Gå til innhold

Oktoberfest 2011 - JadedGamer - 100mm f/2.8 Macro


Anbefalte innlegg

Hm, holder jo helt på å glemme å faktisk overføre bildene fra kameraet og opprette en tråd.

 

Nivå: Entusiast (forhåpentligvis), kamera er en Canon 50D, objektivet er Canon EF 100mm f/2.8 Macro, uten verken IS og L.

 

For den første dagen markerer jeg at jeg bruker et makroobjektiv, slik:

 

post-89244-0-98643200-1317496362_thumb.jpg

 

Bilde tatt langs en murkant i Oslo sentrum. Resten av dagens fotorunde ble en smule uskarpe eller litt kjedelige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dag 2 var det litt for mye regn til at jeg tok sjansen på å fotografere ute, men et makroobjektiv er ypperlig inne også...

 

Motiv: Kjøkkensil med en keramisk bakgrunn, på kjøkkenet

"Stativ": Lokket på en osteklokke (som den keramiske bakgrunnen også er en del av)

Redigeringer i iPhoto: Justerte "levels" med 9% i hver ende og økte "oppløsning" for å få frem metalltrådene bedre

Eksportert som JPEG, resizet og så re-eksportert i Pixelmator.

 

post-89244-0-52456600-1317571021_thumb.jpg

 

Det er et problem med dette objektivet (eller kameraet?) at det sliter med å autofokusere i litt svakt lys. Og i dette scenariet hvilte objektivet slik at det kompliserte det å stille inn manuelt fokus.

Lenke til kommentar

For den 3. tok jeg med kameraet ut i nærområdet etter jobb mens det begynte å mørkne litt, så den innebygde blitzen fikk hjelpe til så godt den kunne sammen med en vidåpen f/2.8 blender. Hvitbalansen ble så-som-så - prøvde med litt overskyet i starten, byttet til skygge og så auto.

 

Beste bilde ble dette av løv reflektert et "trafikkspeil" innimellom høstbladene. Fokus ble satt på speilbildet siden det spiller hovedrollen i komposisjonen.

 

post-89244-0-71794100-1317664035_thumb.jpg

 

Tror jeg stikker innom en butikk og skaffer en bedre blitz i morgen, enten Sigma EF-610 eller Canon 320EX...

 

Edit: Laget en crop for å fjerne noe av det unødvendige, ligger i spoiler:

post-89244-0-27058300-1317750384_thumb.jpg

 

Endret av JadedGamer
Lenke til kommentar

Ja, kunne croppet det litt for å begrense bare til bladene som reflekteres samt speilet...

 

I dag tok jeg med kameraet på jobb, men det ble ikke så mye mer tid å ta bilder for det. Men et bilde jeg tok innendørs av en plante der fikk en ekstra piff av lysstoffrørenes lys - så det blir dagens bidrag. Den smale DOF gir nesten en Lensbaby-aktig effekt...

 

post-89244-0-69187200-1317748577_thumb.jpg

Lenke til kommentar

5. oktober: Man tager hva man haver...

 

I dette tilfellet - fordi jeg ikke fikk tatt med kameraet til jobb - så måtte kjøkkenet til pers igjen. Etter å ha kranglet litt med hvitbalanse og innebygget blitz ble dette det mest vellykkede resultatet: En ring av glassbiter fra Panduro dandert på en korkoverflate. Tatt litt på skrå for ikke å få for mye refleks, men det medførte at deler av bildet kom mer ut av forkus enn ønskelig...

 

post-89244-0-20160900-1317838471_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Den smale DOF gir nesten en Lensbaby-aktig effekt...

De bakre bladene er i hvert fall übersofte.

 

Når det gjelder dagens, kunne du forsøkt om et polafilter hadde hjulpet mot refleksene. Om du har et da, hvis ikke er det ikke det verste filteret å skaffe seg.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Når det gjelder dagens, kunne du forsøkt om et polafilter hadde hjulpet mot refleksene. Om du har et da, hvis ikke er det ikke det verste filteret å skaffe seg.

Har, men for en annen filterdiameter... det mest irriterende med skru-på-filtre er varierende filterdiametre mellom objektiver. Jeg har faktisk - når valget har stått mellom to-tre alternative objektiver - endt opp med å la filterdiameteren være avgjørende for å slippe å kjøpe flere... :)

 

Edit: Gravde litt mer, og fant et stakkars Conkin-C-PL-filter med 58mm liggende i et hjørne :) Men litt sent nå.

Endret av JadedGamer
Lenke til kommentar

6. oktober: Sjakkbrikke i svakt opplyst rom, med innebygd flash

 

Billedredigering: Rettet opp (ble litt skjevt pga. myk støtte for kameraet).

 

post-89244-0-30331700-1317930131_thumb.jpg

 

Materialet gir en spesiell mykhet, men er ikke sikker på om det er softere enn det skulle vært; dvs. om autofokuen klarte brasene... På grunn av vinkelen endte jeg opp med å posisjonere mens jeg så på skjermen i live view, og lot den autofokusere etterpå, siden 50D ikke bruker autofokuslys for den kontrastbaserte autofokusen i live view.

Lenke til kommentar

Materialet gir en spesiell mykhet, men er ikke sikker på om det er softere enn det skulle vært;

Nei, det tror ikke jeg heller. Stakkaren er stygt angrepet av flekktyfus ser det ut til.

 

Når det gjelder polafilter og diameter, så kjøpte jeg for den største diameteren jeg hadde, og step-up ringer for de andre objektivene.

Lenke til kommentar

Hm, step-up-ringer er noe jeg må sjekke nærmere... kanskje det stativ-holder-opplegget til Conkin også.

 

Oktober den syvende: I dag ble kameraet med på jobben, og en liten tur rundt i sentrum (og en svipptur innom FotoVideo - klarer fortsatt ikke å bestemme meg for hvilken blitz jeg skal kjøpe) ga et par alternativer. Hønsene på Stortorvet eller fontenen på Youngstorget? Effekten av dråpene mot huset i bakgrunnen ga sistnevnte en ekstra stemme, så da ble det det som ble dagens bidrag:

 

post-89244-0-51017900-1318012927_thumb.jpg

Endret av JadedGamer
Lenke til kommentar

9. oktober: Regn og en ISP som har bestemt seg for at jeg skal ha 0,5 Mbit istf. det jeg betaler for...

 

Tok et nærbilde av røret fra kjøkkenvifta and called it a day. Interessant kontrast lys/mørke på grunn av vinkelen i "tverrsporene". Editering: Rettet opp et par grader i iPhoto

 

post-89244-0-58692100-1318181416_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...