Gå til innhold

Nytt anlegg - tips?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå klipsch PM 2.1, men vurderer å bytte til noe bedre.

 

Lydkort: audigy player - vurderer å skifte til 2eren..??

 

Har tenkt på pm 4.1 og 5.1 eller et nytt stereo anlegg.

 

Jeg bruker høytalerene 95% til musikk og det kan være alt fra rolig (nick cave - tom mcrae) til mer rock (smashing, strokes, turboneger :))

 

Anlegget skal stå på et litt lite rom. Det jeg ute etter er god kvalitet, men like vel trøkk. (trenger ikke spille så ekstremt høyt)

 

Når det gjelder penger så kan jeg være litt fleksibel.. men så mye over 7 tusen blir det nok ikke..

 

Hva bør jeg gjøre? Bør jeg kjøpe klipsch 4.1 5.1 eller et nytt stereo anlegg(som skal kobles til pcèn)?

 

 

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri vært helt glad i PC-høyttaller pakkene med sub og de små sattelittene.

 

Hvis du vil bruke så mye penger på anlegg, så vil du nok få et betydelig bedre anlegg hvis du kjøper et stereoanlegg fra f.eks hifiklubben.no

 

Hva med denne høyttalleren:

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...47&product=V10F

 

Og denne forsterkeren:

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=nadc350

 

Dette ble kanskje litt over det du vil gi for et anlegg for bare PC'en...

 

Men jeg tror nok heller ikke at Klipsch sine PC-anlegg er noe dårlig kjøp det heller.

Lenke til kommentar

Om jeg kjøper f.eks de høtalerene og forsterkeren som ble anbefalt her, trneger jeg da noe mer? tenker kabler...

 

Og blir lyden ut av anlegget like bra når den er koblet til pcen, som den skal være hele tiden. Må jeg ha en spesiell kabel for å koble forsterkeren til pcen?

 

Vil lyden av annlegget koblet til pcen, være bedre enn klipsch 5.1 i et lite rom..?

Lenke til kommentar

Om anlegget først og fremst er til musikk så er det da ikke noe poeng med surround. Musikk er best i stereo. Er litt fancy på starten med surround, men det er ingen lov som sier at surround er bedre nei. Og nesten all musikk er jo produsert for stereo. Alle mp3'ene dine er også i stereo. Snakker vi om film og spill derimot så er det jo liten tvil om at surround er kongen.

 

Men se på hva du får for 7000kr. Da har du kanskje 3000kr å bruke på forsterker og 4000kr på høyttalere. Spør du meg så er det mye penger uten at lyden blir så veldig mye bedre.

 

Jeg ville mao spytta enda mer penger i et skikkelig stereoanlegg eller spart pengene.

 

kjøp hifi-anlegg jah. kvaliteten på de fleste pc-høyttalersett kan vel diskuteres.

 

Nå var det vel ikke snakk om "de fleste" her, men Promedia som faktisk kommer fra en hifi produsent ;)

Lenke til kommentar

Ja, du trenger en kabel for å koble anlegget til PC'en, en slik som denne:

http://www.biltema.no/products/product.asp...8&iItemId=23475

 

Dette er en billig-kabel da, så den kan bli påvirket av forskjellig støy fra dataen. Hvis du blir plaget med dette kan du kjøpe en skjermet kabel som du får fra ca. 200 kroner og oppover.

 

Jeg tror nok anlegget som jeg nevnte er mye bedre enn et Klipsch PC-anlegg.

Lenke til kommentar

Det finnes mange forskjellige kabler med god kvalitet, men Monster Cable er vel noe av det beste tror jeg...

 

Om kvaliteten på anlegget blir like bra når det blir tilkoblet PC'en kommer vel an på. Hvis du spiller av MP3 filer på dataen så tviler jeg på at du kan oppnå den samme kvaliteten som du kan med en ekstern CD-spiller til anlegget.

 

Jeg tror ikke lydkortet har så alt for mye å si på lydkvaliteten. Jeg kjøpte selv et Sound Blaster-kort (brukte et innebygd lydkort før) for en stund siden. Jeg kan ikke si at jeg merket den store forskjellen.

Lenke til kommentar

Er dette noe å satse på alså? :

 

høyttaller:

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...47&product=V10F

 

forsterker:

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=nadc350

 

 

Hvilke andre høytalere og forsterkere kan dere anbefale?

 

Som sagt skal anlegget stå på et litt lite rom, og jeg er opptatt av kvalitet foran at det kan spille høgt. Jeg skal høytalerene 95% til musikk og det kan være alt fra rolig (nick cave - tom mcrae) til mer rock (smashing, strokes, turboneger )

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noe å satse på. Har hørt på de høytallerne, du skal lete ganske lenge før du finner noe verre til prisklassen (joda, de kan bråke, men ikke stort mer). Siden du skal ha høytallerne i et lite rom ville jeg foreslått noe sånt som denne. Det er langt fra det eneste alternativet, mange andre merker som også lager gode høytallere. Kikk litt rundt så finner du nok noen gode høytallere.

Lenke til kommentar

CV høyttalerne funker best i litt større rom. CV høytalere er suverent best når det gjelder bass, og gir fra seg skikkelig trøkk.

 

Siden du sier de kommer til og bli brukt mest til musikk, så kan disse høyttalerne være et godt alternativ, men dette spørs hva slags musikk det er du hører på. Men syntes likevell du kan gå for noen mindre høyttalere.

 

Har selv nettopp denne CV høyttaleren, og hadde den på et lite rom til og begynne. Ettersom jeg nå har dem i et mye større rom, hører jeg virkelig forskjell.

 

CV høyttalere er lagd for og spille høyt, så det er først når volumet skrues opp til max du hører hva høyttalern er ment for!

 

Forsterkeren som er nevnt tidligere er og anbefale, den klarer fint og driver disse høyttalerne.

 

Lykke til med valget hvertfall, du blir garantert førnøyd med CV høyttalerne om du velger disse.

 

En annen god ide, er og stikke nedom nærmeste hifi-butikk, og nevne hva du skal bruke dette til, de vil helt sikkert komme med et mye bedre alternativ, og da kan du også få høre høyttalerne i bruk der.

Lenke til kommentar

På Siba selger de for tida Proson twin 1000 til 1000 kr.

 

Dette blir vel litt for billig, men er det noen som har erfaring med Proson?

 

Eg ville ihvertfall ikkje vurdert CW som eg personlig synes låter dårlig!

 

CW er altfor dyre til prisen... Da ville eg heller sett på Dali høyttalerne til 4000,- disse låter bra og...

 

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=axs8000

Lenke til kommentar

I denne prisklassen vil jeg anbefale disse høyttallerne:

 

Hvis du vil spille høyt med skikkelig "trøkk" velger du Cerwin Vega:

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...47&product=V10F

 

Hvis du ikke har planer om å plage naboene med musikken, men vil ha en høyttaller med bedre lydgjengivelse og flere detaljer, så kan du velge denne:

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...roduct=dali5005

Lenke til kommentar
Men har lydkorte noe å si når du kobler maskinen til forsterkeren?

Noen som har litt peiling på dette?

 

Ja utvilsomt! Dette har jeg testa selv også og forskjellen er betydelig. Lydkortet er jo signalkilden og på samme måte som det er forskjell i kvalitet på CD spillere så er det forskjell på lydkort. Et godt lydkort er viktigere når du skal bruke ekstern forsterker enn når du bare bruker et jalla trustheadset til 200kr. Grunnen er jo enkel, når du bruker forsterker så blir fort PCen/lydkortet den begrensende faktoren istede for headsettet. Av den grunnen bør du utvilsomt også ha et godt lydkort.

 

Har lyst å si et ord om høytalerne også, uten at det er mitt sterkeste felt. Jeg tror jeg ville styrt unna både CV og B&W. Førstnevnte liker seg best når du spiller høyt og den er for de som digger bass og techno. B&W er jo på den totalt andre siden hvor bassen er totalt fraværende, hvertfall satt opp mot subben du har i Promedia settet. Så jeg ville valgt noe mellom disse, men skal du ha B&W eller CV så er B&W det jeg utvilsomt ville gått for.

Lenke til kommentar

Når man skal kjøpe anlegg, så er det hva man selv liker som er viktig, stort sett.

 

NeverMind, dra innom HiFi-Klubben eller en tilsvarende god lokal HiFi-sjappe.

(Ikke HiFi-Center-Kjeden eller Elkjøp eller sånt tull.)

Lytt på anlegg. Finn ut hva du liker. DET er mye lurere og bedre enn å la folk her komme med gode råd om at "ditt og datt er SÅ bra, fordi at" osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...