Gå til innhold

Pc til videoredigering og bf3 (ca 15k)


Anbefalte innlegg

Hipp hurra, snart ferdig i marinen, nå skal dimmepenga sløses vekk!

 

Skal bygge en pc til videoredigering og kanskje litt bf3. Budsjett på ca 15000 siden eneste pc-delene jeg har fra før er en dell fra 90-tallet.

 

Siden bulldozer ikke nådde noe høyt på de testene jeg har sett og ivy bridge hadde en alvorlig feil ser jeg for meg en Intel i5 på 1155 plattform.

 

Her er oppsettet foreløpig:

 

 

Kabinett:

Xigmatek Elysium Big Tower Vindu Sort 1645.00

God plass og innsyn (kanskje noen hvite led lamper for å lyse opp litt...)

 

Alternativ 2:

bad__ip foreslo corsair obsidian 650D 1.549

Enda mer innsyn men litt mindre...

 

Hovedkort:

ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 1390.00

Hørt denne skal ha problemer med nyere grafikkort (det gjelder vel ikke den nye b3 versjonen?)

 

Prosessor:

Intel® Core™ i5-2500K Processor 1749.00

Denne skal overklokkes (vurderer også i7 hvis jeg finner en billig demovare)

 

Skjermkort:

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX 2795.00

Skjermkort har jeg greit lite peiling på, noen forslag?

 

Minne:

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB 899

Hvor stort er behovet for kjøling på minnebrikkene?

 

 

Strømforsyning:

Corsair HX 850W PSU 1.435

Hvor mange watt har ligger jeg over?

 

Vannkjøling:

Corsair H100 Hydro Series CPU Kjøler 1195.00

Godt mulig det blir H80 her...

 

HDD:

Western Digital Caviar® Green™ 1TB 449.00

Har en SSD i min bærbare som jeg skal bruke til os.

 

Skjerm:

DELL U2311H 1 699 kr

(Takk vidarkri)

 

Vurderer også å sette inn en 50mm vifte i dekselet på hovedkortet siden alt er dekka i plastikk...

Endret av kristoffer90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minne, her bør du velge 2 eller 4 moduler. Heller ingen grunn til å velge Dominator, du får Vengeance og XMS av samme merke til nesten halve prisen.

 

PSU, 850W er mer enn du trenger. En HX 750 sparer deg for over kr. 600 om du ser andre steder enn Komplett. Du kan også vurdere Seasonic X560 (Dustin/Netshop) eller NZXT Hale90 (CDON). De bør holde for ett GTX 570.

 

Kjøling, du trenger ikke en H100 for å holde en i7 2500k under kokepunktet, mm du skal klokke den over 5 GHz. Dessuten er en Noctua NH-D14 tilnærmet like god til halve prisen. Den er dog ikke kompatibel med høye kjølefinner på rammen.

Lenke til kommentar

Minne, her bør du velge 2 eller 4 moduler. Heller ingen grunn til å velge Dominator, du får Vengeance og XMS av samme merke til nesten halve prisen.

 

PSU, 850W er mer enn du trenger. En HX 750 sparer deg for over kr. 600 om du ser andre steder enn Komplett. Du kan også vurdere Seasonic X560 (Dustin/Netshop) eller NZXT Hale90 (CDON). De bør holde for ett GTX 570.

 

Kjøling, du trenger ikke en H100 for å holde en i7 2500k under kokepunktet, mm du skal klokke den over 5 GHz. Dessuten er en Noctua NH-D14 tilnærmet like god til halve prisen. Den er dog ikke kompatibel med høye kjølefinner på rammen.

 

Var på corsair sine sider og så hva de anebfalte til hovedkortet (vengance), men fant ikke noe bra pakker på komplett. Ser også at kingston har mye billigere minne, hvordan er kvaliteten på disse? Er det egentlig noe vits å ha kjøling på minnemodulene?

 

Hvor mye mer komponenter kan jeg sette inn i pcen før 750W blir for lite? Er det ikke lurt å velge litt høyere enn det som trengs så jeg slepper å kjøpe ny når jeg skal oppgradere litt?

 

Veit ikke helt hvor mye jeg skal klokke den, men ikke så grusomt mye. Så du mener en H80 (eller tilvarende radiatorstørrelse) vil være nok?

Lenke til kommentar

Corsair anbefaler nok bare sine egne brikker, men Asus oppgir også hvilke brikker som er testet og fungere sammen med HK'et. Jeg ville brukt prisjakt.no til å søke 2x4 eller 4x4 GB ram og finne et sett på 1600 MHz. Det bør helst kunne kjøres på 1.5V, men opp til 1.65V går bra.

 

En Corsair HX 750 bør kunne dra 2 stk GTX 570, men har du planer om mer enn moderat klokk av CPU'en, samt klokking av skjermkortene, bør du opp på 850W. Skal du derimot ikke ha mer enn ett skjermkort, er de jeg anbefalte tidligere nok, du kan jo også vurdere Corsair AX 650.

 

H80 bør holde godt opp til 4.6 GHz. Har selv en i7 2600k @ 4.6 GHz, som kjøles av en Corsair A70. Den koster ca kr 300. Selv ved full last og 4.7 GHz, holdt den tempen ned mot 50C i et relativt kaldt rom.

Lenke til kommentar

Til videoredigering, kjøp en bedre skjerm med bedre farger og innsynsvinkel slik at ikke bare den som sitter rett foran skjermen ser korrekte farger... f.eks Dell U2711

Enig med Frog her, men denne modellen finnes i 2 andre og rimeliger varianter som også er veldig mye bedre enn alle andre skjermer på markedet, U2410 og U2311 som koster 1699kr og er verdt hver eneste krone.

Lenke til kommentar

Skal bestille noen av komponentene fra dustin, men disse er til gjengjeld ganske store, hvordan (sånn ca) vil frakten bli hvis jeg bestiller kabinett og skjerm fra dustin?

corsair obsidian 650D er noen kroner billigere på dustin, men vil jo tro at det vil koste mer å få den fraktet enn å hente alle delene på komplett. Skjermen har de jo ikke på komplett så denne må jeg jo punge ut for frakt på uansett..

Lenke til kommentar

Frakt varierer fra 79 til 150, Dustin ligger vel et sted midt imellom. Du ser hva du må betale før du godkjenner ordren. Nå er det heller ikke helt gratis å hente på Komplett.

 

Du burde også sjekke hva PSU koster på Dustin kontra Komplett. Dustin ligger ofte frakt + litt til under Komplett på f.eks. Corsair AX/HX 750/850.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...