Gå til innhold

Bærbar til studier (grafikk), PC vs Mac


-Tord

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Går 1. år industriell design, og selv om vi ikke begynner med IT-undervisning før 3. semester, har jeg allerede nå begynt å bruke litt PS og InDesign til prosjekter. Dette må jeg gjøre hjemme på desktopen pga. min bærbare PC suger. Ønsker derfor å skaffe ny bærbar slik at jeg kan jobbe på skolen.

 

Vi kommer til å bruke Photoshop, Illustrator, Indesign, Inventor, Powerpoint, 3d studio max, Dreamweaver, Catia mm. Hovedbruket vil være skole, kommer ikke til å trenge den til tung FPS-gaming el. Men ålreit om den drar filmer i full-HD.

 

Så; skal jeg velge PC, eller Mac med dual-boot? Jeg er en erfaren Windows-bruker og har ikke noe problem med operativsystemet generelt.

 

Budsjett: 15 000, men bruker helst noen tusenlapper mindre.

 

Hardware-hensyn:

 

- Pris/Ytelse

- God skjerm med høy oppløsning (jeg liker å ha mye info på skjermen). Rundt 15-16"

- Maskinvare.

- Kvalitet på tastatur/touchpad.

- En maskin som vil vare noen år.

- Fint med litt kvalitetsfølelse og ikke bare billig plast.

- Batterilevetid er ålreit, men ikke det viktigste.

 

Ønsker også innspill ang. PC vs Mac (selve operativsystemet/brukergrensesnittet) med utgangspunkt i mine behov (CAD).

 

Kom gjerne med konkrete forslag til maskiner som vil passe. Helst fra produsenter som ikke installerer masse bloatware.

 

På forhånd takk!

Endret av -Tord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hardware-hensyn:

 

- Pris/Ytelse

- God skjerm med høy oppløsning (jeg liker å ha mye info på skjermen). Rundt 15-16"

- Maskinvare.

- Kvalitet på tastatur/touchpad.

- En maskin som vil vare noen år.

- Fint med litt kvalitetsfølelse og ikke bare billig plast.

- Batterilevetid er ålreit, men ikke det viktigste.

 

Ønsker også innspill ang. PC vs Mac (selve operativsystemet/brukergrensesnittet) med utgangspunkt i mine behov (CAD).

 

Kom gjerne med konkrete forslag til maskiner som vil passe. Helst fra produsenter som ikke installerer masse bloatware.

 

På forhånd takk!

Apple MacBook Pro 15" + 8GB RAM.

Lenke til kommentar

Denne ASUS'en har ganske mange fornøyde brukere http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645125#extra

 

Bare et spørsmål: Hvorfor linke til den gamle versjonen og ikke den nye versjonen?

 

Til trådstarter:

Til ditt bruk ville jeg gått for den kraftigste maskinen du får for pengene. Jeg går på nith go 3D-grafikk linjen bruker 3D Studio Max er veldig glad i prosessor og mye RAM. Flere jeg snakker med fra den linjen som skulle ønske de hadde fått bedre beskjed om hvor krevende det programmet er. Men det avhenger også av hvor mange polygoner man bruker. En gjennomsnittelig god pc sliter med mer enn 3,5 million polygoner. En kompis av meg prøvde seg på 83 millioner polygoner på en 2500k som er overklokket til 3,8 GHz, 16 GB RAM, og den kræsja med et så høyt antall polygoner.

 

Mitt forslag til laptop: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30801152

Ja, jeg vet den er 3k dyrere enn budsjett, men denne har bedre prosessor og skjermkort som er beregnet på industriell grafikkbruk. Du kan jo evt prøve å prute på prisen.

 

Mvh Faller

Endret av Faller
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Har forstått det slik at Mac er populært på IPD og blant grafikere generelt, ja. Er det noen spesiell grunn til det? Vet at det har "bedre workflow" og er godt egnet for CAD, men er det mye diggere enn windows?

 

Takk for informativ post + link, Faller. Den PC'n så unektelig rå ut, kanskje litt overkill til mitt bruk (3D er bare en del av det vi skal holde på med). Men bedre med for gode specs enn for dårlige. Skal nok vurdere den

Lenke til kommentar

Om du skal gå for PC eller mac er en ganske individuell greie. I min klasse (master på IDE AHO) Så sitter det ca 50/50 på pc mac.

Både mac og pc brukere har sine problemer. Jeg sitter på en PC, og kan si dette;

Jeg skal ha meg en ny pc nå, og kommer til å kjøpe en av de nye ASUS UX31 pcene. Dette av to grunner. Jeg forflytter meg mye, og ønsker ikke et tungt helvete som jeg har nå. Ytelese er ikke noe problem idag!

 

Jeg sttter på en gammel xps 1530, men gammel prosessor core2 duo. 4 gb ram og gammelt ubrukelig skjermkort. Kjører alt av hva jeg trenger, avanserte solidworks modeller, komplekse alias flater (slevfølgelig ikke perfekt gjengivelse på laptoppen, men mer enn bra nok for vanlig jobbing).

Nå har jeg en mer kraftig stasjonær hjemme, med dedikert cad kort etc.. (Skal du ha noe som varer kjøp en stasjonær på ett tidspunkt).

 

Hadde jeg vert deg (noe jeg ikke er) ville jeg gått for en air på mac siden (er en som sitter med det i klassen og har ingen problemer med det). Eller se på Asus sine ultrabooks, eller se frem til UX31 serien som kommer med veldig sterke prosessorer.. :)

 

At programmene er så utrolig krevende er idag en liten myte.Selvsagt rendere går raskere med mer minne og sterkere prosessor.. Men skal du ha skikkelig store rendere kan du jo bare sette de på en av de stasjonære på skola?

Lenke til kommentar

... At programmene er så utrolig krevende er idag en liten myte.Selvsagt rendere går raskere med mer minne og sterkere prosessor.. Men skal du ha skikkelig store rendere kan du jo bare sette de på en av de stasjonære på skola?

 

Nå snakket jeg egentlig om 3d Studio max. Hvis du skal lage en oppgave med 4-5 millioner polygoner, så vil man helst sitte med en kraftig datamaskin som har 8 GB RAM og så rask prosessor som mulig. Det er kjedelig å vente på på at programmet skal rendre ferdig, og det er ofte tidkrevende :(

 

Men de andre programmene kjøres fint på en hvilken som helst annen maskin med 4 GB RAM.

 

Ellers ville jeg fulgt epleskrell sitt forslag om å skaffe seg en stasjonær pc på sikt og ha en noe billigere laptop. Men hvis du kun skal ha en maskin, så ville jeg sett på den Lenovo'en jeg linket til.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...