Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bedriften (BI) Arbeidskrav 1 Langssvarsoppgave


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har fått en langssvaroppgave som må gjøres og jeg har litt problemer med begynne på spørsmål 1, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg selv. Jeg trenger ikke hele tekster akkurat, trenger bare litt starthjelp:

 

tekst (oppgavene ligger under teksten)

 

Teknologi med komplikasjoner – hvem har det moralske ansvaret?

 

I India har det i mange år blitt født flere gutter enn jenter. Det skyldes at gutter både gir mer sta-tus og er mindre ressurskrevende. Ingen medgift følger med dem i forbindelse med ekteskap. Dessuten kan de ta vare på foreldre når de blir gamle, mens jentene flytter til sin manns familie.

 

I enkelte områder i India har dette tiltatt de senere årene. Flere mener dette skyldes bedre tilgang til utstyr for fosterdiagnose, som ultralyd og lignende. Vestlig selskaper – som GE Healthcare - produserer og selger slikt utstyr, som de senere årene har blitt billigere og lettere å frakte. Utstyret har store helsemessige gevinster, bl.a. for å hindre svangerskapskomplikasjoner, spedbarnsdø-delighet osv. i mindre utviklede områder av India. Det har imidlertid vist seg at slike ultralydsma-skiner i utstrakt grad benyttes for å avgjøre kjønn, for i neste omgang å kunne foreta aborter av pikebarn. I India er det forbudt å fastslå fosterets kjønn ved ultralydundersøkelser, men det skjer likevel.

 

Spørsmål 1

 

Bruk de etiske perspektivene til å drøfte om GE Healthcare har et etisk ansvar for at deres utstyr brukes til kjønnsseleksjon.

 

Spørsmål 2

 

Etter omfattende press fra NGOer, deriblant gjennom medieoppslag, har GE Healthcare valgt å bruke ressurser på å forhindre at deres utstyr (mis)brukes til kjønnsseleksjon.

Drøft i hvilken grad dette er et uttrykk for samfunnsansvar? Hvis ja, hvordan forsvarer man denne ressursbruken overfor aksjonærene?

Endret av runar151
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter undervisningen så langt skal du ha kunnskap om disse etiske teoriene jeg listet opp i foregående inlegg. De står i pensum, under egeninteressens problem. Du skal anvende de i besvarelsen, altså se på problemstillingen ifra ulike perspektivene til disse teoriene. Det er dessuten en refleksjonsoppgave.

 

Notater tatt fra forelesning:

 

Fire etiske hovedretninger:

 

Utilitiarismen - Konsekvensetikken (J.S Mill)

Optatt av nytte, dvs. fordeler minus ulemper.

At handlingen har positive konsekvenser er den moralsk. Har den flere negative sider er den umoralsk. ¨Mest mulig nytte for flest mulig¨

Smith kan sees i denne tradisjonen.

Måleproblemer: Nytte kan bety ulikt for mennesker. Sette pris på helse eller liv er vanskelig. Fordeler og ulemper kan være vanskelig å forutsi. Ikke alltid å avgjøre hva som er kost og hva som er nytte.

 

Pliktetikken (I.Kant)

Konsekvensene av handlingene er irrelevant for moralen av en handling. Det er motivasjonen som gjelder. Man handler for at det er ¨riktig¨. Midlene rettferdiggjør handlingen, ikke konsekvensene.

Kants kategoriske imperativ.

Utfordringer ved denne etikken: Vag og uklar teori til å ha praktisk nytte.

 

Rettferdighetsetikk (John Rawls)

Beskytte individuelle rettigheter. Sammenligne saker, unngå forskjellsbehandling kontra mennesker i samme situasjon.

Dreier seg om å gi folk like muligheter.

J.Rawls: Rettferdighetsprinsippet.

 

Dydsetikk (Omsorgsetikken)

Foreslår at moral dreier seg om holdning, dyder som har å gjøre med en persons karakter og den type handling for utøves av en slik karakter.

Dydstrekk i forretninger: Integritet, ærlighet, ordholdenhet, mot , lojalitet, vennlighet og iherdighet.

Mennesker har ulik oppfatning av hva det betyr å ha et dydsmønster

Hva må en person ha for å være moralsk?

Lenke til kommentar

Fant ut nettop at alle som leverer får godkjent, så bare skriv masse om etikk og moral osv. I fjor var det en som leverte kakao oppskrift og fikk godkjent så ikke vær redde kjære med studenter, klarer dere skrive 4 sider så består dere!! Lykke til

 

 

Har jeg vanskelig for å tro :p

Men om så er, så kan en vel konkludere med at kunnskapene han hadde om "kakao oppskriften" ikke hjalp han så mye på eksamen? =)

Lenke til kommentar

Fant ut nettop at alle som leverer får godkjent, så bare skriv masse om etikk og moral osv. I fjor var det en som leverte kakao oppskrift og fikk godkjent så ikke vær redde kjære med studenter, klarer dere skrive 4 sider så består dere!! Lykke til

Det blir tatt stikkprøver. Var hvertfall slik i fjor.

Lenke til kommentar

Er det noen som har funnet en god kilde som forteller hvilke NGO-er, hvilke medier som presset GE til å gjennomføre tiltakene?

 

Unicef?

 

Uncef

Hverken "GE" eller "Healthcare" er nevnt i artikkelen du linket til. Men men, det får bare være.

 

Tydelig at jeg må lese bedre ja, googlet GE Healthcare og unicef:P Trodde det var den artikkelen de viste til i den pdfen.

Sorry!

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...