Gå til innhold

Batch-fil som redigerer en tekst-fil


Anbefalte innlegg

Hei, går det an å lage en batch-fil som bytter ut en tekststring med en annen tekststring?

 

Tekstfilen jeg skal redigere er en enkel spilleliste (Raduga) som er på denne formen:

G:\MUSIKK\Filnavn.mp3
Stop.stop
G:\MUSIKK\Annet filnavn.mp3
Stop.stop

Hvor G:\MUSIKK er musikkmappen på en ekstern harddisk når den er plugget til i PC-en hjemme.

 

Dette må forandres til

K:\MUSIKK\Filnavn.mp3
Stop.stop
K:\MUSIKK\Annet filnavn.mp3
Stop.stop

for å kunne spilles av på den andre PC-en den eksterne harddisken plugges til.

 

Siden harddisken alltid tilegnes G på hjemmemaskinen og (vanligvis) K på bortemaskinen holder det at batch-fila alltid erstatter G: med K: (jeg regner med at det er betydelig mer jobb å få den til å erstatte filas eksisterende diskbokstav med diskbokstaven harddisken for øyeblikket er tilordnet).

 

Hvis det var min egen eksterne harddisk hadde jeg bare åpnet spillelista i notepad hver gang og gjort en enkel søk/erstatt - men det gjelder min mors eksterne harddisk, og hun er svært lite teknisk begavet, så derfor hadde det vært fint om hun bare kunne dobbeltklikket en fil så var jobben gjort.

 

Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg skal gå frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I python kan det gjørs sånn,kunne nok ha gjort det batch men det vil ikke jeg.

with open('Raduga.txt') as f:
   new = f.read().replace('G:', 'K:')
with open('Raduga.txt', 'w') as f_out:
   f_out.write(new)

Man må installere python for og kjøre dette,tar 2 min installere.

Kan nok lage exe filer for dette frem og tilbake,men da må jeg ha korrekt path(vei) til Raduga.

Et enkel GUI er kansje og overdive for dette,men er raskt og lage.

 

Nå kan det nok hende at noen lager dette batch for deg.

Jeg er ikke glad i et gammelt og udatert språk,og trenger aldrig og bruke det.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bruke en tekseditor og søk erstatt?

 

Spillelisten vil bli endret fra gang til gang, og som nevnt er min mor nokså klønete når det kommer til PC-er.

 

Leste litt fort der ja.

Kan du kansje forandre slik at harddisken kommer opp med samme bokstav på begge PC-ene.

 

Hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar

Har engelsk Win XP.

 

Koble til disken. Høyreklikk på My Computer, velg Manage. Velg så Disk Managment. Finn din disk, høyreklikk og velg Change Drive Letter and Paths...

 

Tror det er beste/enkleste om du velger K på begge maskiner. Eller bokstav lengre ut i alfabetet. Da slipper du å 'tvinge' PC-en til å bruke en bokstav den brukt til andre ting før. Uten at jeg tror du skal få store problemer av dette.

Lenke til kommentar

Har engelsk Win XP.

 

Koble til disken. Høyreklikk på My Computer, velg Manage. Velg så Disk Managment. Finn din disk, høyreklikk og velg Change Drive Letter and Paths...

 

Tror det er beste/enkleste om du velger K på begge maskiner. Eller bokstav lengre ut i alfabetet. Da slipper du å 'tvinge' PC-en til å bruke en bokstav den brukt til andre ting før. Uten at jeg tror du skal få store problemer av dette.

 

Er verdt et forsøk, får se hvordan det går.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...