Gå til innhold

[Løst] Installere Arch eller Linux på harddisk uten Optisk drev, Floppy og USB Boot?


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en liten mengde PC`er her. Har da en laptop som heter Dell Latitude L400.

Denne har ikke USB Boot (Ser det ut som), og den har heller ikke Optisk Drev.

Den har Windows XP nå, men den vil jeg ikke ha. Tingen er at jeg vil ha Arch på den. Er det noen mulighet for å få ordna dette? Kan man koble harddisken til en annen PC, installere Arch, også flytte den tilbake igjen til sin oppringlige maskin?

Jeg tror jeg har prøvd, men jeg lurer litt på om jeg fikk feilmelding. Noen som vet om det er mulig?

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som at det har løst seg selv her. Den maskina som jeg fikk skulle kastes. Så fant jeg ut i dag at det faktisk fulgte med en CD-Rom også som blir kobla til via Paralell porten, så den ser ut til å fungere. Så, men jeg gidder ikke å styre med det i kveld, så jeg får se om jeg finner på noe med den kanskje i morra eller noe sånt. Er litt usikker enda på om jeg skal kjøre rett på Arch eller om jeg skal prøve å Flashe Biosen på den. Jeg får se hva jeg finner på. Jeg kunne godt tenke meg uannsett å fått maskina opp å gå. Selv om den bare har 256 MB Ram og 20 GB harddisk, og Intel Pentium III 700 MHZ, men jeg vil ha den allikevel.

Lenke til kommentar

softTest: UNetbootin, hjelper jo ikke. Da kommer jeg jo like langt sånnsett. Så det blir vel nesten som enten å føre over Arch innholdet i ISO fila over på USB, eller å sette disken i en annen maskina med CD/DVD Rom og installere den her, så det blir jo nesten det samme.

Lenke til kommentar

softTest: Hvordan gjorde du det? Du måtte vel ha flytta disken over i en annen maskin da isåfall.

 

Mr.Elendig: Jeg tror jeg har prøvd det før, men mener å huske at jeg fikk Kernel Panic om jeg ikke husker helt feil.

 

Men uannsett så virker det som det ordner seg.

Lenke til kommentar

softTest: Hvordan gjorde du det? Du måtte vel ha flytta disken over i en annen maskin da isåfall.

Nei, disken var ikke ute av maskinen. Den hadde Win98 fra før, slik at jeg fikk lastet ned UNetbootin og Lubuntu til maskinen. Det var litt knot å få kjørt UNetbootin under Win98, siden den ikke er støtet, men etter det så var det greit. Det som tok mest tid, var faktisk alt jeg prøvde før jeg fant UNetbootin.

Lenke til kommentar

Åja. Så da la du den faktisk bare over til disken med UNetbootin? Valgte du å laste den ned via UNetbootin eller hadde du lasta ned Lubuntu fra før og la den over til harddisken på den måten? Du valgte bare Distro eller ISO image og valgte Harddisken du ville legge den på, også OK? Vil den virkelig installere den da?

Det er sikkert riktig, men det høres litt rart ut. Partisjonerer den selv da, eller?

Lenke til kommentar

UNetbootin har ikke oppsett for Lubuntu, så jeg lastet det ned på forhånd, og pekte til den. Når maskinen restarter, så lastes Lubuntu installer, og da er det som ved vanlig installering. Jeg valgte å beholde Win98 på en liten partisjon (just in case), og lot installeren repartisjonere resten til Lubuntu.

Lenke til kommentar

Hørtes ikke dumt ut, men siden at det ser ut til å fungere nå, så skal jeg bare prøve å få Flasha Biosen på PC`en, også skal jeg installere Arch på vanlig måte tenker jeg. Hvis ikke jeg får til å Flashe Biosen, så blir det bare å installere Arch. Tøft med en liten PC egentlig.

Er ikke helt sikker på hva jeg skal bruke den til enda, siden at jeg har flere laptoper fra før av, men sånn liten PC har jeg ikke hatt før tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen. Nå er det en god stund siden jeg fikk løst problemet da. Har flasha Biosen på den PC`en. Jeg har installert Arch, så den fungerer den. Jeg bruker Xfce på den da. Burde kanskje brukt LXDE på den, men litt vanskelig å konfiguere hurtigtastene i LXDE, så derfor bruker jeg Xfce istede. Firefox er det også på den. Youtube fungerer på den også. Kanskje ikke de beste høytalerne på PC`en da, men. Så bytta jeg harddisken på den fra 20 GB til 40 GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...