Gå til innhold

paralell koble PSU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ehem...du skal paralellkoble PSU????

 

Slik som jeg leser det planlegger du å kjøre to PSU'er på alle kontaktene eller noe i den retningen? (I alle fall på ATX-kontakten)

 

Det du kan gjøre er å ha to PSU'er som starter samtidig. det er bare pwr_good og ps_on. Intet annet. Jeg går ut i fra at disse kan paralellkobles på atx kontakten uten problemer, men jeg ville ikke kjørt to PSU'er på samme enhet. Vil trolig gjøre mer skade enn nytte. Da heller bruk den eneheten (les: PSU'en) til noe og den andre til noe annet. Slik at du får best utnyttelse av begge. Dette er hvis du i det hele tatt har behov for to da

Lenke til kommentar
hvordan kan man paralell koble en PSU, er det mulig å få tak i en Y-splitt til ATX pluggen? siden jeg har vapochill må jeg ha masse power pga kjølesystemet trekker en del strøm opptil 7 amper

 

vet at det er mulig, men ikke hvordan. Let i dette forumet ---> xtremesystems.org (klikk på "forums" :wink: )

Kansjke i peltier/tec-delen av forumet ?

Lykke til

Lenke til kommentar

hvis du parallell kopler utgangene på PSUen vil det garantert smelle, siden de 2 PSUene vil levere litt forskjellig volt (eks. PSU 1 - 12v, og PSU 2 11,5) da vil det kortslutte, og er du uheldig vil hardwaren gå til helvete.

 

Men hvis du vil a 2 PSU, gjør som han over sa, gjør at de starter samtidig, men benytt de forskjellige PSU utgangene til forskjellige ting, eks. PSU 1 til CD rom og HD, og PSU 2 til HK. Eller slik du liker det best, kanskje en PSU til kjølesystemet. Du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
hvordan kan man paralell koble en PSU, er det mulig å få tak i en Y-splitt til ATX pluggen? siden jeg har vapochill må jeg ha masse power pga kjølesystemet trekker en del strøm opptil 7 amper

 

7 amper!!!!!

Her er noe galt. Jeg kjører selv waterchill på et dual prosessor system. har to disker to en cdbrenner to neonrør og to 120mm casefans. Jeg kjører på 370 watt psu. Nå strøyk jeg i fysikk, men tror dette stemmer

(correct me if i am wrong)

370 watt psu

/220 volt i stikk kontakten

=1,68 Ampere

 

7A * 220V = 1540Watt

 

Da trenger du nok mer enn to psu...

 

Hvordan har du målt 7 Ampere?

Lenke til kommentar

jeg mente selfølgelig at vapoen trekker MAX 7 amper på 12V linjen det er derfor jeg skal putte inn to psu'er. så jeg kan bruke 1 psu på vapoen og 1 på hardware. lurt tenkt med og kortslutte ps_on til jord for å skru på psu men da må jeg ha en ekstra bryter et sted, og det var da jeg kom på at det hadde vert greit med en Y splitt. for i teorien ville det gått men pga forskjellige spenninger kan jeg montere dioder (ikke LED's) så spenningene ikke går i hverandre.

 

Jeg har gått ut i fra databladene til kompressoren til kjølesystemet (som går på 12V) men du har riktig at det er 220*7=1540W

men psu'en graderes etter det den leverer på 12V linjen og +5V linjen og det den trekker av 220V står på utsiden av psu. har du et chieftec power så trekker det 5 amper og 5*220=1100W

Lenke til kommentar

*kremt* du har nok misforstått litt.

W(att)=V(olt) * A(mpere)

 

En 300W PSU trekker 300 W fra strømnettet, dvs. 1,31A.

 

Inne i PSU'en betyr det at det blir det samme som kan leveres (maks). De fleste PSU'er greier dessverre ikke å holde det de lover, og ryker ofte får man når 300W load (hvis de er spesifisert for dette seff ;) ).

 

Du kan sikkert finne en måte å koble sammen begge PSU'enes PS_on og PWR_good uten å måtte ha en bryter (du nevnte blant annet dioder).

 

Btw. man setter ikke effekten på PSU til hva som kan leveres på 12V og 5V, men sammenlagt effekt. På lavere spenninger betyr dette mer A for å komme opp i angitt effekt.

Lenke til kommentar
jeg løste problemet og jeg trenkte ikke 2 psuer alikevel fant ut at min chieftec 350w leverte nok, men det er fremdeles anbefalt med et 550w power til vapo

 

takker for alle svar! :)

Jeg ville ikke ha kjørt Vapo på 350W når 550 er anbefalt.

Det er en grun for at det er anbefalt, å du burde absolutt følge den anbefalingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...