Gå til innhold

Ny PC, hjelp med valg av Hardware.


Anbefalte innlegg

Med mange store spilltitler på vei og en PC som er 5år gammel har jeg bestemt meg for å anskaffe ny.

Det jeg sliter med er valg av riktig hardware, har selv godt over gjenomsnittet peiling men er enda veldig usikker på hva som utgjør best ytelse i kommende spill.

 

Budsjettet ligger på 12000kr, men vil gjerne lande på nermere 10k, bestemt meg for å kjøpe på komplett.no, kom gjerne med andre forslag om dere vet om en nettside med lavere priser.

________________________________________________________________________________________________

 

Dette er setupen jeg har kommet til så langt.

 

Hovedkort:

 

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 (1259,-)

 

Eneste problemet jeg har med denne er at den støtter 1600MHz RAM, men ingenting over det.

 

Prosessor:

 

Intel® Core i7-2600K Processor (2149,-)

 

Denne har jeg bestemt meg for, men kom gjerne med andre forslag.

 

Skjermkort:

 

MSI GeForce GTX 560Ti 2GB PhysX (1895,-)

 

Dette er et sykt kort til prisen, tror det vil lønne seg med noe nyere, men isåfall hva?

 

RAM-brikker:

 

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB (749,-)

 

Vet egentlig ikke om 16GB er nødvendig til gaming, men disse var så billige. Hvor mye bedre er egentlig 2000MHz?

 

Harddisk:

 

Western Digital Caviar® Black 750GB (499,-)

 

Valgte denne på 7200RPM og 64MB Cache, trenger ikke over 750GB.

 

Strømforsyning:

 

Silver Power SP-SS750M 750W PSU (1095,-)

 

Hær vet jeg virkelig ikke hva jeg trenger, valgte bare denne pga god omtale og fordi jeg tror 750W er nokk.

 

Kabinett:

 

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort (949,-)

 

Dette er et midi tower med veldig god omtale, vet ikke om jeg burde gå for noe annet eller ikke.

________________________________________________________________________________________________

 

Ellers har jeg tenkt å bestille med en blu-ray/DVD/CD spiller bare så jeg har det i PCen.

Har valgt å ikke bestille SSD disk fordi det ikke gir noen fordeler til gaming så vidt jeg vet.

 

Tingen er at jeg ender på 8600kr med denne setupen, og er veldig usikker på hva jeg skal oppgradere, siden jeg egentlig lett kan bruke 10-12k på PCen.

 

Håper virkelig det er noen PC kyndige hær på diskusjon som kan hjelpe meg å anskaffe den beste PCen mulig til gaming for rundt 10 til 12 tusen kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 (1259,-)

Eneste problemet jeg har med denne er at den støtter 1600MHz RAM, men ingenting over det.

 

Fantastisk hovedkort. 1600 Mhz er mer enn raskt nok, du hadde nok ikke lagt merke til noen forskjell i bruk mellom 1333 og 1600, det er for det meste bare i benchmarks og lignende man ser forskjell.

 

 

Prosessor: Intel® Core i7-2600K Processor (2149,-)

Denne har jeg bestemt meg for, men kom gjerne med andre forslag.

 

Om du har lyst å kutte ned litt på totalprisen er det her du kan få ned prisen mest uten å påvirke ytelse noe særlig. Til spilling er i5 2500k tilnærmet identisk med i7 2600k, og i noen spill er den faktisk litt bedre. i7 2600k er hovedsakelig dyrere fordi den har en større cache og støtter hyperthreading, men ingen av de brukes særlig i spill.

 

RAM-brikker: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB (749,-)

Vet egentlig ikke om 16GB er nødvendig til gaming, men disse var så billige. Hvor mye bedre er egentlig 2000MHz?

 

16GB er på ingen måte nødvendig til gaming, 8GB holder i massevis, faktisk holder 4GB i massevis. Men som du sier så er det billig, så om du har lyst på det ser jeg ingenting galt i det. Det er derimot ingen vits å gå for 2000 MHz, du vil som sagt ikke merke noen særlig forskjell.

 

Harddisk: Western Digital Caviar® Black 750GB (499,-)

Valgte denne på 7200RPM og 64MB Cache, trenger ikke over 750GB.

 

En Samsung SpinPoint F3 1TB koster mindre og yter bedre, gå heller for den.

 

Strømforsyning: Silver Power SP-SS750M 750W PSU (1095,-)

Hær vet jeg virkelig ikke hva jeg trenger, valgte bare denne pga god omtale og fordi jeg tror 750W er nokk.

 

750W er mer enn nok.

 

Tingen er at jeg ender på 8600kr med denne setupen, og er veldig usikker på hva jeg skal oppgradere, siden jeg egentlig lett kan bruke 10-12k på PCen.

 

Gå litt opp i skjermkort. En GTX 570 tror jeg er tingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk for alle gode tips.

 

Har bare et par spørsmål.

 

La mereke til at Samsung SpinPointen du anbefalte hadde 32MB cache, og den jeg tenkte å kjøpe har 64MB, hva vil dette si? Og på hvilken måte er SpinPointen bedre?

 

Ellers har jeg egentlig mere lyst på en i7 prosessor enn i5, men vurderer 2500K sterkt nå, det jeg lurer på er hvilke andre fordeler en i7 gir? Og vil det være "så godt som ingen forksjell" når det gjelder spill, eller INGEN forskjell?

 

Om 750W er mer enn nokk, kunne jeg gådd ned i pris?

 

Og til sist, kunne du anbefalt noen skjermkort på komplett til meg?

Endret av qUINZIe
Lenke til kommentar

Spinpoint F3 1TB bruker 2x 500GB-plater, Caviar Black 750GB bruker 2x 334GB-plater. Jo mer data som kan samles på en plate, jo tettere blir dataene og dermed kan man lese mer data i løpet av en omdreining av plata. Er du med så langt?

 

Videre bruker Spinpoint F3 1TB et bedre lesehode enn Caviar Black 1TB som ikke bare yter bedre, men støyer mindre.

 

EDIT:

Forskjellen på i7-2600k og i5-2500k vil du merke i Civ 5, og litt i SC2. I alle andre tilfeller vil den lille vinninga i ytelse (tenk 5% om du er heldig) forsvinne i flaskehalsen grafikkortet lager. Om du driver med folding@home, videoredigering, 3D-modellering, bilderedigering eller andre prosessortunge oppgaver vil en i7-2600k gi deg en viss boost.

 

TX 750W M fungerer fint, samme med Chieftec Nitro 750W :)

Silver Poweren er dog et knallvalg og et godt hakk over disse i kvalitet. HX 750W klarer ikke matche den engang.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...