Gå til innhold

Bytte fra 100mm 2.8 til 70-200 2.8?


Anbefalte innlegg

Hei! Som tittelen viser vurderer jeg å bytte fra Canon 100mm Macro 2.8 USM til Canon 70-200L 2.8 USM (mk1).

 

Det jeg da lurer på er om det er noen her inne som har anbefalinger i forhold til skarphet etc. Objektivet jeg har per dags dato er et fint makroobjektiv, skarpt og fint på nært hold, men jeg syntes det blir veldig soft og vanskelig å treffe fokus på lengre avstand. Begynner også å gå litt lei av å ikke ha zoom.

 

Legger ved et bildeeksempel som er et ca. 100% utsnitt av et bilde jeg tok tidligere i dag. Hadde det med på fotballkamp og brukte det som reserve i tillegg til 200mm f/2.0 (Nikon). Bildet er tatt fra ca. 25 meters hold. Fokuspunktet er midt på utsnittet (midt i bildet), lukkertiden er 1/5000 og blenderen er 2.8. Jeg kunne selvfølgelig gått høyere på blender og lavere på lukker, men det er ikke det saken handler om.

 

Ville 70-200 2.8 gjort det bedre her? Jeg tar i tillegg til fotball også en del portrettbilder, street, og en god del forskjellig. Har i tillegg 50mm 1.4 og 18-55mm.

 

Bildeeksempel: http://bildr.no/view/1001558

 

Edit: Fikset bildelink.

Endret av oletangen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70-200/2.8 er langt dårligere skarphetsmessig enn 100/2.8 macro - zoomer er generelt dårligere optisk enn fastoptikk.

 

Bildet du viser er i min bok ikke soft - det er i så fall heller fokusbom.

 

Hva for en ISO brukte du? Husk at bilder ikke blir like bra på høy ISO som lav.

 

Hva har du for hus?

 

 

Du kan prøve med noen testbilder - ta bilder med stativ og fokuser med liveview,, så får du best skarphet.

Du kan også ta noen fokustester - se om objektivet konsekvenser front- eller bakfokuserer på huset ditt.

 

 

Tror

Lenke til kommentar

Takk for svar! Kameraet jeg bruker er 7D. På bildet brukte jeg ISO 200, med blender 2.8 og lukkertid 1/5000. Som jeg har skrevet tidligere kunne jeg selvfølgelig gjort andre innstillinger her, men det er ikke saken :-)

 

Her er fokuspunktet, tror jeg brukte AI Servo (følgefokus)

post-180389-0-27621200-1318758430_thumb.png

 

Bør også nevnes at dette ikke er første gang jeg har opplevd dårlig fokusering. Bevegelsesuskarphet kan det jo ikke være..

 

Er det noen her som i det hele tatt vil anbefale 70-200 2.8 MK1? Etter to år med fastoptikk har jeg lyst på et zoom-objektiv med tanke på fotball, ishockey osv.....

Lenke til kommentar

Det kan være fokushastigheten som lager problemer her, kan hende at 100mm macro sin usm-motoren ikke klarer og holde følge her.

 

Har eid 70-200 f/2.8 IS og den er meget kjapp på og fokusere på bevegelige mål, har nå MkII av samme objektiv og det føles ikke som noe spesielt raskere på fokusering, men har ikke hatt problemer og følge bevegelige mål påmontert 7D med noen av de, har også 100mm macro IS og den er ikke i nærheten på fokushastighet.

 

Kan du ikke stikke innom en butikk og teste dette ?

Lenke til kommentar

Det er det jeg mistenker at er problemet her også.. Den er veldig rask og fin til å treffe fokus på nært hold, men på lengre avstander så blir det veldig fort uskarpt / vanskelig å treffe fokus.

 

Med tanke på pris så er det kun den første versjonen av 70-200 2.8 (Uten IS) jeg har råd til, og derfor blir det litt vanskelig å teste dette i en butikk... Men jeg skal prøve å finne noen som har dette objektivet for å teste ja :-)

 

Takk for svar begge to!

Lenke til kommentar

Bilde eksempelet er typisk bom-fokus.

 

Har du sjekket/justert Back-Focus på lang avstand?

 

Min erfaring med 7D og teleobjektiver & bevegelige mål på lang avstand, er et det ikke alltid er lurt å bruke bare senter fokuspunkt. Fokusflaten/utsnittet for fokuspunktet blir for lite for nøyaktig fokus. Senter fokuspunkt er egentlig bare for ganske stillestående motiver.

 

Det hjelper betraktelig å bruke ett av settene med flere fokuspunkter. Kamera kalkulerer både raskere og mer nøyaktig.

 

I Al Servo er det også viktig å velge riktig fokus system, ellers så risikerer du at kamera funksjonene "kansellerer hverandre" i stedet for å jobbe sammen. Dette er spesielt viktig ved "tracking" av raskt bevegelige objekter.

 

Det er også to valg av "fokus konsentrasjon" innen senter fokuspunkt.

 

Styrken i 7D avanserte fokus system er at du lærer deg å bruke det riktig.

 

Se igjennom alle 7D Fokus tutorial videoene. Disse videoene vil gi deg nyttige tips om hvordan fokus systemet virker og hvordan du skal bruke det riktig og vil gi deg eksempler som du kan overføre til fotballbanen.

 

http://www.learn.usa...tutorials.shtml

 

Du vil finne fem forskjellige videoer under denne videoen om Automatic AF points, som alle handler om 7D fokus system og hvordan bruke det riktig i forskjellige situasjoner (+ flere andre nyttige videoer om 7D)

 

Jeg kan ikke få poengtert sterkt nok hvor viktig det er å bruke Canon 7D's fokus system riktig for å få gode resultater. Spesielt når du skyter raskt bevegelig motiver.

 

Det var ikke uten grunn at det var hundrevis av forumposter over hele verden som gav 7D skylden for uskarpe bilder i månedene etter at 7D kom i handelen.

 

Grunnen var at folk ikke satt seg inn i bruken av det avanserte fokus systemet eller valgte feil fokus kombinasjon !!

 

 

 

Lenke til kommentar

Forskjellene og kvaliteter på objektiver beror ofte på lys, kontrast & motivtype.

 

Uten å ha personlig erfaring med 70-200 f.2.8 L, så er det jeg har erfart av andre diskusjoner at den ikke er regnet som spesielt bra.

 

Du kan lettest se de faktiske forskjellene mellom objektiver på The-Digital-Picture.

 

Alternativet som jeg ville se som et bedre kjøp er den sylskarpe 70-200mm f/4 IS L. Riktignok mindre størsteblender. Men med 7D så kan du fort skru opp ISO for å kompensere.

 

Hvis du skyter mye fotball så vil f/4 gi deg flere "keepers" enn f/2.8.

 

Hadde du hatt råd til 70-200mm f/2.8 II IS L, så hadde kanskje saken vært en annen........

 

Som "fotball zoom" ville jeg også vurdert 70-300mm f/4-5.6 IS L for større zoom område.

 

Skyter du RAW? Husk å skru av "noise reduction" i kamera. Det er blitt sagt at den funksjinen bare fungerer mot Jpeg skyting, men min erfaring er at den også "smører detaljer utover" også i RAW bilder, spesielt tydelig ved bruk av laaange teler.

 

Her er 70-200mm f/2.8 (første versjon) på f/4 mot 70-200mm f/4, begge på 200mm.

 

Husk også at den første versjonen ikke har IS, noe du har mye nytte av på håndholt sportsfotografi.

 

http://www.the-digit...omp=0&APIComp=0

 

Lek litt med forskjellige objektiv/brennvidde/blenderåpning på the-digital-picture så ser du fort hva som er best i forhold til prisleiet.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg har sett litt på f/4, men tror jeg kommer til å savne den ekstra lysstyrken ganske mye.. Ihvertfall nå som det går mot vinter og "mørketid"!

 

Men en ting, er det ikke feil at man får bruk for IS i sportsfotografering? IS hjelper vel ikke på bevegende motiver? Eller så er det bare jeg som er ute og kjører :-)

 

Jeg får vente å se til etter bursdag og jul, kanskje budsjettet mitt blir uventet stort..

Lenke til kommentar

Her tror jeg nok ikke det er objektivet men brukeren. Har du brukt ai servo? Og hvordan har du innstilt fokus systemet?

 

Ta en reset på fokus innstlingene i kamera og så prøv igjen.

 

Ville ikke brukt iso 200 og 1/5000 f2.8. Hvis du har lys til det er det å gå oppover mot f/3.2 F/3.5 og f/4.0 ganske så lurt. Du trenger nok ikke en så rask lukker som det der til fotball.

 

Ville ikke gått for f/4.0 versjon av 70-200. Når det er kveld så må du ned på 3.2 og 2.8 selv på godt opplyste arenaer i Norge slik som Ullevål og Fredrikstad Stadion.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Skal sette meg bedre inn i fokusinnstillingene.

 

Som jeg har skrevet tidligere så er det ikke innstillingene som skal diskuteres her, jeg vet at de kunne vært mye bedre :-) Selv om de må diskuteres til en viss grad siden det hadde innvirkning på resultatet. Likevel: Jeg hadde fokuspunkt midt på spilleren og selv med blender 2.8 forventer jeg å treffe fokus. Jeg fikk også fokusbekreftelse (hvis det heter det) før jeg tok bildet, at det som var midt i fokuspunktet var i fokus, og likevel så blir det uskarpt/ute av fokus.

 

Grunnen til at jeg ikke brydde meg om innstillingene var at jeg kun brukte det som et reservekamera, jeg brukte Nikon d300 + Nikon 200mm /2 + 1.7x converter på resten av bildene.

 

Ole

Lenke til kommentar

 

Likevel: Jeg hadde fokuspunkt midt på spilleren og selv med blender 2.8 forventer jeg å treffe fokus. Jeg fikk også fokusbekreftelse (hvis det heter det) før jeg tok bildet, at det som var midt i fokuspunktet var i fokus, og likevel så blir det uskarpt/ute av fokus.

 

Da er det nok innstillingene som er grunnen, for hvis du bruker ai servo skal du ikke få noen fokus bekreftelse da den søker hele tiden. På Canon er fokusbekreftelse en runing som vil lyse inne i søkeren nede i høyre hjørne. Fokus bekreftelse får du på one shot og AI Focus.

 

Og på 7d er det å bruke senter fokus for lite, det er så lite at du må bruke det utvidete fokuspunktet. Der hvor du har en stjerne med punkter markert.

 

Ikke kjøp før du har behov for det, her er nok behovet heller å lære innstillingene.

Lenke til kommentar

Tror, som k-h-s sier, at det er mer å lære seg riktig bruk av kameraet og fokuspunkter. Er det noen som løper mot/fra deg - bruk heller AI servo enn autofokus optimalisert for enkeltskudd.

 

Ta også fokustester på et stasjonært motiv - har huset ditt konsistent for/bakfokus med akkurat dette objektivet kan du justere for dette i huset med mikrofokusjustering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...