Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Avgass og røykgass


bb79

Anbefalte innlegg

Hva betyr 'røykgass' og 'avgass' i forbindelse med EU-kontroll og NAF salgstest?

 

Røykgass

På min Renault Laguna 2004 1,9 dCi ble det i 2007 tatt en NAF kjøpstest. Der ble det målt en røykgass på 1,6. Nå nylig ble det tatt en ny test. Da ble røykgass målt til 1,38. På en annen bil, en BMW 2006 525D ble det målt røykgass på bare 0,05. Er det slik at lavere verdi er bedre? Hvis jeg ikke tar feil har ikke Lagunaen dieselpartikkelfilter mens BMWen har det.

 

Avgass

Tilbake til Lagunaen. I 2008 ble den på EU-kontrollen målt med en avgass på 0,31. I 2010 ble den også målt med en avgass på 0,23. Er det slik at jo lavere verdi jo bedre? Hva kan grunnen være til at verdien har gått ned?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På dieselmotorer kaller vi det røykgass test. Jo lavere verdien er, jo bedre er det for miljøet.

 

Eneste grunnen jeg tenker på i farta hvordan verdiene har gått ned kan være at du har kjørt motoren på høyere turtall og "blåst" den litt i ny og ne. Eller eventuelt at verkstedet har "blåst" den for å få den innen det godkjente verdi området.

 

Edit: Kan jo legge til at på røykgass test på dieselmotorer så skal gasspedalen i bunn når testen taes

 

På avgass test på bensinmotorer står motoren bare på tomgang under målingen.

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar

Eneste grunnen jeg tenker på i farta hvordan verdiene har gått ned kan være at du har kjørt motoren på høyere turtall og "blåst" den litt i ny og ne. Eller eventuelt at verkstedet har "blåst" den for å få den innen det godkjente verdi området.

EGR-ventilen ble byttet for noen år siden. Bilen hadde visstnok sotet ned, sa verkstedet. Så de anbefalte en utblåsing ca. en gang i måneden. Dette måtte kjøres når bilen har blitt skikkelig varm. Og da må turtallet helt opp til sperren på 4500 rpm.

 

Det jeg har fått vite av en kompis er av avgassverdien på EU-kontrollen angir CO. Og røykgassverdien på NAF-testen er opasitet eller gjennomsiktlighet av eksosen. Den indikerer hvor mye partikler og røyk det er i eksosen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...