Gå til innhold

[Løst] Gaming PC 16,6k - Endelig versjon (?)


Anbefalte innlegg

Da var delene bestilt! :w00t:

Riktignok var brått ikke skjermkortet jeg skulle ha på lager lenger, så måtte bestille det ved siden av på mobilestore.no, men det får gå :)

 

Takk for all tilbakemelding!

-------------------------------------------------

 

Hei ! :whistle: Meg igjen :cool:

 

Har jobbet med å bestemme meg for komponentene jeg skal velge til min gaming PC den siste tiden, og har hatt flere threads her hvor jeg spørr om råd. Jeg var ganske utålmodig om å bestille, og er glad for at jeg ble i tvil, hvor jeg nå føler meg sikker på valgene.

 

Føler at jeg har satt opp en fremtidsrettet PC og invistert i de rette komponentene.

Og jeg tror at dette er de komponentene jeg kommer til å gå for! :new_woot:

Bestiller mest sannsynligvis i morra, vedmindre jeg får noe feedback som får meg til å ombestemme meg veldig.

 

Vil gjerne ha kjapp tilbakemelding/bekreftelse av valgene mine:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=995973&su=4583EE61-CA39-4243-9070-1EDE130433C7

 

Jeg hadde originalt tenkt i7 sammen med 3gig versjonen av skjermkortet (i5 omtrent likt i7 ved gaming)(1,5gig vs 3gig Metro MAX gir 0,5fps forskjell).

 

Jeg kuttet disse og gikk opp til 1050W PSU og ett bedre vannkjølingssystem, og sparer fortsatt ~1000kr. Disse komponentene ser jeg på en investering grunnet at disse kommer jeg sansynligvis aldri til å få "behov" for å bytte de. De kommer godt med for fremtidig GTX580 SLI, samt overclocking av processoren.

Hovedkortet er også ett veldig dyrt ett, og jeg ser også på dette som en investering siden jeg og kommer til å beholde dette en god stund.

 

Har tenkt til å kjøpe 2x Caviar Black 1TB og kjøre RAID 0 oppsett på de :) Tar gjerne imot tips angående dette.

 

Takk igjen ! :innocent:

Endret av Xathras
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde ikke gått for den SSDen. Veldig mye problemer med SandForce kontrollerene.

Gå heller for en Crucial M4.

 

Såvidt jeg kan forstå er disse problemene fikset!

http://www.hardware.no/artikler/sandforce_har_fikset_blaaskjermblemme/102943

 

Den vant også SSD test nylig :thumbup:

http://www.hardware.no/artikler/ni_ssd-er_paa_testbenken/102827

 

Føler meg ganske trygg på dette :)

Lenke til kommentar

Hadde ikke gått for den SSDen. Veldig mye problemer med SandForce kontrollerene.

Gå heller for en Crucial M4.

 

Etter mer research ang. SSDene og folks anbefalninger så har jeg valgt til å gå tilbake til Crucial M4 som er det som blir anbefalt av de fleste.

 

Ønsker også mer tilbakemelding om resten av oppsettet :)

 

Takk for svar så langt! Håper på å bestille i dag, så hadde vært fint med noen bekreftelser ;)

Lenke til kommentar

Hovedkort og Rammen går ikke sammen!

 

Jo det gjør det. Er komplett som ikke har listet opp 1600 og 2133 på spesifikasjoner :)

 

http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD80--B3-.html#/?div=Detail

 

• Supports four unbuffered DIMM of 1.5 Volt DDR3 1066/1333/1600*/2133*(OC) DRAM, 32GB Max

- Supports 1GB/ 2GB/ 4GB/ 8GB DRAM size

- Supports Dual channel mode

 

 

Er tross alt MSI sitt ultimate hovedkort, ville vært idiotisk om det ikke støtta 1600 :!:

Dersom jeg har misforstått dette, og du er helt sikker på det du sier, så kom gjerne med kilder :)

Lenke til kommentar

Hvorfor velger du så himla dyrt hovedkort?

 

Og hvorfor 16GB RAM når du ikke skal redigere? (regner bare med du ikke skal redigere siden du ikke har valgt i7 2600k)

 

Velger hovedkortet fordi det egner seg veldig godt til overclocking, samtidig som det støtter det som trengs av kompontenter nå og i fremtiden. Det er generelt høy kvalitet. Jeg tenker slik at jeg kommer til å bruke det en god stund, at jeg beholder det når jeg oppgraderer og derfor investerer litt mer i det.

 

Angående RAM så er det bare fordi jeg vil ha mer enn jeg trenger :)

Kjøper jeg mindre vil jeg før eller siden måtte kjøpe mer, så gjør det like så godt nå!

Forstår at det er overkill til høy grad, men er ikke det som er dyrest så gjør ikke så mye :!:

 

Takk for den aktive tilbakemeldingen forresten, setter pris på det :innocent:

Lenke til kommentar

Spill-PC med 16GB RAM? Halvparten er mer enn nok. Brikkene har også disse unødvendige kjøleribbene og har dessuten en pussig farge, men det er vel en smakssak.

 

Jeg ville personlig heller gått for Corsair AX850W som også er mer enn nok for dette oppsettet, tilogmed hvis du bestemmer deg for SLI.

 

RAMen er som sagt bare for å garantere overkill. Fargen tok jeg fordi jeg så de var tilgjengelig i blå, svart og rød + det matcher hovedkortet :) Prisen er den samme. Ang kjøleribbene vet jeg ikke så mye om, men antar at det bidrar til litt lavere temperatur.

 

PSUen har jeg valgt for fremtidssikring. Hvis jeg oppgraderer til SLI og 850W fortsatt holder, så vil jeg fortsatt ha en sikkerthetsmargin. Jeg vet jo ikke hva jeg finner på i fremtiden :)

Lenke til kommentar

Hvorfor velger du så himla dyrt hovedkort?

 

Og hvorfor 16GB RAM når du ikke skal redigere? (regner bare med du ikke skal redigere siden du ikke har valgt i7 2600k)

 

Velger hovedkortet fordi det egner seg veldig godt til overclocking, samtidig som det støtter det som trengs av kompontenter nå og i fremtiden. Det er generelt høy kvalitet. Jeg tenker slik at jeg kommer til å bruke det en god stund, at jeg beholder det når jeg oppgraderer og derfor investerer litt mer i det.

 

Angående RAM så er det bare fordi jeg vil ha mer enn jeg trenger :)

Kjøper jeg mindre vil jeg før eller siden måtte kjøpe mer, så gjør det like så godt nå!

Forstår at det er overkill til høy grad, men er ikke det som er dyrest så gjør ikke så mye :!:

 

Takk for den aktive tilbakemeldingen forresten, setter pris på det :innocent:

Ser den at du vil kjøpe noe framtidsrettet, men feks P8Z68-V PRO er samme chipset og egner seg helt sikkert like godt til overklokking, og før du vet ord av det kommer det en ny socket fra intel også. Da sitter du der med det framtidsrettete hovedkortet ditt til 2000,-

 

Fraråder deg ikke å kjøpe MSI-kortet, tvert i mot, det er helt sikkert et knallbra kort. Men er du sikker på at du trenger alle funksjonene det har å tilby vs et billigere kort?

Lenke til kommentar

Kjøleribbene er strengt tatt bortkastet. Mine normale DDR3-brikker ligger på 30-40C målt med IR-termometer. Uansett er det ikke noe problem med lukket vannkjøler da ankepunktet mot disse ribbene hovedsaklig er vanskene som kan oppstå ved montering av store luftkjølere.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Hvorfor velger du så himla dyrt hovedkort?

 

Og hvorfor 16GB RAM når du ikke skal redigere? (regner bare med du ikke skal redigere siden du ikke har valgt i7 2600k)

 

Velger hovedkortet fordi det egner seg veldig godt til overclocking, samtidig som det støtter det som trengs av kompontenter nå og i fremtiden. Det er generelt høy kvalitet. Jeg tenker slik at jeg kommer til å bruke det en god stund, at jeg beholder det når jeg oppgraderer og derfor investerer litt mer i det.

 

Angående RAM så er det bare fordi jeg vil ha mer enn jeg trenger :)

Kjøper jeg mindre vil jeg før eller siden måtte kjøpe mer, så gjør det like så godt nå!

Forstår at det er overkill til høy grad, men er ikke det som er dyrest så gjør ikke så mye :!:

 

Takk for den aktive tilbakemeldingen forresten, setter pris på det :innocent:

Ser den at du vil kjøpe noe framtidsrettet, men feks P8Z68-V PRO er samme chipset og egner seg helt sikkert like godt til overklokking, og før du vet ord av det kommer det en ny socket fra intel også. Da sitter du der med det framtidsrettete hovedkortet ditt til 2000,-

 

Fraråder deg ikke å kjøpe MSI-kortet, tvert i mot, det er helt sikkert et knallbra kort. Men er du sikker på at du trenger alle funksjonene det har å tilby vs et billigere kort?

 

Kan ikke påstå at jeg er sikker op at jeg vil trenge alle funksjonene nei, men jeg har god erfaring med MSI og har tillitt til produktene dems. Kortet har også fått masse bra reviews, også angående verdi for pengene. Og siden jeg skal overclocke med denne builden så lønner det seg med høykvalitets komponenter som er tilpasset med varighet, kjøling og generelle features til dette. At det kan komme en ny socket etc, det er en risk jeg kan ta. Verste tilfelle er 600-700kr bortkasta over 1-2år så det kan jeg leve med :)

 

Så jeg kan absolutt si at jeg føler meg sikker på dette valget :thumbup:

 

Takk igjen for all tilbakemeldingen! Dette får meg til å revurdere ting, og først kan jeg bli sikker! :!:

Lenke til kommentar

Nå er det kun Sandy Bridge-E/X79 og Ivy Bridge som er på tapetet tiden fremover. Ivy Bridge vil være bakoverkompatibelt med hovedkortet du har valgt med oppdatert BIOS, såvel som alle andre H67, P67 og Z68-hovedkort.

 

Du kan forsåvidt bare kjøre på og bestille spør du meg. Du virker uansett urokkelig ihht. andre mer "fornuftige" valg ;) Neida, oppsettet er gulle godt det og hvem vet, kanskje får du presset chipen din for noen hundre mhz mer kontra et kort til halvparten av prisen.

 

Monteringen av H100 i kabinettet du har valgt blir dog ikke helt optimal. Du må enten kjøre viftene som pull eller push inn i kabinettet ovenifra, noe som ikke nødvendigvis vil gi det beste resultatet. Du kunne f.eks sett Xigmatec Elysium som koster omlag like mye, men som har et mye bedre utgangspunkt for kjøling, oppgraderinger og montering av radiator(er).

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Nå er det kun Sandy Bridge-E/X79 og Ivy Bridge som er på tapetet tiden fremover. Ivy Bridge vil være bakoverkompatibelt med hovedkortet du har valgt med oppdatert BIOS, såvel som alle andre H67, P67 og Z68-hovedkort.

 

Du kan forsåvidt bare kjøre på og bestille spør du meg. Du virker uansett urokkelig ihht. andre mer "fornuftige" valg ;) Neida, oppsettet er gulle godt det og hvem vet, kanskje får du presset chipen din for noen hundre mhz mer kontra et kort til halvparten av prisen.

 

Monteringen av H100 i kabinettet du har valgt blir dog ikke helt optimal. Du må enten kjøre viftene som pull eller push inn i kabinettet ovenifra, noe som ikke nødvendigvis vil gi det beste resultatet. Du kunne f.eks sett Xigmatec Elysium som koster omlag like mye, men som har et mye bedre utgangspunkt for kjøling, oppgraderinger og montering av radiator(er).

 

Hehe! Må innrømme at det er nok litt fordi jeg foretrekker produsenter jeg har erfaring med og da må jeg jo selvsagt ha det beste kortet! Haha :D

Kjøper meg hvertfall ikke et Maximus :tease:

 

Ang kabinettet så er det ikke "optimalt" for avkjølingen, men den er mer enn bra nok.

Angående vannkjøleren så går det ann å installere de 2 viftene på toppen (i luken) og radiatoren på innsiden noe jeg tror skal fungere greit nok.

Kan evt prøve andre løsninger siden.

Er i hvertfall ganske satt på det kabinettet :) Dette er 600TM (ikke 600T) så viftene er satt opp til 1000rpm fra 800, ikke at det gjør altfor stor forskjell.

 

Tror hvertfall det skal være tilstrekkelig. Kan og installere vifter på sidepanelet for enda bedre gjennlufting. Er lufting inn forra, ut bak, på siden og oppå.

 

Nå har jeg tenkt til å benytte meg av løsningen han tar som eksempel på starten.

Men her ser du at det er mulig med mer omfattende oppsett for avkjølingen.

Endret av Xathras
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...