Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjermer, win7 memtest ok.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Siden før jul har jeg hatt litt problemer med blåskjermer.

Men har siden da fått byttet ut defekt hovedkort, minne, og i det siste oppdatert firmware på ssd(i linux kom det opp at den ble brukt "outside design parameters" :S )

Har likevel enda noen blåskjermer, og nå har de sjelden noe tittel, bare stop code:

 

STOP: 0x000000F4 (0x0000000000000003, 0xFFFFFA8009622600, 0xFFFFFA80096228E0, 0xFFFFF80001DD38B0)

 

Har aktivert liten minnedump, men klarer ikke å finne nyere enn 11. september, og jeg har blåskjermer daglig.

 

All hjelp mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

la meg gjette. du har en sandforce basert SSD i systemet ocz/corsair/kingston?

 

Hvis så er det et kjent problem og det er endel diskusjoner rundt dette på OCZ Forum. En Firmware oppgradering funker for mange.

 

Problemet er at diskene blir satt i "sleep" mode av systemet av en eller merkelig grunn, og blir deretter koblet fra. Når man bruker det som OS disk er dette selvfølgelig et stort problem, og det kan også forklare hvorfor du ikke ser noen minnedumps.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar!

Ja, jeg har en OCZ Vertex 3 SSD, og denne hadde plenty med timeouts, evt "sleeps" som du nevner.

Dette gikk vekk når jeg oppgraderte firmwaren. Når det skjedde pleide jeg å få en slags rar feilmld fra windows først, det skjedde til og med at det kom opp en autorun på C-disken..

 

Men som sagt tror jeg det skal være i orden nå. Systemet var mye mer stabilt etter firmware-upgrade, men har begynt å tulle med blåskjermer igjen..

Lenke til kommentar

0xF4 og 0xA7 er gjengangere på feilmeldingsfronten. Det som ofte også skjer er at ide lyset lyser konstant i 10-15 sekunder. Deretter forsvinner disken når den blir satt offline. Så begynner OSet sakte å feile, og til slutt går det i bluescreen eller frys.

 

Værst av alt er at den er veldig veldig sporadisk. Jeg så ikek feilen på flere uker etter jeg satt sammen maskinen min, deretter kom den tre ganger på under et døgn. Så gikk det igjen en uke til neste gang.

 

Problemet er at feilen viser seg å være virkelig vanskelig å løse. For noen funker det å skru av TRIM, noen hjelper det å skru av såkalte C-states i BIOS (strømsparing), andre hjelper det å endre strømsparingskonfigurasjoner, sette disken til å ikke være hotswap i bios, tvinge disken via reghacks til å være utenom strømsparingsregimet.

Lenke til kommentar

Ah, okei.

Jo, det hørtes kjent ut. Har ikke følgt med på ide-lyset, men den fryser typisk slik du forklarer ja.

Og ja, det er veldig sporadisk, noen ganger kan det ta veldig lang tid, andre ganger har jeg akkurat startet pcen. Da må jeg nok ta en titt på de strømsparings-greiene du foreslår tenker jeg.

Har du noen linker?

Hva funket for deg?

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke fått løst problemet enda.

 

Jeg har så langt testet å bytte ut intel RST drivere med win7 sine innebygde, firmware oppgradering til 2.13, clear bios, fjernet disken som hotswap og rekjørt WEI (Windows Experience Index).

 

Må nok gå litt hardere til verks.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

har egentlig ikke sett så stor forskjell. Pleier å få en bsod hver 2-3 dag, men noen ganger kommer de på perlesnor, og andre ganger går det en uke mellom hver gang.

 

Litt av problemet med å analysere hyppighet er et det er såpass "skjelden" at det blir vanskelig å si om tiltak har hjulpet eller ikke.

 

Det skal dog sies at dette problemet gjelder alle Sandforce 22xx kontroller SSD'er. Grunnen til at OCZ for "støyten" her er at de har flest disker på markedet, og har en veldig aktiv support-gjeng på forumet sitt som følger opp med teknikkere hos Sandforce.

 

Edit: Her er en god guide til hvordan man skal oppdatere firmware på disken. Det finnes også instruksjoner på forumet om hvordan man kan "forceflash" med samme firmware som allerede er på disken.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...