Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustflekker på 2004 modell, hvordan fikse?


nems

Anbefalte innlegg

Har en 04 Mini Cooper og ved polering i helgen la jeg merke til 3 "rustflekker" i lakken.

Dvs jeg ser lakken har løftet seg fra underlaget, såkalt boble...

 

Det er ikke antydning til steinsprut eller lignende på de så jeg lurer litt på hvorfor det har skjedd, og jeg lurer på hvordan jeg eventuellt kan få det fikset?

 

Det er metallic lakk på bilen, hvordan er det da med å feks pusse ned for så lakke bare de stedene det er boble?

 

 

Det kjipe er at det er på 3 forskjellige deler av bilen, eller så kunne jeg bare feks demontert og levert inn døra til lakkering... Men nå er det da snakk om ene døra, panseret og ene bakpanelet..

 

 

Tenkte uansett bare vente til våren med å få det fikset, hvis det i det hele tatt er verdt å fikse på..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste kan vel fikses. Litt rustmelk, 2-3lag grunning og 4-5lag med lakk vil nok stoppe rusta men siden det er metalic så blir det ikke veldig pent uten å hellakkere panelet som flekken er på.

Spesielt billig blir det vel heller ikke siden det er snakk om relativt store flater.

 

Jeg stusser litt på at det ruster uten punktering og det tyder på at det enten er skjedd en glipp under grunnarbeidet før lakkering på fabrikk, at bilen kan ha vært opplakkert på et tidspunkt, eller at de har brukt dårlig kvalitets stål på bilen.

 

Mazda hadde for noen år siden enorme problemer med sine modeller pga at platene ikke var av rett kvalitet og bilene rustet før de var 1 år gamle. Toyota og Mercedes har også hatt problemer med grunnarbeid på noen av sine modeller. Jeg veit at Toyota ordnet opp i dette og lakkerte opp samtlige biler vederlagsfritt for sine kunder.

Det kan være verdt å undersøke om dette er et generelt problem på denne modellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for godt svar.

 

Jeg skal sjekke litt rundt mtp det du nevner, i tillfelle det kanskje er utbredt feil.

Litt kjedelig at jeg har importert bilen fra Tyskland , og derfor har jeg ikke så mange rettigheter så sant det ikke er snakk om en fabrikasjonsfeil der de har påtatt seg ansvar (går jeg ut ifra).

 

 

Men men, får sjekke ut litt, evt hva det koster å få lakkert panelene..

Høre litt rundt, kanskje det er noen som driver med lakkering som tar det billigere.

 

 

Kjenner jeg får litt vondt i magen av å tenke på eventuell pris, men men.

Det blir vel en vurderingssak til året. Kan kanskje være bedre å bare selge den da før det blir større greier ut av det, kanskje det finnes en handyman som vil ha den og pusle litt selv :p

 

 

Bilen er jo strøken ellers, og har lav km stand så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...