Gå til innhold

– Kopisperre fører til mer piratvirksomhet


Anbefalte innlegg

DRM meg her, og DRM meg der. Velger å bruke ett banalt eksempel:

 

En kompis vet at jeg har kjøpt Eminem - Recovery albumet, og ringer meg og spør om han kan få en kopi (jada, vi vet det er ulovlig).

Ulempen er at det tar han ca 30 minutt å kjøre dit som jeg bor. Er ikke noe ripping-guru, men kan anta at det vil ta kanskje 10 minutt å rippe en cd plate ? (om man ser vekk fra DRM issues).

Jeg kan jo rippe, mens han kjører, og encode til MP3, og ha filene klare til han kommer, så kan han få en CD/minnepenn med filene på og vips så har han det Eminem albumet i sin hule hånd.

 

ELLER, han kan gå inn på The Pirate Bay og søke, og finne ut at det omtalte albumet ligger der med Seeders: 1921 og antagelig laste det ned der på omtrent samme tiden som det tar meg å rippe det.

 

Det å forby teknologi, vil være det samme som å prøve å demme opp en elv. Du klarer det til en viss grad, men det vil aldri stoppe opp, og det vil alltids leke "litt" gjennom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet, som bransjen nekter å innse, er at DRM kun lager problemer for betalende kunder. I kopiene piratene laster ned er DRM fjernet. Det er ikke noe de trenger å forholde seg til, da smarte hoder i feks Skidrow, Proper eller Reloaded lager og legger ved cracks som fjerner DRM.

 

Ubisoft har vært en versting, men DRM som tvinger deg til å være online uten at det har gitt betalende kunder noen fordeler. (Som feks online-lagring.) Jeg styrer konsekvent unna spill med denne type DRM, samt de som prøver seg med å kunn gi x antall aktiveringer før man må kjøpe spillet på nytt. (Spore...) Da laster jeg heller ned spillet om det er noe jeg føler jeg absolutt må ha.

 

Den eneste typen DRM som er effektiv,(Det vil si, å stoppe folk i å piratkopiere) er spill hvor deler av innholdet streames fra servere. Darkspore fra EA brukte et slikt system, og det er enda ikke blitt piratkopiert. Det eneste som ligger ute er en CLONEDVD utgave som er ubrukelig så lenge du ikke har en orginal cdkey. Diablo 3 vil bruke et tilsvarende system, og jeg er helt sikker på at flere vil følge etter. Det er likevell ikke slik at mindre piratkopiering nødvendigvis fører til mer penger i kassa. Darkspore var tidenes kalkun, og det er snakk om å stenge serverne allerede 6 mnd etter lansering...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal vi se, den lovlige versjonen av Mirrior's Edge, kjøpt og betalt fra Steam, fikk jeg aldri begynt å spill en gang, var no overkomplisert online registrering og masse drit.

 

Lasta ned piratversjonen av spillet, installerte og begynte å spille.

 

Jepp, ikke rart folk laster ned piratkopier...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...