Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tolkning av "Soga om Gunnlaug Ormstunge"


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk følgende oppgave i norsken:

 

"Presenterer helteidealer fra sagalitteraturen, slik de er framstilt i Soga om Gunnlaug Ormstunge. Sammenlikne dem med en eller flere moderne helter. Hvorfor har menneskene behov for helteskikkelser? Skriv en resonnerende artikkel."

 

Er det noen opplyste sjeler der ute som har lyst å hjelpe meg litt på vei med denne artikkelen? Artikkelen skal være på 1000-1500 ord og på nynorsk. Planen er å skrive en artikkel der jeg tar for meg heltebegrepet, peker på hvem som er helter i sagaen, sammenligner med dagens helter og reflekterer rundt om heltene fra sagaen kunne vært helter i dagens samfunn.

 

Hvem er helteidealene i "Soga om Gunnlaug Ormstunge"? Andre innspill?

 

Takk!

Endret av adhjort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heihei!

 

Jeg har hatt en lignende oppgave en gang, og jeg kan godt huske hvor bergtatt jeg ble av historien! En utrolig spennende og fangende historie, uten tvil, det var veldig farlig, håpe du komme og vinne igjen. Hva syntes du om den?

Jeg likte spesielt skildringene bare tulla det er ingen skildringer i sagalitteratur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Men alt tullball til side, jeg tror jeg har artikkelen et sted, jeg fikk 6 på den

Lenke til kommentar

Hei!

 

Fikk følgende oppgave i norsken:

 

"Presenterer helteidealer fra sagalitteraturen, slik de er framstilt i Soga om Gunnlaug Ormstunge. Sammenlikne dem med en eller flere moderne helter. Hvorfor har menneskene behov for helteskikkelser? Skriv en resonnerende artikkel."

 

Er det noen opplyste sjeler der ute som har lyst å hjelpe meg litt på vei med denne artikkelen? Artikkelen skal være på 1000-1500 ord og på nynorsk. Planen er å skrive en artikkel der jeg tar for meg heltebegrepet, peker på hvem som er helter i sagaen, sammenligner med dagens helter og reflekterer rundt om heltene fra sagaen kunne vært helter i dagens samfunn.

 

Hvem er helteidealene i "Soga om Gunnlaug Ormstunge"? Andre innspill?

 

Takk!

 

Du må da ha hatt noen tanker selv, for du har lest sagaen, har du ikke? Det er ganske klart og tydelig hvem helteskikkelsen(e) er. Ikke dumt å tenke litt over det selv. Helteskikkelser er jo et typisk trekk ved sagalitteraturen. Å finne helteskikkelsen(e) i Gunnlaug Ormstunge klarer du fint selv, og det samme gjør du med heltesikkelser i dag. Jeg tror nok også du fint kan klare å reflektere over hvorfor vi trenger helter i dagens samfunn, og hvordan helteskikkelsen(e) i Gunnlaug Ormstunge hadde blitt fremstilt i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...