Gå til innhold

Minecraft-skaperne får fortsatt bruke «Scrolls» (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

http://twitter.com/#!/notch/statuses/126196998826242048

 

@notch Markus Persson We won the interim injunction! We can keep using the name "Scrolls". ZeniMax/Bethesda can still appeal the ruling, but I'm very happy. :D

Fin link, men det er jo akkurat denne avgjørelsen denne artikkelen og tråden handler om.

 

Kjenner jeg blir litt matt av Notch-tilbederne her inne. Må være omtrent samme type menighet som tilba Bill Gates i sin tid - før han plutselig ble den store stygge ulven.

 

Næringsliv og bedriftspolitikk er hakket mer avansert enn hva man opplever på ungdomsskole/videregående-nivå. Man har interesser å beskytte, og ved å ikke beskytte de gir man implisitt alle tilgang til å benytte seg av navn etc. Hadde ikke Bethesda reagert NÅ hadde de ikke hatt noe de skulle sagt hvis noen senere ville kalt et spill "Scrolls of the Elder: Skirym" (et eksempel).

 

Er det noen som fortsatt mener at Bethesda bare skal sitte på sine små rumpeballer og se at andre fritt forsyner seg av en etablert serie?

 

Jeg påstår ikke at alle Notch-undersåtter går på ungdomsskole/videregående, men det kan til tider virke som det.

 

Må si meg helt enig her. Dessverre er det slik internett diskusjon fungerer. Du må ta en side. I dette tilfelle hander de ikke om den lille snille mot den store stygge ulven selv om mange tror det er slik det fungerer. Bethesda må søke å beskytte varemerke sitt ellers mister de retten til å holde det. Varemerkeholderen må aktivt beskytte det eller gi det opp. Jeg er sikker på at verken Mojang eller Bethesda er spesielt formøyd med denne situasjonen.

Skjønner godt at Bethesdas PR-mann ikke liker en rettsak mot spillsamfunnets favorittindie. Har derimot null respekt for at Bethesda tilsynelatende tar en Langdell.

Dette er poenget men helt feil formulert. Hvis ikke Bethesda hadde reagert og bare latt Mojangs søknad gå gjennom så er det Mojang som kunne tatt en Langdell overfor Bethesda. Og selv om det er usansynlig at dette hadde skjedd så kan selvsagt ikke Bethesda ta den risken. Selv om Notch har vært god til å spille offer rollen i dette på twitter betyr ikke det at Bethesda ikke har en god grunn til å gjøre dette. Den virklige verden er ikke svart / hvit. Og du kan ikke avgjøre internasjonale varemerke tvister med en Quake deathmatch.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsyne seg av en etablert serie? Scrolls er ikke akkurat et ord Bethesda laget selv. Og jo, om de ikke hadde saksøkt nå så hadde de fremdeles hatt noe å si om noen ville kalle et spill Scrolls of the Elder: Skirym eller noe lignende.

 

Spider eller Man eller heller ikke ord som Marvel har laget. Det betyr ikke at det er fritt frem for Spidy Man eller Spyder Man.

Lenke til kommentar

Så du mener at jeg ikke kan bruke f.eks ordene Gate (Baldur's Gate), Company (Company of Heroes), War (Total War), Life (Half-Life), selv om det er veldig vanlige ord? Ditt eksempel igjen er er gyldig kun om Notch f.eks navnga spillet The Oldest Scrolls, eller i de eksemplene jeg kommer med her, Gate of Balder, The Heroes Company, Totally War, The Half Life eller noe slik.

Lenke til kommentar

Rettsaken har vel ikke startet?

 

Så du mener at jeg ikke kan bruke f.eks ordene Gate (Baldur's Gate), Company (Company of Heroes), War (Total War), Life (Half-Life), selv om det er veldig vanlige ord? Ditt eksempel igjen er er gyldig kun om Notch f.eks navnga spillet The Oldest Scrolls, eller i de eksemplene jeg kommer med her, Gate of Balder, The Heroes Company, Totally War, The Half Life eller noe slik.

 

I utgangspunktet så kan (bør) eierne av de spillene du henviser til gå samme vei som Bethesda, nettopp for å unngå tvil og eventuelle senere tvister.

Bethesda har nok ikke noen forhåpninger om å "vinne" rettsaken - men de har satt et eksempel for senere caser (som KREVES for at man i det hele tatt skal ha noe å si senere).

 

Glem nå "krigen" mellom Bethesda og Notch - jeg tipper begge to er svært klare over hvorfor dette blir gjort - og begge vet utfallet av saken. Selvfølgelig kan man bruke "Scrolls" alene.

 

Eller som AbnormalFetus så godt sa det ovenfor:

Hvis ikke Bethesda hadde reagert og bare latt Mojangs søknad gå gjennom så er det Mojang som kunne tatt en Langdell overfor Bethesda.
Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...