Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/Worklog: Toyota Hiace 2.2D Kombi, 80mod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ajaj! Spennende! Ferro-bet funker bra jo! Har selv importert med en tank med Rustbullet, som funket ganske bra (og var visstnok en av de beste rustmidlene) men ser ut som Ferro-bet er hakket bedre! Gjør det litt lettere (og morsommere) å jobbe med rust fremover! :)

 

Jeg følger med her fremover, morsomt med sånne prosjekter. :)

 

 

Ferro-bet er en ren rustfjerner/omvandler som må etterbehandles (sparkles/grunnes/lakkes), mens Rustbullet, POR-15 ect males direkte på rusten og skal stabilisere den samt fungere som en futksperre/grunning. Jeg kunne selvfølgelig ha valgt en-komponents behandling, men jeg synes Ferro-Bet var en bedre løsning da jeg slipper alt griseriet med disse epoxy baserte produktene, samt at jeg faktisk blir kvitt rusten og at det som måtte være igjen er innaktivt jernfosfat. Er veldig fornøyd med resultatet ivertfall.

 

 

Gode nyheter fra Gislefoss jr. Det er lovt oppholdsvær fra i morgen og til lørdag så krysser fingrene for at det slår til.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Update!

 

I dag har jeg hatt litt forskjellig på programmet, deriblandt testing av rensemiddel for metall, fikse det som er igjenstår i dørken forran og div småpirk.

 

 

Begynte med det som stod igjen fra sist gang. Her har jeg fjernet de gamle asfaltplatene og som jeg antok på forhånd så var dette den best bevarte delen av dørken, men det var litt rust her også så dette måtte jeg behandle.

DSCF0138-1.jpg

 

Her er resultatet noen timer etter at jeg hadde behandlet med ferro-bet og vasket med aceton.

DSCF0155-1.jpg

 

Her har jeg fått på primer, også "kulen" som stikker ut i fotbrønnen har fått seg litt primer da lakken var slitt bort. (kulen huser hovedlykten) For de som er

observang så er det et området på høyre side av bildet der primern har reagert med noe og det har dannet seg snerke. Må antageligvis pusse dette

området og vaske det med aceton, litt bedritent men en tar det som kommer på strak arm. DSCF0156-1.jpg

 

 

Her har jeg en aldri så liten test av noe som heter Hugos rensekrem, Ble anbefalt å bruke dette på crom delene på bilen for å få bort oksidering og annet smuss.

Fordelene med denne rensekremen er at det det er ikke giftig og at hvis en skulle få noe på lakken så er det av ingen betydning, samt at det beskyttet metallet etterpå

DSCF0140-1.jpg

 

Her er utgangspunktet, dårhåndtaket er ganske oksidert og "tåkete", fint lite refleksjoner å se her.

DSCF0139-1.jpg

 

Her har jeg hatt på rensekremen med ei fille og arbeidet det godt inn til det ble tåkete, ganske så lett å arbeide med også.

DSCF0141.jpg

 

Så tok jeg en ren fille og polerte grundig etterpå, resultatet ble meget bra med tanke på at dørhåndtakene ikke har vært behandlet tidligere. (Merk den konsentrete fotografen) :p

DSCF0143-3.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke alltid at det er så mye som skal til.

 

En ting er å se tester på netter over slike produkter, å prøve det selv og finne ut at det faktisk fungerer er noe helt annet. Ble positiv overrasket over resultatet og det er bare en enkel behandling. Dog er det en ting jeg må huske på neste gang jeg skal gjøre noe slikt, koble fra returen til dieseltanken og sette på en slange til flaska. Ble fortalt at på eldre Toyota diesel så behøver en ikke koble returen til flaska, men på L motoren så stemmer ikke dette, der bør også være et filter på returslangen pga at grugget som løses opp ikke skal havne i flaska, da varer også renseprosessen lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...