Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SVÆRT lav ned/opplastnings hastighet ti tross for driver og firmware oppdatering


Anbefalte innlegg

Trenger forumets hjelpsomhet for å løse en tvist jeg har slitt med den siste perioden.

 

Kjøpt meg en Asus N55S der nedlasting og opplastinger er noe jeg vil betegne som EKSTREMT lav, har brukt dinside.no sin netttester der jeg får 0.20 mb/s og faktisk høyere opplasting enn nedlasting (0.40 mb/s). Nå skal det sies at dette varierer og har sett har sett den være opp i 2.1 mb/s noen få ganger (når jeg er alene på nettet). Testene er utført uten noen andre programmer kjører på maskinen og "stjeler" nettkapasitet.

 

Har oppdatert firmware på ruteren for å løse, ingen nytte. Har vært på Asus hjemmesider og lastet ned alt av drivere til nettverkskortet, til ingen nytte. Har sett på bios update men kan ikke se for meg at dette skal løse problemet.

Har uført samme test med min 3 år gamle skolemaskin som får 5 mb/s hver gang til tross for at andre bruker linja.

 

Vet at vi har en linje på 6mb/s inn til huset. Dette problemet gjelder altså det trådløse signalet, får bra resultat de gangene jeg har brukt kabel.

 

Kan virke som om problemet bare inntreffer her hjemme (noe som gjør at jeg mistenker ruteren) da jeg opplever langt bedre hastigheter hos andre.

Problemet er så galt at youtube filmer på 3 min tar gjerne 10-15 min og buffre.

 

Svarer så fort jeg kan på eventuelle poster fra dere og tips, har fin forståelse for data men akkurat dette klarer jeg ikke å løse, håper derfor på deres hjelp! :new_woot:

 

EDIT** Kan jo også si at ruteren er av type D-LINK DIR 655 ( http://goo.gl/rD8cl )

Endret av Testdrive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe poeng i å sette PC'en i DMZ fra modemet, er en elendig løsning. Fungerer i tillegg på kabel. Første ting å teste er å pinge ruteren din, D-link standard gateway er som regel 192.168.0.1, windows tast + R, skriv CMD velg ok, skriv ping 192.168.0.1 -t og la den jobbe litt før du taster ctrl + c, da stopper testen og du vil få statistikk.

 

Eneste viktige er %pakketap, og gjennomsnittlig ms i svar. Har du pakketap er det enten støy på wifi (bytt kanal, test 1, 6 og 11, plassering av ruter, ting i nærheten som metal, babycaller, shabby lampe osv) eller noe krøll med conf, ville testet å kjøre på bare b/g (eller kun N med 40MHZ)

 

Vedvarer problemet, deaktiver WLAN sikring og kjør pingtest mot ruteren igjen. Ingen endring så blir det fort litt mer spesielt.

 

Tar gjerne info om WLAN NIC (intel? model?)

Lenke til kommentar

Ikke noe poeng i å sette PC'en i DMZ fra modemet, er en elendig løsning. Fungerer i tillegg på kabel. Første ting å teste er å pinge ruteren din, D-link standard gateway er som regel 192.168.0.1, windows tast + R, skriv CMD velg ok, skriv ping 192.168.0.1 -t og la den jobbe litt før du taster ctrl + c, da stopper testen og du vil få statistikk.

 

Eneste viktige er %pakketap, og gjennomsnittlig ms i svar. Har du pakketap er det enten støy på wifi (bytt kanal, test 1, 6 og 11, plassering av ruter, ting i nærheten som metal, babycaller, shabby lampe osv) eller noe krøll med conf, ville testet å kjøre på bare b/g (eller kun N med 40MHZ)

 

Vedvarer problemet, deaktiver WLAN sikring og kjør pingtest mot ruteren igjen. Ingen endring så blir det fort litt mer spesielt.

 

Tar gjerne info om WLAN NIC (intel? model?)

Gjennomført pingtest der jeg sendte 310 og mottok 308, dvs o % pakketap. Tur/retur har gjennomsnitt på 27ms der høyeste spike var på 361ms. (Dette er vel ikke så galt?)

 

Når du nevner deaktivering av WLAN sikring da tenker du på deaktivering av router passordet eller? Skal prøve meg litt fram i router oppsettet.

 

Siste forandringer jeg har prøvd for å løse problemet er å sette "Channel Width" ifra 20 MHz til Auto 20/40 MHz. Har også satt opp statisk ip adresse på problemmaskinen. Usikker på om dette vil ha noe og si. Kan det være et alternativ å resette routeren som en siste utvei? Har lite lyst men må man så må man :roll:

 

EDIT** Routeren står nå oppført med Auto Channel Scan, skal dette bare være slik eller skal jeg avhuke denne å velge kanal manuelt? Rart at det kun er min maskin i huset som sliter med dette, og kun hjemme. :hrm:

Endret av Testdrive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...