Gå til innhold

Reise med tog! Erfaringer, tips og spørsmål fra Norge og resten av Verden


Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være nyttig med en tråd for togreiser da jeg selv har flere ting jeg lurer på og har mange gode historier å dele.

 

Så først: Jeg har nå flyttet til Bø og tar derfor en del tog og nå er jeg lei av å alltid sitte ved midtgangen særlig strekningen Bø - Kongsberg vil jeg gjerne se fra første rad. Er det mulig å velge sete på nsb.no? Tenker da på lengre strekninger med Regionstog.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips: hvis du har luktesansen kjær og et anstendig minstemål for personlig hygiene, ikke ta toget fra Xian til Hangzhou. Ikke la mongolske smuglere skyve sine tvilsomme varer over til deg rett før grensen mellom Russland og Mongolia. Hvis du støter på den serbiske grensekontrolløren som roper "IGOR, HAN HER ER VIKING!" og begynner å synge Bach når han treffer nordmenn, hils fra meg.

 

God tur!

Lenke til kommentar

Måtte du også betale "Police Insurance" på grensen til Serbia?

Nope. Nærmeste jeg har kommet problematiske regler på tog er manglende respekt for røykeforbud og et par konduktører som var irritert over at jeg hadde spandert på meg en billett -- da hadde jeg jo ingen grunn til å bestikke ham!

Lenke til kommentar

Måtte du også betale "Police Insurance" på grensen til Serbia?

Nope. Nærmeste jeg har kommet problematiske regler på tog er manglende respekt for røykeforbud og et par konduktører som var irritert over at jeg hadde spandert på meg en billett -- da hadde jeg jo ingen grunn til å bestikke ham!

Kom på at det var på grensen til Makedonia som vi tok tog igjennom. Grensekontroløren kunne ikke et ord engelsk og måtte lese alt fra en lapp.

Lenke til kommentar

Tips ikke reis mye med Shinkansen. Overkant dyrt om du ikke har JR Rail Pass. Kosta meg 500 NOK en vei Tokyo-Nagano.... Da likte jeg bedre prisene på hurtigtoget Beijing-Tianjin i Kina. Ca 55 NOK pr vei. 65 NOK på businessklasse.

Nå er det jo en vesentlig forskjell her da, Shinkansen er made in Japan og berømt for sin punktlighet, mens det kinesiske hurtigtoget er, vel, made in china i sin verste mening, og kjent for forsinkelser og manglende sikkerhet. Jeg vil si mellomlegget er verdt pengene.

Lenke til kommentar

Moderne hurtigtog i Kina har aldri vært forsinket de gangene jeg har vært på slikt; Ordnung und Disziplin hele veien.

 

Lurvete slumsetog på landsbygda er en annen story, men her er jeg usikker på hvor mye forsinkelse det var snakk om – skjønte stort sett ikke når vi skulle vært fremme, lykken er å gå av på rett stasjon ...

Lenke til kommentar

Moderne hurtigtog i Kina har aldri vært forsinket de gangene jeg har vært på slikt; Ordnung und Disziplin hele veien.

 

Lurvete slumsetog på landsbygda er en annen story, men her er jeg usikker på hvor mye forsinkelse det var snakk om – skjønte stort sett ikke når vi skulle vært fremme, lykken er å gå av på rett stasjon ...

De to togene som kolliderte i 250km/t og drepte 40 mennesker og skadet mange førte iallefall til noen forsinkelser, men etter mye kritikk i kinesiske medier viste regimet handlekraft og forbød kritiske artikler om hurtigtogene. Hvis du tar mye hurtigtog i Kina og stoler på dem pga du ikke kjenner til problemer kan disse linkene være av interesse:

 

Gråt, mine elskede tog

 

Nok et pinlig tilbakeslag for Kina

 

Kina instiller nye hurtigtog

Lenke til kommentar

Tok engang i tiden et tog fra Tarifa hvor det ble påstått at man måtte ha plassreservasjon for å reise med toget. Jeg reserverte et sete på ikke-røyk, men da jeg kom til kupeen hvor setet skulle være så var setene ikke nummererte, det var 5-6 personer for mange i kupeen og det var intens hasjrøyking. Konduktørene kunne ikke brydd seg mindre og jeg satt uansett bedre ett annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...