Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Frastjålet tilhenger - må betale for fjerning av vrak?


cozmo_

Anbefalte innlegg

Ble frastjålet en henger for 2 år siden. Meldte saken umiddelbart til politiet. Hadde ikke noe egen tyveriforsikring på den, så anså hele greia for tapt. Politiet har selvsagt ikke ressurser til sånne fillesaker, så den saken ble henlagt raskt.

 

Nå dukker vraket av hengeren opp på en tomt i et borettslag, og ettersom den forsøpler området vil de ha den fjernet. Hengeren er ikke kjørbar - den mangler hjul og alt.

 

Regningen for inntauing går til registrert eier kunne NAF (som var kontaktet av borettslaget for å få tauet bort vraket) opplyse om til meg på telefon. Ettersom skiltene aldri er levert inn er jeg fortsatt registrert eier.

 

Hvilken lov gir dem rett til å belaste meg med dette gebyret?

 

Jeg har ikke forsøplet noe som helst. En gjenstand som er stjålet har man pr definisjon ingen kontroll på.

 

At jeg mister hengeren er vel så sin sak (surt nok) - men kan takke meg selv for at den ikke var forsikret. Men å skulle måtte betale flere tusen fordi den er blitt gjort ting med mens den var stjålet - det virker helt bak mål.

 

cozmo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha... Det høres jo helt ut på jordet!

 

JEG mener nu at så lenge hengeren er meldt stjålet, så skal jo ikke du belastes for noe.

 

Hvis noen stjeler min bil, så betaler ikke jeg feks en parkeringsbot den har fått.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt til politiet og spurt hva som skjer og om dette er rettferdig.

Lenke til kommentar

Hvem skal ellers betale ? Men hadde det vært meg hadde jeg nektet å betale noe som helst :thumbup:

 

Eier av tomten må selvsagt betale.

 

Hvis noen stjeler din bil og bruker den i et ran eller annet, skal du da være ansvarlig for mennesker de evt kjører på, og annen skade de forvolder, samt at du må få tauet bort getaway-kjerra der den til slutt havner? Det er jo helt vannvittig.

Lenke til kommentar

Hvem skal ellers betale ? Men hadde det vært meg hadde jeg nektet å betale noe som helst :thumbup:

 

Eier av tomten må selvsagt betale.

 

Hvis noen stjeler din bil og bruker den i et ran eller annet, skal du da være ansvarlig for mennesker de evt kjører på, og annen skade de forvolder, samt at du må få tauet bort getaway-kjerra der den til slutt havner? Det er jo helt vannvittig.

 

 

Ja det er helt vanvittig, nå vet jeg at det er eie av tomt så må betale :p

Endret av Vivarin
Lenke til kommentar

Jeg var ihvertfall mest interessert i å vite hvilken lov de vil benytte for å få meg til å betale for greiene, for de vil sikkert prøve seg....

Juridisk sett, så er du fremdeles eier av tilhengeren; selv om den har vært stjålet, så er den likevel din. Se på det fra den andre siden; om hengeren hadde vært i brukbar stand når den ble gjenfunnet, ville du da bestride at det var din henger? Neppe. Og forurensningslovens §37, 2. ledd er, uheldigvis for deg, forholdsvis klar på at den som var eier når gjenstanden ble etterlatt kan pålegges å rydde opp.

 

Hadde du fått noe igjen for hengeren på forsikring, så hadde den vært forsikringsselskapets problem..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...