Gå til innhold

Hvorfor blinker "link" på cisco modem oransj? Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hallo folkens.

 

 

Vi oppgraderte internett hastighet fra 20 Mbps til 50mbps hos get.

 

Plutselig begynte "link" knappen på det nye cisco modemet å blinke oransj. Grunnen til at jeg syntes det er rart, er fordi på det papiret som hviser hvordan man setter opp modemet står det "LINK - Tilkobling til PC eller ruter OK- Grønt lys blinker."

 

Så betyr det at det ikke er ok, siden det blinker oransj? Også igår virket internettet tregt, og i tilleg slo internettet seg plutselig av og på. Kommer dette av det oransje lyset? Og hvorfor blinker det oransj og ikke grønt?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Njaa grunnen til at jeg lurte var jo fordi nettet var serdeles tregt igår, i tilleg til at det slo seg av og på. Noe det ikke gjorde dagen før, da vi hadde 20mbps. Og som sagt, sto det jo i instruksjonspapirene at "tilkobling til ruter eller pc ok- grønt lys". Da når det lyser oransjt, er det vel ikke rart jeg lurer?

Endret av CactusDeluxe
Lenke til kommentar

Nå vet eg ikke hvilken Cisco router du har, men av de eg har vært borti pleier grønt lys bety ok, oransje lys bety "link med error" og ikke lys = ingen link.

 

Dvs at eg vil tro det oransje lyset betyr at det er pakketap eller feil på forbindelsen, som trigger en alarm i Cisco boksen og dermed lyser det oransje. Dette er også logisk påfallende med at forbindelsen ble oppgradert fra 20 til 50. Denne økningen kan ha medført at feil på linjen som ikke viste seg ved lavere hastigheter nå viser seg.

 

Dette passer også med at internett er tregt. Pakketap eller overføringsfeil fører til at pakker må sendes på nytt flere ganger og dette spiser opp båndbredden.

Lenke til kommentar

Nå vet eg ikke hvilken Cisco router du har, men av de eg har vært borti pleier grønt lys bety ok, oransje lys bety "link med error" og ikke lys = ingen link.

 

Dvs at eg vil tro det oransje lyset betyr at det er pakketap eller feil på forbindelsen, som trigger en alarm i Cisco boksen og dermed lyser det oransje. Dette er også logisk påfallende med at forbindelsen ble oppgradert fra 20 til 50. Denne økningen kan ha medført at feil på linjen som ikke viste seg ved lavere hastigheter nå viser seg.

 

Dette passer også med at internett er tregt. Pakketap eller overføringsfeil fører til at pakker må sendes på nytt flere ganger og dette spiser opp båndbredden.

 

 

Takk for et detaljert og bra svar!

 

Når jeg tar ping test på "pingtest.net" har jeg null i packet loss, noe som det står er veldig bra. Også ikke høyere en 4 jitter maks, som regel 2-3. Dette er jævlig rart. Også 50 mbps på speedtest.net. Fortsatt er det orangsjt, i tilleg til tregt nett, osv.

Lenke til kommentar

Da er vi enig om at du har link ihvertfall. Som Nomore nevner så kan det hende at det er en feil på linja di og det er i tilfelle noe som ISP må sjekke ut.

 

 

Har ringt get, og de gjør jo alt for å få meg av røret. De sier jo bare at det ikke betyr noe, selvom manualen sier noe annet, i tilleg til tregt og ustabilt nett. Må nok bare ringe å få en tekniker hit, noe de sa jeg kunne gjøre, hvis problemet vedvarte.

Lenke til kommentar

Herregud så irriterende! Får 20 mbps på speedometeret dinside... Fortalte det til get, og de ba meg sjekke hastigheten på macen eller en laptop, og når jeg gjorde det fikk jeg fortsatt 20mbps... Spilte online på cod idag og fikk 2 bars og EKSTREM lag. Det var jo bedre før jo! Get gir jo tydeligvis lang F, så jeg trenger virkelig tips om hva jeg muligens kan gjøre. Dette er jo helt håpløst.

Lenke til kommentar

Klage, klage og klage. Og når du ikke kommer noen vei med det bytter du leverandør.

 

 

Desverre er Get den eneste muligheten her oppe hvor jeg bor. Har ringt for tredje gang idag, og de sender en tekniker på Fredag. De kommer til å skylde på nettverkskortet på den stasjonære pc'en, derfor skal jeg opne opp mac'en, og ta speedometertesten der også, bare for å vise at jeg fortsatt kun for 20 mbps, uansett.

 

Rart at speedtest.net viser 50, men speedometeret viser 20 og under..... I tilleg får jeg uhåldbart mye "lag", på diverse internett spill på xboxen... 10 ganger bedre før med 20 mbps, da funket det ihvertfall.

 

Ekstremt irriterende som sagt.

Endret av CactusDeluxe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...