomsnittsinntekter er et mønster demokrati du ville bodd i? Inntektsnivået i det landet er så høyt at straks det er tegn til litt murring, så økes inntektene med noen tusen lapper i måneden. Mange kvinner har det så godt økonomisk at de ikke murrer om andre ufriheter. Svar helst i en ny tråd, da denne debatten er helt på viddene i denne tråden.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

innvandrere = Somaliere?

Når folk sier at de ønsker å begrense innvandringen, så snakker de om asylinnvandringen og deres familiegjenforening. De snakker ikke om arbeidsinnvandring fra østeuropa.

 

Jeg har heller ikke hevdet at mine mål på statistisk skjevhet er bedre enn dine. Derfor er de tallene og de grafene du serverer ovenfor uinteressante. De sier ingen ting om Gadaffis grusomheter ovenfor sitt folk og at han sto klar til å massakrere sivilbefolkningern med tanks om ikke Frankrike hadde grepet inn på egen hånd.

 

Til slutt er spørsmål:

 

Mener du Saudi Arabia, sikkert med en av verdens høyest median og gjennomsnittsinntekter er et mønster demokrati du ville bodd i? Inntektsnivået i det landet er så høyt at straks det er tegn til litt murring, så økes inntektene med noen tusen lapper i måneden. Mange kvinner har det så godt økonomisk at de ikke murrer om andre ufriheter. Svar helst i en ny tråd, da denne debatten er helt på viddene i denne tråden.

Du misforstår, jeg synes Libya var et drittland, akkuratt som de fleste land i midtøsten. Jeg brukte GINI til å vise at det ikke var enorme inntektforskjeller i Libya. Jeg skrev klart at han ikke behandlet sine politiske mostandere godt.

 

Jeg tror ingenting på at han var klar for å massakrere andre enn sine politiske mostandere om Frankrike ikke hadde angrepet. Det er bare politisk propaganda fra Europa.

 

Jeg ser ingen grunn til å lage en ny tråd, siden innlegget handler om Libya igjen.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Når folk sier at de ønsker å begrense innvandringen, så snakker de om asylinnvandringen og deres familiegjenforening. De snakker ikke om arbeidsinnvandring fra østeuropa.

 

  1. Så du mener nå at det er de få asylinvandrerne til Norge som er hovedårsaken til boligprisstigningen i Norge?
  2. Hvilket segment av boligmarkedet tror du du de opererer på?
  3. Hvor dumme tror du vi er som skal overbevises til å tro på din og de andres røverhistorier i denne tråden er?

 

Jeg venter spent på din fortsettelse og generalisring.

 

Der ser det ut for at en moderator omsider splittet den tråden.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ok.. en brannfakkel (les; et dårlig argument for å få denne tråden under "mine poster", men bær med meg)

 

Jeg har ikke så mye peil på dette problemet, men om jeg likevel forsøker å bite litt i emnet så får det heller gå som det går...

 

La oss si at man bor i et by som har en naturlig sirkulasjon av til eksempel 1000 boenheter og 800 kunder. Med sirkulasjon mener jeg jo den mengden hus og ditt og datt som til enhver tid er for salg og antall kunder på jakt etter bolig.

 

Jeg har alltid tenkt at priser stort sett har en sammenheng mellom tilbud og etterspørsel, og at økt etterspørsel vil presse prisene opp.

 

Så hva skjer da egentlig om man tar inn 500 asylsøkere som hver ønsker bolig.

 

Vil det ikke være logisk at budrunder og priser vil bli høyere når det plutselig er mange flere som skal "sloss" om den samme mengden boliger.

 

Så kan man selvsagt si at denne gruppen kanskje bosetter seg i områder nordmenn kanskje ikke vil kjøpe boliger i, eller at de over tid får flertall i et område og at prisene dermed går ned.

 

Sistnevnte er jo ikke en fordel heller...

Endret av αкαѕнα
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når folk sier at de ønsker å begrense innvandringen, så snakker de om asylinnvandringen og deres familiegjenforening. De snakker ikke om arbeidsinnvandring fra østeuropa.

 

  1. Så du mener nå at det er de få asylinvandrerne til Norge som er hovedårsaken til boligprisstigningen i Norge?
  2. Hvilket segment av boligmarkedet tror du du de opererer på?
  3. Hvor dumme tror du vi er som skal overbevises til å tro på din og de andres røverhistorier i denne tråden er?

 

Jeg venter spent på din fortsettelse og generalisring.

 

Der ser det ut for at en moderator omsider splittet den tråden.

Få?! I Norge er det ca 200K personer fra asylsøkere, eller deres etterkommere. Nesten alle sammen har kommet de siste 20 årene. Hvis det er noen som kommer med røverhistorier så er det deg.

 

Ditt argument var at "jo innvandring fører til høyere boligpriser", men lavere priser på bygningsarbeidere reduserer prisene. Da nevnte jeg for deg at vi prater om asylinnvandring. Asylinnvandring verken øker eller reduserer prisen på bygningarbeidere, ergo asylinnvandring vil øke boligprisene.

 

Et annet argument er at uten innvandring så ville Oslo trolig hatt en befolkningsreduksjon. Hadde det skjedd så ville boligprisene kollapset.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så hva skjer da egentlig om man tar inn 500 asylsøkere som hver ønsker bolig.

Nå var det ikke snakk om asysløkere, men innvandrere i den tråden dette emnet kom fra.

 

Selvsagt betyr den direkte pris og kvantum noe, men jeg skrev om en simultan dynamisk modell med tilbakekoblinger. At asylsøkere etterspør bolig etter en eventuell godkjenning av opphold i landet er med andre ord en dimensjon i et mye større simultant system.

 

Innvandrere representerer arbeidskraft. Asylsøkere bor for det meste i asylmottakt spredt utover hele landet. Jeg tror ikke det er større konkurranse om de boligene. Les for øvrig neste svar til Camlon.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Få?! I Norge er det ca 200K personer fra asylsøkere, eller deres etterkommere. Nesten alle sammen har kommet de siste 20 årene. Hvis det er noen som kommer med røverhistorier så er det deg.

Så nå dreier det seg om asylsøkere generelt? De siste postenen dine dreide seg om Somaliere. Trådens overskrift dreier seg om invandring og utvandring og boligpriser. Det var ikke jeg som startet den tråden.

 

Nå får du bli enig med deg selv om hvilken gruppe du mener presser prisene i Norge. Du liker jo ofte å se utenfor våre landegrenser i andre sammenhenger. Så boligprisefallet i USA, Spania og andre EU land skyldes altså utvandring og ferre asylsøkere? Spania og andre EU land har en langt mer liberal asylpolitikk enn oss. Blant annet har flere land gitt opphold til alle papirløse innvandrere som dermed skulle presse boligprisene etter ditt ressonement. USA har en konstant netto invandring, så det blir vanskelig for deg å bevise at et boligprisfall der borte på over 70 % skyldes netto utvandring.

 

Ditt argument var at "jo innvandring fører til høyere boligpriser", men lavere priser på bygningsarbeidere reduserer prisene.

Hvor skrev jeg det. Du er en mester i å tillegge andre en mening de ikke har. Det er en vanlig vridning av fakta vel kjent av noen personer her inne. Prøv deg heller på fjortis nett med din stigmatisering av folkegrupper i tide og utide og enhver negativ sammenheng.

 

Et annet argument er at uten innvandring så ville Oslo trolig hatt en befolkningsreduksjon. Hadde det skjedd så ville boligprisene kollapset.

Nå er vi tilbake til innvandring. Hva mener du?

 

Så det kan brukes som bevis på at boligboblen sprakk i USA?

 

Nei det er nok helt andre krefter enn noen asylsøkere bosatt i asylmottak spredt utover det ganske land som driver boligprisene her i landet. Får de oppholdstillatelse får også mange av dem jobb og da er vi tilbake til den simultane modellen med tilbakekoblinger for innvandrere generelt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Så nå dreier det seg om asylsøkere generelt? De siste postenen dine dreide seg om Somaliere. Trådens overskrift dreier seg om invandring og utvandring og boligpriser. Det var ikke jeg som startet den tråden.

Jeg pratet om asylsøkere, fordi når folk ber om å begrense innvandringen så snakker de om asylsøkere.

 

Innvandring generelt fører også til økte boligpriser, fordi selv om vi ikke hadde tilatt innvandring, så kunne vi ha hentet arbeidskraft fra utlandet.

 

Nå får du bli enig med deg selv om hvilken gruppe du mener presser prisene i Norge. Du liker jo ofte å se utenfor våre landegrenser? Så boligprisefallet i USA, Spania og andre EU land skyldes altså utvandring og ferre asylsøkere? Spania og andre EU land har en langt mer liberal asylpolitikk enn oss. Blant annet har flere land gitt opphold til alle papirløse innvandrere som dermed skulle presse boligprisene etter ditt ressonement. USA har en konstant netto invandring, så det blir vanskelig for deg å bevise at et boligprisfall der borte på over 70 % skyldes netto utvandring.

Har jeg sagt at det finnes en faktor for boligpriser. Kriser fører til boligprisfall, spesielt når det fører til at mange flytter ut som i Spania. Det betyr ikke at innvandringen i Oslo ikke har ført til høyere boligpriser.

 

Det jeg har sagt er at høy innvandring til et område med mangel på plass, eller boligutbygging fører til høyere boligpriser. Dette burde ikke være veldig vanskelig å forstå for de fleste, men tydligvis veldig vanskelig for "økonomen" kgun.

 

 

Hvor skrev jeg det. Du er en mester i å tillegge andre en mening de ikke har. Det er en vanlig vridning av fakta vel kjent av noen personer her inne. Prøv deg heller på fjortis nett med din stigmatisering av folkegrupper i tide og utide og enhver negativ sammenheng.

Nå løper du vekk med halen mellom bena.

 

Jeg skrev

At du en gang kan tro at boligprisene har blitt redusert med innvandring, viser hvor mye din ideologi korrupterer din logiske sans. Det går imot all logisk teori, og hva som skjer i praksis.

 

Ditt Svar

Hvilket press tror du det hadde vært på vårt arbeidsmarked generelt og dermed i byggebransjen spesielt uten den arbeidskraften innvandrere står for

 

 

Nei det er nok helt andre krefter enn noen asylsøkere bosatt i asylmottak spredt utover det ganske land som driver boligprisene her i landet. Får de oppholdstillatelse får også mange av dem jobb og da er vi tilbake til den simultane modellen med tilbakekoblinger for innvandrere generelt.

Du er flinkt til å bruke store ord som gir absolutt ingen mening. "Simultane modellen med tilbakekoblinger", betyr på norsk. At vi må ta med alle effekter som påvirker boligprisene. Problemet er at du har ikke klart å forklare hvordan innvandringen til Oslo ikke skulle føre til høyere boligpriser.

 

Hvilken effekt er det som motvirker innvandrereffekten. Den eneste jeg kommer på er at de gjør noen områder i Oslo lite attraktive, men boliger i de områdene koster forsatt mer enn de fleste områder i andre byer, og fører til en enormt press på resten av byen.

 

Professor ved Norges Handelshøyskole, Ola H. Grytten forklarer de høye boligprisene på denne måten, Renten er lav og innvandringen høy. Det bygges for lite i storbyene, som folk vil flytte til.

 

Det burde være siste spiker i kista.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg pratet om asylsøkere, fordi når folk ber om å begrense innvandringen så snakker de om asylsøkere.

Ja du liker nok bedre å snakke om asylsøkere, for det er dem du ønsker å stigmatisere. Da bør du kanskje forklare hvordan asylsøkere kan presse prisene på boliger i Norge.

 

Innvandring generelt fører også til økte boligpriser, fordi selv om vi ikke hadde tilatt innvandring, så kunne vi ha hentet arbeidskraft fra utlandet.

Norge er ikke kjent for å hente arbeidskraft fra utlandet på samme måte som Sveits. Vær glad for at nordmenn gidder å høre på deg. Det er ikke overraskende at du sanker billige poeng fra likesinnede her inne som ikke våger å uttale seg lenger, da de har overlatt det ansvaret til kvasi statistikeren og ingeniøren.

 

Har jeg sagt at det finnes en faktor for boligpriser. Kriser fører til boligprisfall, spesielt når det fører til at mange flytter ut som i Spania. Det betyr ikke at innvandringen i Oslo ikke har ført til høyere boligpriser.

Jeg her ikke sett deg nevne noe om disse andre faktorene og du har konkludert med at asylsøkere driver boligprisene i Norge. Er ingeniøren i stand til å forstå hvor latterlig det høres ut for en økonom?

 

Det jeg har sagt er at høy innvandring til et område med mangel på plass, eller boligutbygging fører til høyere boligpriser. Dette burde ikke være veldig vanskelig å forstå for de fleste, men tydligvis veldig vanskelig for "økonomen" kgun.

Nå er du tilbake til innvandring :no: . Er det mulig å gi negative poeng her inne? Du er herved utnevnt til sjef for diskusjon.no sitt dusteforbund. :dribble:

 

Nå løper du vekk med halen mellom bena.

 

Jeg skrev

At du en gang kan tro at boligprisene har blitt redusert med innvandring, viser hvor mye din ideologi korrupterer din logiske sans. Det går imot all logisk teori, og hva som skjer i praksis.

 

Ditt Svar

Hvilket press tror du det hadde vært på vårt arbeidsmarked generelt og dermed i byggebransjen spesielt uten den arbeidskraften innvandrere står for

 

Ja og du setter likeht mellom det og dette:

 

Ditt argument var at "jo innvandring fører til høyere boligpriser", men lavere priser på bygningsarbeidere reduserer prisene. Da nevnte jeg for deg at vi prater om asylinnvandring. Asylinnvandring verken øker eller reduserer prisen på bygningarbeidere, ergo asylinnvandring vil øke boligprisene.

Det kaller jeg å tillegge andre menigner de ikke har og manipulering av fakta. Prøv deg som sagt på fjortis nett med vanlig taktikk blant deg og likesinnede.

 

Du er flinkt til å bruke store ord som gir absolutt ingen mening. "Simultane modellen med tilbakekoblinger", betyr på norsk. At vi må ta med alle effekter som påvirker boligprisene. Problemet er at du har ikke klart å forklare hvordan innvandringen til Oslo ikke skulle føre til høyere boligpriser.

Hvorfor skulle jeg bruke en simultan dynamisk modell til det når du ikke har bevist det motstatte. Du fortsatte denne off topic diskusjoen for sannsynligvis å kunne løpe med halen mellom bena ut av en annen tråd. Mann deg opp til å unnskylde innvandrere og asylsøkere generelt for at du tillegger dem skylden for all jævelskap som skjer i dette landet. Det er du nok ikke voksen nok til å gjøre. I stedet fortsetter du med å sitere overfladiske synse artikler fra Vg. Hvorfor ikke gå til Vg sitt fjortis nett hvor du nok får støtte for ditt tøv og din kvasi statistikk?

 

Hvilken effekt er det som motvirker innvandrereffekten. Den eneste jeg kommer på er at de gjør noen områder i Oslo lite attraktive, men boliger i de områdene koster forsatt mer enn de fleste områder i andre byer, og fører til en enormt press på resten av byen.

Ja selvsagt fikk du slengt inn dette

 

at de gjør noen områder i Oslo lite attraktive,

i ditt gjennomskubare felttog mot invandrere der du som nevnt prøver å redde deg ut av en annen tråd. Der skrev du endog at jeg gikk off topc. Nå ser det ut til at du er reddet fra den tråden, se OP av en moderator som splittet temaet slik det burde vært gjort før jeg svarte på ditt og andres tøv.

 

Professor ved Norges Handelshøyskole, Ola H. Grytten forklarer de høye boligprisene på denne måten, Renten er lav og innvandringen høy. Det bygges for lite i storbyene, som folk vil flytte til.

 

Her er et mer fullstendig svar fra Professoren i Vg.

Renten er lav og innvandringen høy. Det bygges for lite i storbyene, som folk vil flytte til, forklarer professor ved Norges Handelshøyskole, Ola H. Grytten.

 

Han lister opp faktorer som etter hans mening presser prisene til et nivå som er for høyt på lang sikt. Grytten mener at boligmarkedet er ute av likevekt:

 

- Jeg tror prisene vil stige en stund til, selv om mange klager over at de ikke har råd til å kjøpe bolig.

Nå vil ikke en med bakgrunn fra forskningsavdelingen i Norges Bank, samt utdannelse fra Økonomisk institutt på Blindern, ta alt en professor fra NHH skrive i Vg for god fisk. Vg er avis og ikke bevis.

 

Renten er lav og innvandringen høy.

Hva kaller ingeniører det? Økonomer kaller det en beskrivelse på lik linje med dine kvasi figurer. Den beskrivelsen sier intet om årsakssammenheng i en kointgrerende dynamisk modell hvor felles faktorer (spuriøs korrelasjon) er fjernet. Dersom du er broingeniør, ville jeg være uhyre varsom med å kjøre over den broen du eventuelt konstruerer. Det burde stått et varselskilt på den. Konstruert av Camlon, så alle kunne advares på forhånd. :cry:

 

Men vi kan få et stort fall, hvis markedet normaliseres, sier Grytten.

Ja om alle asylsøkere kastes ut? :roll: Skjedde det samtidig med at boligboblen sosialøkonomen Jens Stoltenberg sier vil sprekke, sprekker, ville du nok fått vann på mølla, selv om det kalles spuriøs (falsk) korrelasjon (lineær samvariasjon) på fagspråket.

 

Det burde være siste spiker i kista.

Nei ditt hus vakler mer og mer på grunn av egen synsing og andres tro.

 

Litt overrasket

Statistisk sentralbyrå tror boligprisene i snitt vil stige 7 prosent de neste tre årene. Vi har høy reallønnsvekst i vente, samtidig som det er billig å låne penger.

 

Et klart flertall av husholdningene har opplevd forbedret økonomi det siste året. Og sjelden har så mange ventet å få det enda bedre, ifølge en ny undersøkelse:

SSB tror boligprisene vil stige, men sier ingen ting om årsakene.

 

Det samme gjør Grytten:

 

Jeg tror prisene vil stige en stund til

 

Anbefaling.

Beveg deg over til fjortis nettet på Vg. Der vil du treffe flere likesinnede.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Kan du peke på det punktet i forrige post hvor jeg tar feil, eller er du enige i at innvandringen som vi har i dag er grunnen til boligmangel og dyre boliger?

  1. Nei invanndring er ikke årsaken til dagnes boligmangel.

 

Det du sier er egentlig så dumt at det ikke burde være nødvendig med en egen tråd i emne, jeg tror de fleste forstår at befolkningsveksten henger sammen med boligmangelen når det ikke er regulert om nok tomter for denne befolkningsveksten er dette prisdrivende. Det å argumentere for å løse boligmangelen så må vi øke befolkningsveksten blir som å si til et land med for høy statsgjeld at det må øke gjelden for å komme seg ut av gjeldskrisen. Viss vi snur problemstillingen og ser på områder med befolkningsreduksjon, går prisene på hus raskere opp her enn de med befolkningsvekst? Vil du anbefale å kjøpe et hus der det er befolkningsreduksjon viss noen skal spekulere i å tjene penger på hus? Det faller på sin egen urimelighet.

2. Der står boliger ledige i utkantstrøk.

 

Det hjelper ikke at det står ledige boliger i utkanstrøk når de fleste innvandrerne bosetter seg der det er boligmangel.

 

Til alle dere som også gir innvandrerne skylden for at boligprisene er høye vil jeg på nytt si. Innvandring representerer også arbeidskraft. Uten innvandring ville der vært taxi mangel, mangel på hotell arbeidskraft, mangel på restaurant arbeidskraft etc. etc.

 

Jeg mener politikere fra Høyre og til venstre utover på den politiske aksen er enige om det.

 

Det at vi har arbeidskraftmangel gjør ikke argumentet ditt riktig. Det ser også ut som om du blander brutto og netto arbeidskraft fra en innvandrer. For å få regnskapet med netto arbeidstimer må det blant annet trekke fra arbeidstimene på boligen som de må ha i tillegg kommer pensjonsutgifter når de blir gamle +++. Til slutt ender vi opp med et netto arbeidstimer som er ganske lavt, ja det er ikke sikkert at timene er på den positive siden men på negative siden over tid.

 

Dersom man setter opp en simultan dynamisk økonomisk modell med tilbakekoblinger ville jeg ikke bli overrasket om

  1. Helt andre faktorer enn innvandring var årsaken til boligprisstigningen i Norge.
  2. At netto effekten av innvandring la en demper på boligprisene.

 

Trenger ikke noe avansert analyse her, det er såpass enkelt at jeg skal forklare det. Nå som vi har en høy innvandring til de sentrale områdene i Norge (bla. Oslo og Stavanger området) så fører dette til økt etterspørsmål på boliger. For å kunne bygge de nødvendige boligene må vi ha tomter og det er her det stopper opp. Det er jo slik at du ikke bare kan starte byggingen av et hus hvor du vil, det må jo bli gjort i et område som er regulert til bolig, ikke i et LNF-område. Den norske stat gjennom fylkesmannen hindrer noen kommuner i å regulere om nok tomter til boligformål.

 

Bankene i Norge ser mulighet til å tjene store penger på denne situasjonen som vi er i uten at risikoen for tap er stor. Risikoen for tap er en god del større for privatpersonene som låner enn det er for bankene. Vi kan se tilbake på krakket vi hadde i 1989, da gjekk renten opp og mange måtte redusere forbruket sitt for å greie å betjene gjelden, men de fleste klarte å betjene lånene sin. Noen klarte ikke å betjene gjelden de måtte selge bolig med tap, men her tapte ikke banken nødvendigvis noe. Den gamle boligeieren sitter fortsatt med gjelden fra tapet av boligen.

 

Det er ikke feil å legge skylden for boligmangelen på innvandringen inn i landet. Det er like mye innvandringspolitikken som er feil som boligpolitikken. Selv med strengere regulering av bankene så vil vi fortsatt ha den same mangelen av boliger der det er mangel på boliger (noen boliger vil kanskje bli frigjort når boligspekulanter ikke ser mulighet på gevinst, men det vil fortsatt være en reel mangel på boliger).

 

Ja du liker nok bedre å snakke om asylsøkere, for det er dem du ønsker å stigmatisere. Da bør du kanskje forklare hvordan asylsøkere kan presse prisene på boliger i Norge.

 

Her må jeg bare sittere meg selv fra tidligere i tråden og her snakker jeg om asylsøkere, men bare så det er sagt, alle innvandrere uansett om det er assylsøkere arbeidsinvandrere eller familiegjenforeninger, så driver alle opp prisene i pressområdene.

 

I min kommune skal vi få flere innvandrere de neste årene. Kommunen får penger av staten til å skaffe bolig til disse. Boligene er allerede en mangelvare her og kommunen skal ut i det private markedet for å skaffe boliger til disse. Hvordan mener du at det ikke vil påvirke boligmarkedet(leiepriser og boligpriser)?

 

Norge ville antagelig kollapset uten denne arbeidskraften.

 

Jeg tror deg ikke, dette er intet annet enn skremselspropaganda og løgn. Kan du forklare meg hvordan denne kollapsen vil foregå?

Endret av autmek
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det du sier er egentlig så dumt at det ikke burde være nødvendig med en egen tråd i emne, jeg tror de fleste forstår at befolkningsveksten henger sammen med boligmangelen når det ikke er regulert om nok tomter for denne befolkningsveksten er dette prisdrivende.

Dersom du mener at temaet om

 

Boligpriser i forhold til innvandring og utvandring

Hører hjemme i denne

 

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime

 

tråden sier det så mye om deg, at jeg ikke burde kommentere det du skriver. Du skriver over hode intet nytt og har ikke vist noe som helst.

 

Det ser ihvertfall ut for at Camlon støtter at temaet ble splittet fra ovennevnte tråd og flyttet til sin egen av en moderator.

 

Jeg ville ikke

  1. Ikke opprettet en tråd med denne tittelen.
  2. Ikke blandet dette temaet inn i ovennevnte tråd uten at det allerede var berørt av andre med en klar agenda om å stigmatisere en gruppe mennekser.

 

Nå står også du som rettmessig trådstarter, da jeg kommenterte på det du skrev i en tråd om et ganske annet tema. Er du her for å trekke diskusjon.no ned på nivået til Vg nett sitt debattforum eller tror du av voksne lesere er så dumme at de går på din og andres lettkjøpte agenda?

 

Kom med noe nytt og jeg skal kommentere. Jeg liker ikke å gjenta meg selv.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det ser ihvertfall ut for at Camlon støtter at temaet ble splittet fra ovennevnte tråd og flyttet til sin egen av en moderator.

 

Jeg ville svært gjerne ha denne diskusjonen ut av Libya tråden takk..

 

Nå står også du som rettmessig trådstarter, da jeg kommenterte på det du skrev i en tråd om et ganske annet tema. Er du her for å trekke diskusjon.no ned på nivået til Vg nett sitt debattforum eller tror du av voksne lesere er så dumme at de går på din og andres lettkjøpte agenda?

 

Hva er det egentlig du snakker om??

Lenke til kommentar

Dersom du mener at temaet om

 

Boligpriser i forhold til innvandring og utvandring

Hører hjemme i denne

 

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime

 

tråden sier det så mye om deg, at jeg ikke burde kommentere det du skriver. Du skriver over hode intet nytt og har ikke vist noe som helst.

 

Nei, jeg mener ikke at temaet hører hjemme under Libyakrigen-kampen mot Gaddafis`s regime og jeg forstår godt αкαѕнα som fekk disse postene ut av tråden når det først ble en lang diskusjon offtopic. Det var først og fremst du som drog diskusjonen videre i den tråden etter at den var lagt død, men nok om det nå har vi en egen tråd om emne og det var selvfølgelig alle oss sin feil at det ble en offtopic diskusjon.

 

Nå står også du som rettmessig trådstarter, da jeg kommenterte på det du skrev i en tråd om et ganske annet tema. Er du her for å trekke diskusjon.no ned på nivået til Vg nett sitt debattforum eller tror du av voksne lesere er så dumme at de går på din og andres lettkjøpte agenda?

 

Hva mener du med at jeg er her for å trekke diskusjon.no ned? Det tror jeg du vett ikke er sant.

 

 

Edit: Skrev litt om på svaret mitt. :)

Endret av autmek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...