Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innkalling som vitne i rettssak - Under 18 år.


Deaktivert Konto

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har vært involvert i en sak ang. ran, og hvor jeg var en av de ca. 5 kjøperene av produktene.

 

Jeg antar at jeg fort kan bli innkalt til å vitne, men jeg var under 16 år da jeg kjøpte produktet. Jeg hadde blitt 16 da politiet krevde dem inn en uke senere.

 

Kan jeg bli innkalt som vitne? Hva må jeg gjøre i tilfellet? Må jeg være der gjennom hele rettssaken eller kun min del?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at jeg fort kan bli innkalt til å vitne, men jeg var under 16 år da jeg kjøpte produktet. Jeg hadde blitt 16 da politiet krevde dem inn en uke senere.

Kan jeg bli innkalt som vitne?

Ja du kan bli innkalt som vitne. Over 15, Ja du kan bli tiltalt for heleri og straffet for dette.

Lenke til kommentar

Hovedregelen følger av straffeprosessloven § 108 og innebærer at alle har plikt til å møte som vitner for domstolene, og forklare seg. For barn under 14 skal foreldrene innkalles med underretning om at de må sørge for at barnet fremstilles (strpl § 110 (2)), for barn under 18 får foreldrene bare kopi av innkallingen (strpl § 114 (3)).

 

Du kan nekte å forklare deg om forhold der forklaringen innebærer at du risikerer å bli straffet.

 

Hvis du blir innkalt som vitne får du innkalling i posten. Innkallingen er standardisert og forteller deg det du trenger å vite. Du trenger ikke overvære hele rettssaken (ikke at det burde ta mer enn en dag).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...