Gå til innhold

[Løst] ASUS P8H67-M EVO B3 over 90°C


murple

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har bygget en PC for en sekretær på jobben, den består av følgende deler:

  • ASUS P8H67-M EVO B3, Socket-1155
  • Intel® Core? i3-2100 Processor
  • Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
  • Corsair SSD Force Series? GT 60GB
  • Corsair CX V2 430W PSU
  • Microsoft Windows 7 Pro NO (64 bit)
  • Ace Ecco 250 Micro Tower Sort

 

Jeg hadde først problemer med installering av Windows 7, denne feilet plutselig og jeg måtte forsøke flere ganger før det endelig gikk. Jeg tror det som kan ha løst dette problemet var at jeg satte SATA kontrolleren i RAID modus fremfor AHCI, men jeg er ikke sikker.

 

Problemet nå er at maskinen spontant starter seg selv på nytt, tilsynelatende uten grunn. Jeg har oppdaget at flere programmer for å diagnostisere maskinvare rapporter om høye temperaturer på hovedkortet, over 90°C. Etter å ha brukt PCen med åpen kabinett tror jeg dette kan stemme da en av kjøleribbene på hovedkortet er alt for varmt til å ta på, se bilde vedlagt. De andre kjøleribbene kjennes kalde og fine ut. Temperaturene som vises i bios på CPU og hovedkort ser også normale ut (30-40°C).

 

Jeg har forsøkt å oppgradere til siste bios versjon og forhåpentligvis hjelper dette, men jeg kunne tenke meg litt tilbakemelding når det gjelder temperatur på hovedkort.

post-259102-0-36851100-1318855972_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kjøleribba der blir fort litt varm når det er lite luftsirkulasjon rundt områndet, men 90C ville vel lede til øyeblikkelig brannsår. Klarer du å holde litt på ribba men det er ubehagelig, eller må du fjerne fingeren øyeblikkelig?

 

Sitter de to pushpinsa på kanten av kjøleribba skikkelig gjennom hovedkortet og holder kjøleribba skikkelig på plass?

Lenke til kommentar

Den kjøleribba der blir fort litt varm når det er lite luftsirkulasjon rundt områndet, men 90C ville vel lede til øyeblikkelig brannsår. Klarer du å holde litt på ribba men det er ubehagelig, eller må du fjerne fingeren øyeblikkelig?

 

Sitter de to pushpinsa på kanten av kjøleribba skikkelig gjennom hovedkortet og holder kjøleribba skikkelig på plass?

 

Kjøleribba var så varm at jeg klarte å holde fingeren på den i noen sekunder, jeg måtte ikke fjerne den øyeblikkelig.

 

Jeg har nå plassert en ekstra PC vifte som blåser rett på kjøleribba, samt en svær bordvifte som blåser rett i kabinettet. Etter å ha plassert viftene på den måten har PCen gått i noen timer uten å ha restartet seg, men diverse programmer rapporterer fremdeles om høye temperaturer. Kjøleribba er nå kjølig og det er ingen problem å holde fingeren på den i lengre perioder.

 

Har funnet en forumtråd hos intel.com der en bruker opplever de samme temperaturene, men tilsynelatende uten at PCen restartes:

http://communities.intel.com/thread/24127

 

Har skrevet en produktanmeldelse på komplett.no som er foreløpig er til godkjenning, en annen bruker er heller ikke fornøyd med hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626407&mode=publish#reviews

 

Vedlegger også et par skjermbilder av systemlogg samt diverse programmer som måler temperaturer. Glemte å nevne at ASUS sin egen PC diagnostikk viser kun normale/gode temperaturer på alle sensorer. (20-40 C). Skal sjekke om kjøleribba sitter godt.

post-259102-0-68469800-1318931120_thumb.png

post-259102-0-70312500-1318931133_thumb.png

Lenke til kommentar

Da høres det ikke ut som om det var noe mer enn litt luftflyt som trengtes. Jeg får samme problemet med mitt eksemplar (som forsåvidt fungerer helt perfekt) hvis jeg fjerner en av de to viftene som er i maskinen. Da blir "southbridge" ubehagelig varm hvis jeg holder på den mer enn etpar sekunder, men det blir ingen problemer av det.

 

Siden du hadde problemer allerede under installasjonen har du testet minnebrikkene for feil eller bekreftet at de får nok strøm og har korrekte timings i BIOS?

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

En ekstra PC vifte og en bordvifte kaller jeg litt mer enn "litt luftflyt" og dersom dette virkelig skulle vise å være problemet er jeg usikker på hvordan jeg skal finne en varig løsningen på det. Jeg har et lite kabinett av typen Ace Ecco 250 Micro Tower Sort der det kun er plass til en kabinettvifte.

 

Jeg har kjørt ASUS PC Diagnostics og testet minnen på den måten, men ikke kjørt en egen memtest86 eller lignende. Litt usikker på hvordan jeg skal sjekke dette med timings og strøm, men skal gjøre et forsøk. Jeg la plutselig merke til at når jeg installerte den ekstra PC vifta satte jeg sannsynligvis en av minnebrikkene løst i slotten slik at denne ikke blir registrert, PCen kjører nå med 4GB istedet for 8GB. Dette kan selvsagt også ha noe å si for stabiliteten av systemet. Med litt prøving og feiling, bør jeg klare å finne ut om det er minnen eller varmen som skaper problemet.

 

Det som er svært uheldig er at dette er en litt kritisk PC ettersom den brukes av regnskapsansvarlig i en bedrift. Jeg angrer jo nå at jeg kjøpte komponenter og bygget selv, fremfor å kjøpe kjedelig, sikker og testet hylle-PC. Begrunnelsen var at jeg skulle kunne speccen den optimalt (Jeg prioriterte lynrask SSD disk og støydempet kabinett for en god brukeropplevelse) samt at jeg skulle bli bedre kjent med maskinvaren som brukes i bedriften. Mange vil nok mene at man bør vektlegge helt andre ting for en PC som er "litt kritisk for en bedrift", og med bakgrunn i problemene jeg har opplevd er jeg ikke helt uenig i det.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du har grovt overskutt hvor mye luftflyt som trengs. Det er ganske stor forskjell fra "ingen" til "litt" når det gjelder varme på komponenter. Jeg kjører omtrent samme hardware oppsett som deg, og det hele blir kjølt av kun 2 120mm kabinettvifter som spinner på ~500rpm. CPU er passivt kjølt.

 

Hvis den ene brikken satt løst vil det helt klart påvirke stabilitet. Sørg for at begge sitter skikkelig, og at de sitter i slots som har samme farge. Det skader heller ikke å kjøre en memtest86 over natta når det er gjort for å stabilitetsteste maskinen.

 

Speenning og timings står normalt på siden av brikkene. Dette må du sjekke opp mot hva som blir vist i bios.

 

PS: Det er plass til 3 kabinettvifter i kabinettet du lenket til. 1 bak, samt to i front.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Locklear: Ok, nå har jeg fått mye god informasjon og et par tips om hva jeg skal prøve i dagene/ukene fremover:

  • Sjekke at minnebrikker sitter godt.
  • Installere ny vifte i front.
  • Sjekke spenning og timings på brikkene mot informasjon i BIOS.
  • Kjøre memtest86 over natta.

 

Må innrømme jeg ikke visste det var plass til flere vifter i kabinettet!

 

Tusen takk for hjelpa!

 

 

Hilsen,

Usikker selvbygger

Lenke til kommentar

Antonsenlarsen: Takk for informasjonen. Den samme høye temperaturen dukker opp i både speccy, speedfan og SIW System Information (Skjermbildet jeg la ved viser alle tre), men altså verken i BIOS eller ASUS sin egen PC Diagnostics programvare. Jeg vil også gjerne tro at de høye temperaturene skyldes feil sensor eller feil tolking av disse, men ettersom PCen restartet seg selv konstant før jeg installerte viftene og ettersom PCen virker stabilt etter å ha installert dem så kan det jo tyde på at det er problemer med temperaturene likevel. Må også sjekke minnebrikkene.

Lenke til kommentar

Antonsenlarsen: Takk for informasjonen. Den samme høye temperaturen dukker opp i både speccy, speedfan og SIW System Information (Skjermbildet jeg la ved viser alle tre), men altså verken i BIOS eller ASUS sin egen PC Diagnostics programvare. Jeg vil også gjerne tro at de høye temperaturene skyldes feil sensor eller feil tolking av disse, men ettersom PCen restartet seg selv konstant før jeg installerte viftene og ettersom PCen virker stabilt etter å ha installert dem så kan det jo tyde på at det er problemer med temperaturene likevel. Må også sjekke minnebrikkene.

 

ja. tenkte at ettersom jeg ikke har noe problemer og sitter med det samme, så tror jeg du kan utelukke at det er temperaturen på HK som er problemet hos deg:)

 

BIOS kan jo ikke ta SÅ feil, hvis du ser etter i speccy også så hopper temp opp og ned som en jojo, fra 40 grader i det ene sekundet og 90 grader i det neste, det er et tegn på feil måling i mine øyne :p

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

I tilfelle noen søker opp denne gamle tråden med samme eller lignende problem var løsningen å bytte ut eksisterende vifte og installere 3 gode vifter i kabinettet (1 bak og 2 foran). Jeg har 1 stk. NOCTUA NF-S12B ULN 120mm og 2 stk AKASA Apache 120mm. Problemet var altså definivt temperaturen (På hovedkortet?) og løsningen var flere og bedre vifter. Takk igjen for alle tips og vink. Det er litt flaut å innrømme men den nyttigste kommentaren var Locklear som nevnte at det var plass til to vifter i front av kabinettet hvilket jeg ikke visste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...