Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk for Økonomer (BI)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg satser på Andreas sine svar for de gir bedre resultat for meg enn Hassli =P

 

Første oppgave er B.. skjønner ikke hvorfor jeg skrev A!

 

Var litt rot i papirene mine!

Men for all del.. det jeg har lagt ut er IKKE FASIT! Det er bare det JEG TROR er RIKTIG! Satser på Andreas sine svar jeg også da gir meg også bedre resultat hehe! ;-)

 

I tillegg hadde jeg glemt å skrive oppgave 8!

Endret av Hassli
Lenke til kommentar

Første oppgave er B.. skjønner ikke hvorfor jeg skrev A!

 

Var litt rot i papirene mine!

Men for all del.. det jeg har lagt ut er IKKE FASIT! Det er bare det JEG TROR er RIKTIG! Satser på Andreas sine svar jeg også da gir meg også bedre resultat hehe! ;-)

 

I tillegg hadde jeg glemt å skrive oppgave 8!

 

Hehe, vi får satse på god karakter begge to =p Jeg må nesten stå siden jeg konter hele matten (var syk på eksamen) og ikke har fått tatt den enda (går tredje året nå). Skal jeg bli ferdig med graden min MÅ jeg stå nå =)

Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp med et par oppgaver, setter pris på raskt svar :)

 

 

Ole vil ved begynnelsen av annethvert år sette inn 10 000 kr på en sparekonto. I alt vil han sette inn 8 beløp. Det første sparebeløpet vil han sette inn i 2012, det andre beløpet i 2014, osv.

Etter at han setter inn det siste sparebeløpet, vil han la kontoen stå urørt til i slutten av 2030.

I denne oppgaven regner du med en rente på 3,5 % per år.

a Hvor mye vil Ole ha på kontoen ved slutten av 2026?

b Hvor stort er det beløpet Ole kan ta ut av kontoen i slutten av 2030?

 

 

og (oppgave d)

 

Emma skal kjøpe seg leilighet, og hun får tilbud om et annuitetslån på 1 200 000 kr. Lånet skal betales tilbake med 20 like store terminbeløp, det første om ett år. Renten er på 3,8 % per år.

 

c Hvor stort blir terminbeløpet?

Svar: 86741.3 kroner

 

 

Like før Emma skal betale inn det 14. terminbeløpet, arver hun en større sum penger. Hun bestemmer seg da for å betale tilbake resten av lånet. Den dagen hun skulle ha betalt det 14. terminbeløpet, betaler hun i stedet banken alt som gjenstår å betale på lånet.

d Hvor mye må hun betale til banken?

Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp med et par oppgaver, setter pris på raskt svar :)

 

 

Ole vil ved begynnelsen av annethvert år sette inn 10 000 kr på en sparekonto. I alt vil han sette inn 8 beløp. Det første sparebeløpet vil han sette inn i 2012, det andre beløpet i 2014, osv.

Etter at han setter inn det siste sparebeløpet, vil han la kontoen stå urørt til i slutten av 2030.

I denne oppgaven regner du med en rente på 3,5 % per år.

a Hvor mye vil Ole ha på kontoen ved slutten av 2026?

b Hvor stort er det beløpet Ole kan ta ut av kontoen i slutten av 2030?

 

 

og (oppgave d)

 

Emma skal kjøpe seg leilighet, og hun får tilbud om et annuitetslån på 1 200 000 kr. Lånet skal betales tilbake med 20 like store terminbeløp, det første om ett år. Renten er på 3,8 % per år.

 

c Hvor stort blir terminbeløpet?

Svar: 86741.3 kroner

 

 

Like før Emma skal betale inn det 14. terminbeløpet, arver hun en større sum penger. Hun bestemmer seg da for å betale tilbake resten av lånet. Den dagen hun skulle ha betalt det 14. terminbeløpet, betaler hun i stedet banken alt som gjenstår å betale på lånet.

d Hvor mye må hun betale til banken?

 

Har du lov til å bruke kalkulator?

 

Tror svaret på D er 457 687 (rundet det oppover)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Velg R1. Derivering er sentralt i alt, og med den matematiske forståelsen fra R1 og R2 kommer du til å stille godt. Det er aldri dumt å kunne mye matte.

I løpet av 20 stp økonomifag (ikke BI, men siv.ing på UiS) har jeg hatt god bruk for mattekunnskapene mine. Har det vært relevant med vektoranalyse når man regner dekningsbidrag? Nei. Har den matematiske forståelsen gjort at jeg kan fokusere på teorien og ikke sløse tid på å plages med matte? Ja.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

VGS-elev her.

 

Er det mye R1-matte på BI? Type vektor, derivering, logartime, geometri, tredjegradsfunksjoner etc.?

 

Som Henrik C nevner anbefales det å opparbeide kunnskap innenfor matematikk. Om du har mye matematikk kommer helt an på hvilket studie du velger. Forretningsjus har for eksempel relativt lite matematikk i forhold til økonomistudenter. Selv som økonomistudent har du få rene matematikkfag, men du må kunne anvende forståelsen innenfor andre fagfelt. Du må for eksempel klare å tolke diagrammer og anvende informasjonen. Jeg vil også anbefale deg å velge fysikk 1. Her lærer du i stor grad å anvende matematikkunnskapen utover det rent teoretiske innenfor matematikkfaget.

Endret av underho
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Noen her som rocker på derivasjon? Ingen videoer eller noe lagt ut ennå og jeg har ikke vært borti det før eller fått dreisen på det ennå.

 

5+X2 - X/X3+X altså X delt på X3+X.

 

Får den ikke til

:huh:

 

U doin´ it wrong.

 

f(x)=u/v

f´(x)= u´*v-u*v´/v^2

Endret av OJ Doe
Lenke til kommentar

Hei!

 

Noen her som rocker på derivasjon? Ingen videoer eller noe lagt ut ennå og jeg har ikke vært borti det før eller fått dreisen på det ennå.

 

5+X2 - X/X3+X altså X delt på X3+X.

 

Får den ikke til

:huh:

UDL.no har nokre videoar om derivasjon: http://udl.no/matematikk/kalkulus Redigert: Og han går gjennom ein del oppgåver om derivasjon, sjå Oppgaver og løsningsforslag og dei ulike eksamensoppgåvene på http://udl.no/.

 

Har du prøvd å byrje med hintet the_last_nick_left gav deg i matteassistansetråden? Altso å fyrst faktorisere nemnaren og korte, so du får chart?cht=tx&chl=\frac{x}{x^3+x} = \frac{x}{x(x^2+1)} = \frac{1}{x^2+1}.

 

Forøvrig er det vanskeleg/umogeleg for oss å seie kva du gjer feil når me ikkje veit kva du har gjort.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...