Gå til innhold

Hva bør jeg oppgradere? (Medium kjennskap)


Anbefalte innlegg

Har bygd pc'er siden jeg var 10 år gammel, men detti litt av lasset de siste 4-5 årene.

 

Min stasjonære PC oppfører seg litt merkelig til tider, så jeg antar det er en eller flere flaskehalser som drar ned på kompetansen. Spør om dette her på forumet i håp om at noen kan hjelpe meg.

 

Dette er PC spesifikasjonene:

 

 

Strømforsyning: Corsair HX 1000W PSU

Hovedkort: Asus P7P55D

CPU: 2,66GHZ i5-750 Quad Core (8MB) (1156 socket)

RAM: 2x "Crucial DDR3 1333Mhz 4GB" + 2x "Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600mhz 4GB"

Grafikkort: 2x Radeon 6950 HD 2GB GDDR5

Operativ System Harddisk: Crucial RealSSD C300 64GB (355MB/75MB)

Operativ System: Windows 7 64-bit

 

Skjermer: 2x Samsung Syncmaster PX2370 23" LED, 1x Syncmaster Samsung 206BW 21" LCD, 1x Samsung Syncmaster 2253BW 22" LCD

 

 

Problemene jeg har er som følger:

 

Windows fryser fra tid til annen, antageligvis software feil (Skype og Chrome fungerer ikke så bra sammen har jeg merket) men det vet jeg ikke garantert.

 

Jeg fornemmer at siden jeg kjører 4 skjermer, så kan dette forårsake høyere stress enn hva visse komponenter jeg installert kan takle. Men dette er bare min teori. Ofte blinker skjermene om jeg kjører mye programmer på engang, hender også at skjermene blir svarte, hvor jeg da "maler" vekk sort fargen ved å dra musepekeren frem og tilbake over skjermen. Dette er sikkert en vanlig bug dere kjenner til. Grafikk-farge feil ellerno.

 

Jeg kjører ofte spill mens jeg jobber med andre ting. Hvor jeg da f.eks. Tab'er ut fra spillets fullskjerm (ikke vindu), for å gjøre ting på de andre skjermene. Ofte skjer det at på vei ut av spillets fullskjerm, at en eller flere av de andre skjermen forblir svart i 5-10 sekunder, eller på inn i spillets fullskjerm. Hvor spillet forblir svart, og f.eks. musepekeren til spillet er synlig, men kun det. (OpenGL som kanskje ikke initsierer korrekt?)

 

---------------------------------------

 

Hva vil løse mine problemer? Jeg tenker en oppgradering av CPU hovedsaklig, hvis så, hvilken CPU? Hva passer best til mitt hovedkort og oppsett?

 

På forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgradering av CPU på ditt hovedkort kan kun gjøres til i7-870, og dette er en marginal forbedring om du er heldig. En realistisk forbedring i ytelse ser du først på om du kjøper nytt LGA1155-hovedkort med i5-2500k eller tilsvarende.

 

Har du 8GB RAM? Over fire brikker? Prøv å øke CPU QPI/VTT noen hakk, 1.3V kan du prøve først og se. Kan godt hende minnekontrolleren sliter litt med fire brikker av forskjellig type. Hvilken spenning fører du gjennom RAM-brikkene forresten?

 

Hvordan ser SMART-dataene ut på SSDen din? Kanhende den feiler.

 

Dine 6950 blir mest sannsynlig flaskehalset av din i5-750, jeg har samme oppsett med 2560x1440 oppløsning og overklokket min 750 til 4GHz, jeg ser fortsatt en flaskehals.

Jeg vet ikke, men det kan hende at siden du har fire skjermer (jeg gjetter på at du har to på et kort og to på det andre?) så blir det noe driverkluss med Crossfire og inn/ut av fullscreen.

Lenke til kommentar

Oppgradering av CPU på ditt hovedkort kan kun gjøres til i7-870, og dette er en marginal forbedring om du er heldig. En realistisk forbedring i ytelse ser du først på om du kjøper nytt LGA1155-hovedkort med i5-2500k eller tilsvarende.

 

Har du 8GB RAM? Over fire brikker? Prøv å øke CPU QPI/VTT noen hakk, 1.3V kan du prøve først og se. Kan godt hende minnekontrolleren sliter litt med fire brikker av forskjellig type. Hvilken spenning fører du gjennom RAM-brikkene forresten?

 

Hvordan ser SMART-dataene ut på SSDen din? Kanhende den feiler.

 

Dine 6950 blir mest sannsynlig flaskehalset av din i5-750, jeg har samme oppsett med 2560x1440 oppløsning og overklokket min 750 til 4GHz, jeg ser fortsatt en flaskehals.

Jeg vet ikke, men det kan hende at siden du har fire skjermer (jeg gjetter på at du har to på et kort og to på det andre?) så blir det noe driverkluss med Crossfire og inn/ut av fullscreen.

 

 

2x4 gig + 2x4 gig = 16gb ram.

 

Har ikke overklokket dem eller rørt instillingene nei, så standard instillinger har vært ibruk hele veien. Bruker ikke Crossfire, da det er umulig med 4 skjermer på 2 kort.

 

 

Lenke til kommentar

CPU IMC eller VTT, jeg vet ikke akkurat hva den heter i ASUS-bios på P55, men det er på denne du bør forsøke å øke spenningen litt.

 

Riktig.

 

Vell, jeg tror folk misforstår meg litt her. jeg er ute etter oppdaterings tips. Er det noen kraft CPU jeg bør gå for til mitt hovedkort? Eller er det like greit å kjøpe nytt hovedkort + cpu?

Lenke til kommentar

CPU IMC eller VTT, jeg vet ikke akkurat hva den heter i ASUS-bios på P55, men det er på denne du bør forsøke å øke spenningen litt.

 

Riktig.

 

Vell, jeg tror folk misforstår meg litt her. jeg er ute etter oppdaterings tips. Er det noen kraft CPU jeg bør gå for til mitt hovedkort? Eller er det like greit å kjøpe nytt hovedkort + cpu?

Var i samme situasjon selv. Eneste løsning er nytt hovedkort med ny CPU om en i5-750 ikke duger.

i5-2500k er neste oppgradering da. Den er ca 50% raskere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...