Gå til innhold

[Løst] cpu på 100 grader, hjelp


Bansh

Anbefalte innlegg

Min 1156 i5 660 har plutselig begynt å få utrolige høye idle temperaturer. Den idler på 100 ellers så stiger den til PC'n min skrur seg av. Jeg bruker coolIT eco a.l.c cpu kjøler og hadde idle på 35-40 og load fra 50-60 grader før jeg merket dette før idag.

 

Har lest litt rundt på noen engelske forum og noen mener kanskje at en slags heatsink på cpu kjøleren er blitt defekt.

Har smurt på arctic silver 5 kjølepasta etter jeg fikk disse temperaturene.

 

Er ute hvorfor dette har skjedde og en løsning på problemet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min 1156 i5 660 har plutselig begynt å få utrolige høye idle temperaturer. Den idler på 100 ellers så stiger den til PC'n min skrur seg av. Jeg bruker coolIT eco a.l.c cpu kjøler og hadde idle på 35-40 og load fra 50-60 grader før jeg merket dette før idag.

 

Har lest litt rundt på noen engelske forum og noen mener kanskje at en slags heatsink på cpu kjøleren er blitt defekt.

Har smurt på arctic silver 5 kjølepasta etter jeg fikk disse temperaturene.

 

Er ute hvorfor dette har skjedde og en løsning på problemet..

 

Jeg ser egentig bare 2 mulige løsninger for et såpass ekstremt problem:

 

1 - Viften på kjøleren har stoppet helt. Dette er jo enkelt å sjekke ved å rett og slett se på den om den går eller ikke

 

2 - (mer sansynlig) Heatsinken din var ikke festet godt nok da den ble montert, og har etter tid løsnet slik at kontaktoverflaten mot CPU er vedig dårlig. Det skal egentlig veldig lite til. Bare en tiendedels millimeter glipe vil gi et slikt problem. Det er egentlgi et velkjennt problem at brukere har en tendens til å feilmontere Intels standard kjølere. Det er to gjengangrproblemer i forbindelse med den:

 

A - Folk leser ikke instruksjonene som følger med, og mothakeholderne er ikke vridd i riktig posisjon for å låses fast.

B - Folk er litt overforsiktige med å trykke mothakene på plass, slik at de ikke går helt gjennom og låser seg på plass. I stedet for at mothakene går gjennom og griper fast kan en eller flere av mothakene bare stå fast med friskjon inni hullet halveis gjennompresset. Disse kan da falle helt ut igjen senere og lage nettop slike ekstreme varmeproblemer. Jeg tipper dette er det mest sansynlige tilfellet her.

 

Sansynlig løsning:

Ta av kjøleren helt og monter på nytt (du bør ideelt sett rense av kjølepasta og påføre ny pasta for optimal kontakt ellers kan du fort få +10-15 grader mer enn optimalt selv på idle). Les instruksjonene for å vite at mothakeholderene er riktig vridd og klar for montering. Trykk dem relativt hard inn - 2 og 2 om gangen på diagonal kryss. Om du er usikker på om du trykker hard nok bør du egentlig helst montere kjøleren før hovedkortet settes på plass - for da kan du enkelt nok se på baksiden av hovedkortet om mothakene alle sammen faktisk er trykket helt gjennom eller ikke.

 

EDIT: Jeg er IKKE enig i at dårlig påført kjølepasta i seg selv kan være årsak til et så ekstremt problem. Ja - dårlig eller ingen kjølepasta reduserer varmevekslingen dramatisk, men ikke på nært SÅ mye. Selv helt uten kjøepasta vil det fungere noenlunde så lenge kjøleren er korrekt montert (dog det er selvfølgleig ikke å annbefale). For at du skal nå kritisk temperatur selv ved idle når prosessoren bare gir fra seg noen få watt i varme så må det være et problem i selve mountingen av kjøleren inne i bildet.

 

PS: ikke vær for redd for skade på prosessor tross høye temperaturer. Slike nye modeller har ekstremt god innebygget sikring mot varmeskade og vil som regel overleve selv om du tok av kjøleren helt (ved at de først klokker seg ned og så til slutt slår seg av om temperaturen blir høy nok). Det er nesten umulig å ta knekken på nymotens CPUer via ren varme i disse dager.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

 

PS: ikke vær for redd for skade på prosessor tross høye temperaturer. Slike nye modeller har ekstremt god innebygget sikring mot varmeskade og vil som regel overleve selv om du tok av kjøleren helt (ved at de først klokker seg ned og så til slutt slår seg av om temperaturen blir høy nok). Det er nesten umulig å ta knekken på nymotens CPUer via ren varme i disse dager.

 

-Stigma

 

Så lenge den er koblet til hovedkortet med strøm vel å merke. Steking i ovnen på 300 grader går ikke så bra...

 

Off topic(som om det første ikke var det...):

 

Noen gang glemt å skrive " -Stigma " etter et innlegg?

Lenke til kommentar

Nå er det da forskjell mellom normal bruk og unormal bruk når det kommer til stykket.

 

Men moderne prosessorer tåler faktisk mer varme når de ikke er koblet til strøm.

Jeg husker og ha hørt om folk som har varmet opp CPUen med blåselampe for og få av heatspreaderen.

 

Minner meg også om en tråd jeg leste tidligere på forumet. Var et av nVidias skjermkort hvor det plutselig startet å fungere igjen ved å ha det i ovnen på 150 grader en stund (husker ikke hvor lenge) om det er sant eller ikke forblir en myte...

 

Det skal vel heller ikke anbefales å legge en prosessor i ovnen, med mindre man har en spesiell interesse av å gjøre dette... Mikrobølgeovn derimot, det blir mye moro. (IKKE GJØR DETTE HJEMME, eller hos andre..)

Endret av exburn
Lenke til kommentar

Det fungerer helt fint i en god stund. Så går loddepunktene på kortet i stykker igjen. Så kan man gjøre den samme prosessen om igjen.

Meste jeg har hørt noen få det til og fungere til nå er vel 3 ganger før kortet gikk helt i stykker.

 

Problemet er at den kraftige opphetingen og nedkjølingen fører til at selve gpu chippen og andre komponenter på skjermkortet ryker til slutt.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...