Gå til innhold

Sony E. xperia arc. Hovedkort ødlagt?


Anbefalte innlegg

Hei! :w00t:

 

Jeg kunne virkerlig trengt hjelp fra noen saksskyndige her!

 

For 2 uker siden gikk min 3,5 måneder "gamle" sony ericosson xperia arc i svart!

 

Den lå pent på stuebordet da jeg oppdaget det, men først trodde jeg at det skyldtes tomt batteri. Men NEI!Det viste seg at det ikke bare var så enkelt, og den måtte sendes inn til verkstedet!!

 

Den har nå hvert inne og der påsto de først; At hovedkortet var brukket..Ved hendvendelse nummer to fikk jeg beskjed om det var bøyd?!....Ved hendvendelse tre fikk jeg beskjed om mine "slitasje" riper på smartelefonen, tyder på at den har blitt ødelagt av å falle i bakken!

 

Her har jeg altså fått tre ulike forklaringer! Jeg forstår virkerlig ikke hvordan et hovedkort kan bli ødelagt av å ligge på et stuebord! Mobilen har ikke hvert i bakken, og det vet jeg selv som personlig eier av telefonen. Verkstedet benytter likevel annledningen til å bruke mine slitasjemerker, som unnskyldning!

 

I denne saken har jeg heller ikke fått noe bildebevis, som viser at de faktisk har åpnet og å sjekket telefonen! Dette har jeg fått tidligere dersom det har hvert problemer med mobiler, etc!!

 

Etter min sunn fornuft ville jeg vel ha merket det på et tidligere tidspunkt, dersom det var noe galt med telefonen pga hovedkortet, men det har jeg altså ikke! Alt har vært som det skal, og jeg var sååå fornøyd helt til nå :ermm:

 

De mener nå at det ikke er noe de kan gjøre!! Så hva gjør jeg nå?

Har jeg som kunde ingen rettigheter når noe slikt skjer helt ut av det blå?Utrolig sjipt når mobilen er såpass ny, og jeg vet med meg selv hva som har skjedd, men å stole på kunden er tydeligviss ikke et utrykk som eksisterer i den gården!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke demontert en Arc, men for å bøye/"knekke" hovedkortet vil vel også glasset/LCD bøyes tilsvarende? På Arc er frontglasset og LCD laminert sammen, og vil være stivere enn en tradisjonell to-lags løsning.

 

Slag/fallskader vil normalt være synlige som hakk og deformasjoner, ikke riper.

Lenke til kommentar

Som Frobe sier, skjerm og deksler er det første som tar støyten ved slag eller fall.

 

I front har du glass, touch og lcd i samme del, bak er jo så klart bakdekslet så batteriet og batteridekslet men selve hovedkortet sitter festet på midtrammen så viss dette er knekt så må enten skjerm, midtramme eller bakdeksel være skadet på samme sted.

 

Synes nesten det kan virke som att verstedet har vært uforsiktig når dem har demontert telefonen og forårsaket skaden selv, enten dem ikke la merke til eller vil innrømme det.

 

Send en mail til forbrukerådet, høres ut som en sak for dem, ihvertfall ikke gi deg mot verkstedet, lukter litt halvstekte muffins uten blåbær.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke demontert en Arc, men for å bøye/"knekke" hovedkortet vil vel også glasset/LCD bøyes tilsvarende? På Arc er frontglasset og LCD laminert sammen, og vil være stivere enn en tradisjonell to-lags løsning.

 

Slag/fallskader vil normalt være synlige som hakk og deformasjoner, ikke riper.

 

Det er det som poenget mitt når jeg har kontaktet de også! Det er ingen skader, og skjermen den er like hel og fin, men det vil de ikke høre på

Lenke til kommentar

Som Frobe sier, skjerm og deksler er det første som tar støyten ved slag eller fall.

 

I front har du glass, touch og lcd i samme del, bak er jo så klart bakdekslet så batteriet og batteridekslet men selve hovedkortet sitter festet på midtrammen så viss dette er knekt så må enten skjerm, midtramme eller bakdeksel være skadet på samme sted.

 

Synes nesten det kan virke som att verstedet har vært uforsiktig når dem har demontert telefonen og forårsaket skaden selv, enten dem ikke la merke til eller vil innrømme det.

 

Send en mail til forbrukerådet, høres ut som en sak for dem, ihvertfall ikke gi deg mot verkstedet, lukter litt halvstekte muffins uten blåbær.

 

 

Takk for fornuftig svar. Det er dette som undrer meg også! Midtramme, da mener du kantene på telefonen? Så fordi jeg har vanlige slitemerker på kantene på min telefon, så kan de finne seg i å komme opp med at hovedkortet er knekt på grunn av dette?

Lenke til kommentar

Har flere ganger sett hovedkort som har vært bøyd uten at skjerm eller deksler er skadet. Skadene oppstår om telefonen er f.eks i baklomma og du setter deg. Selv om deksler spretter tilbake igjen etter at trykket fjernes, så gjør ikke hovedkortet det. Blyfrie loddinger sprikker ganske så lett om det legges noen kilo trykk på de.

 

Er det forbrukerkjøp eller næringskjøp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også sett bøyde hovedkort, uten at det har vært synlige skader på skjerm/deksel.

 

Ps; er hovedkortet noe man kan skifte ut? Evt, er det svært kostbart?

Bytte hovedkort er som regel en kostbar jobb, har du ikke fått noe prisoverslag på reprasjon av verkstedet så kan det være fordi det ikke er lønnsomt. Men det kan man høre med dem om.

 

 

Og si at en telefon har en feil den ikke har ville være og skyte seg selv i foten for verkstedet. Og måtte dokumentere feil og sende prisoverslag er arbeid de ikke tjener penger på. De tjener penger på og reparere, og om de fakturer deg eller produsenten spiller ingen rolle for dem, men de kan ikke fakturere produsenten for ting som ikke dekkes av garantien.

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...