Gå til innhold

en diskusjon om norsk film


BadSmile

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ræva på bergensk er det samme som dårlig på "pent norsk", og siden jeg er Bergenser, har jeg en tendens til å bruke det ordet i mange sammenhenger. Jeg ser overhodet ikke det som en "tabloid pang-åpning", men overdramatiser gjerne. Du er flink til det.

 

Beklager at jeg ikke er en ekspert på bergensernes bruk av det norske vokabulær. Jeg prøver stort sett å unngå dem.

 

Før du kommer med dine selvgode setninger som "du har mange gode poeng, men siden du sier ett ord jeg ikke liker gidder jeg ikke å diskutere med deg". Skjerp deg. Aksepter at folk uttrykker seg på andre måter enn deg. Og siden du mener at jeg uttrykker meg useriøst, så bør du kanskje lese dine egne innlegg? Hvor ofte skriver ikke du ting som kan bli tolket som useriøst?

 

Jeg vil ikke diskutere med deg? Hva er det vi gjør akkurat nå? Jeg bare påpeker det simple faktum at hvis du setter i gang en diskusjon med en useriøs generalisering, er det ikke alltid like lett å vite hvor du setter standarden i resten av innlegget.

 

Testosteronet tyter ut av kroppsåpningene, og de obligatoriske forsøkene på humor er like pinlige som scenene hvor Diesel og kompani skal være dype og alvorlige - akkurat som dine forsøk. Så ikke kom her og lek smart når du har store, useriøse påpekninger i dine egne innlegg, det kan du spare deg for. Du kan ikke rakke ned på en manns feil når du begår den samme feilen. Du er bare bedre til å skjule det i ditt virr varr med morsomheter som uheldigvis appellerer til en god del av brukerbasen her inne.

 

Det er fint du blar deg tilbake i diskusjon.no's støvete arkiver. En liten avsporing fra inneværende debatt, men jeg står for det jeg skriver. Har du sett Fast Five? Testosteronsbombe. Og den setningen er en mye mer seriøs og treffende beskrivelse enn "norsk film er ræva".

 

Svenskene og danskene lager gode drama- og spenningsfilmer, og tv-serier, og det var derfor jeg dro dem inn i innlegget mitt. Skjønner ikke helt hvordan du kan ha tolket det som noe annet, men hey; så lenge du tilsynelatende har et godt poeng, who gives a shit?

 

Du skriver gjentatte ganger i ditt innlegget at norsk film trenger penger. Du avslutter innlegget med at vi da er på god vei til å bli like flinke som svenskene og danskene. Koblingen er åpenbar. Den lagde du nemlig selv.

 

Max Manus var ett eksempel på én god drama/spenningsfilm vi har laget her i Norge - det var alt. Når skrev jeg at dette var gullfuglen vår? Det er én av dem, så absolutt ja, men alt jeg mente var at vi burde lage litt flere slike filmer enn disse åpenbaringsfilmene proppet med det samme tullet bare fra en annen vinkel.

 

Du sier norsk film er ræva (som jeg nå plutselig ikke skal ta seriøst lenger grunnet den uortodokse bergenske sinnstemning), og sier grunnen er at vi ikke lager store, dyre filmer som Max Manus. Du trekker vel ikke frem et eksempel, hvis du ikke mener det er det beste eksempelet?

 

La du ikke merke til idéen min om en vikingfilm f.eks (FOR EKSEMPEL)? Hva hadde det med "alle filmer må være som max manus" å gjøre? Du er så vis, Jon! Du planlegger heller ut hvordan du kan se ut til å være diskusjonens overmann enn å faktisk lese innlegget mitt. Godt jobba!

 

Ikke forfør deg selv med konspiratoriske teorier om hvem jeg prøver å være, diskuter heller det jeg skriver. Hovedessensen i innlegget ditt er penger, penger, penger, og noen vage, overfladiske ideer om bedre manusforfattere og mer variasjon. Bedre? Hva er bedre? Variasjon? Du burde ta en titt på filmene som har kommet ut de siste 2-3 årene. Det er produsert mer enn disse dramafilmene du trekker ned i søla, selv om feks. Oslo 31 August er noe av det aller, aller beste vi har produsert.

 

Og hold deg litt mer til sak, fremfor person, fremover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De fleste norske auteurer vil nok bli midlertidig psykotiske hvis man våger å nevne ordet «investering». Jeg ser ikke helt for meg Bent Hamer eller Joakim Trier som fanebærere for norsk storfilm, ei heller andre som ikke er fullt så drevet av kommersiell gevinst.

Det skal nok alltids være noen der ute som er i stand til akkurat det. Jeg synes det er verdt å satse på en storfilm, men tydeligvis er det bare meg... :whistle: Helt sykt at vi er et av verdens rikeste land og ikke kan avse noen millioner til visuelle mesterverk. Ikke en gang alternativ kreftbehandling blir finansiert av staten (!) for å sette finansieringen vår på spissen.

 

Av norsk film må man nesten bare lukte seg fram til de godbitene som er og ta det man får. Noe annet kan man ikke forvente i grunn. Så lenge man ikke er nasjonsbundet er det jo uansett ikke noe problem å få sett bra saker.

Nei, det er sant, men jeg skulle allikevel likt å få sett noen norske, mindblowing storfilmer i nærmeste framtid. Jeg synes rett og slett at norsk film har blitt kjedelig pga. det lite varierende filmmiljøet her.

 

 

Hvis alt du klarer å oppdrive er ubegrunnede påstander, er det nok greiest for alle at diskusjonen ender her.

Dine to innlegg inneholder mine ubegrunnede påstander, og om det bare er jeg som klarer å finne dem, så tror jeg det er like best å legge diskusjonen død jeg også. Man kommer ingen vei i en diskusjon hvor naivitet og humor overgår en annen persons saklige poenger (sett bort ifra "ræva"-utsagnet mitt som ikke ga deg lysten til å diskutere dem).

Endret av Adulf Ordtitter
Lenke til kommentar

Det skal nok alltids være noen der ute som er i stand til akkurat det. Jeg synes det er verdt å satse på en storfilm, men tydeligvis er det bare meg... :whistle: Helt sykt at vi er et av verdens rikeste land og ikke kan avse noen millioner til visuelle mesterverk. Ikke en gang alternativ kreftbehandling blir finansiert av staten (!) for å sette finansieringen vår på spissen.

Mesterverk er ikke noe som kan manes frem. Mange av de filmene som i dag betraktes som episke mesterverk var opprinnelig et enormt sjansespill bygget på solide fundamenter (Ringenes Herre, Star Wars, 2001, etc.). Vikingtiden er eksempelvis ikke solid da deres historiske kontekst tolkes totalt ulikt i ulike deler av verden, selv innad i Skandinavia. Det er i grunn særdeles få ting vi kan sette fingeren på som genuint norsk innenfor film, og vi må derfor som Asbjørnsen og Moe skape denne identiteten før vi kan legge den som et fundament, og det er slik jeg oppfatter det nettopp dette dagens auteurer er i ferd med å gjøre.

Lenke til kommentar

Det skal nok alltids være noen der ute som er i stand til akkurat det. Jeg synes det er verdt å satse på en storfilm, men tydeligvis er det bare meg... :whistle: Helt sykt at vi er et av verdens rikeste land og ikke kan avse noen millioner til visuelle mesterverk. Ikke en gang alternativ kreftbehandling blir finansiert av staten (!) for å sette finansieringen vår på spissen.

Mange av de filmene som i dag betraktes som episke mesterverk var opprinnelig et enormt sjansespill bygget på solide fundamenter (Ringenes Herre, Star Wars, 2001, etc.).

Så hvorfor kan ikke vi ta sjansen? Hvorfor kan ikke vi prøve oss på noe stort og begi oss ut på dette sjansespillet? Er vi virkelig nødt til å lage filmer om "Erik Nordmann og jakten på svaret"?

Endret av Adulf Ordtitter
Lenke til kommentar

Man kommer ingen vei i en diskusjon hvor naivitet og humor overgår en annen persons saklige poenger (sett bort ifra "ræva"-utsagnet mitt som ikke ga deg lysten til å diskutere dem).

 

Jeg vil ikke diskutere med deg? Hva er det vi gjør akkurat nå? Jeg bare påpeker det simple faktum at hvis du setter i gang en diskusjon med en useriøs generalisering, er det ikke alltid like lett å vite hvor du setter standarden i resten av innlegget.

 

 

Forstår jeg intet, belær meg, men ikke påstå at jeg ikke vil diskutere. Det vil jeg. Ballen er på din side.

Lenke til kommentar

Så hvorfor kan ikke vi ta sjansen? Hvorfor kan ikke vi prøve oss på noe stort og begi oss ut på dette sjansespillet? Er vi virkelig nødt til å lage filmer om "Erik Nordmann og jakten på svaret"?

Da gir vi i så fall avkall på vår identitet, og etteraper andres. Dette så vi i Max Manus. Hva som er et storslått mesterverk vil uansett være subjektivt betinget, og for min del inngår "jakten på svaret" i de fleste av dem. Noen vil kanskje se på Avatar som et episkt mestermerk, hvorpå jeg ser et visuelt magnum opus fargelagt over en forjævlig historie.

Endret av elevathor
Lenke til kommentar

En slik tabloid pang-åpning er sikkert lurt hvis man skal lokke til seg medlemmer av reality-generasjonen, men vitner desverre om en useriøsitet som kan skade potensielle gode poenger senere i innlegget.

 

Jeg skrev mange saklige ting i innlegget mitt, ting som overhodet ikke kunne bli tolket som useriøst tullball uansett hvor man setter standarden. Det eneste du hengte deg opp i var "ræva" og Max Manus-eksempelet mitt og hvor idiotisk det hele var, men du fikk tilsynelatende ikke med deg noe av andre jeg sa fordi du heller ville leke diskusjonens overmann.

 

Her er noen av de (saklige) punktene jeg tok opp:

 

(norsk film)... lager de samme sjangrene på nytt og på nytt, bare vinklet fra noen andre standpunkt og med andre karakterer. Dette kommer av at Norge ikke bruker penger på store, dyre filmproduksjoner (slik som Max Manus) og lager derfor bare karakterdrevne filmer med store åpenbaringer hvor de finner ut noe om seg selv eller livet ("Livet er så mye mer enn dop!"). Jeg sier ikke at dette er dårlige filmer, jeg sier bare at dette er omtrent de eneste filmene vi får servert.

 

Du svarte aldri på selve essensen i det standpunktet hvor jeg mente at det var for lite variasjon i filmnorge og at vi ikke turde bruke penger på store produksjoner da det var det jeg mente og ville diskutere, og som var hele begrunnelsen min for at filmnorge er dårlig (eller "ræva" på bergensk). Istedenfor valgte du å henge deg opp i mitt ussle eksempel og begynte å tulle med hvordan jeg hadde sagt at alle norske filmer burde være som Max Manus:

 

Du trekker frem Max Manus som gullfuglen vi bør sikle etter. Tja, hvis målet er å lage nasjonalromantisk krigsspenning på et middelmådig Hollywood-nivå, er jeg sikkert enig.

 

Nei, Jon... det var ikke det jeg mente.

 

Deretter tar du Sverige og Danmark-eksempelet mitt ut av kontekst:

 

Det ironiske er jo at Danmark og Sverige, som du så fint hyller på slutten, faktisk er respektert fordi de nettopp ikke lager den slags type filmer. Et lite hint om at det kanskje ikke er veien vi burde gå?

 

Her er hva jeg sa:

 

konklusjonen min er at nei' date=' vi er langt ifra en brukbar filmindustri enda. [b']Vi trenger mer variasjon[/b], og vi må tørre å satse mer penger på store filmproduksjoner og få inn mange flere, nye, dyktige skuespillere, og ikke minst manusforfattere. Da er vi på god vei til å bli like flinke som Sverige og Danmark.

 

Jeg mente at om vi fikk mer variasjon i filmnorge, turde bruke mer penger på å få bedre folk bakom produksjonene, da ville vi kunne måles med Sverige og Danmark. To land som har dyktige skribenter og skuespillere og bruker penger på filmeproduksjonene sine som om det var et viktig levebrød, alt for å oppnå et best mulig resultat. Jeg sa ingenting om at de var flinke fordi de lagde filmer som Max Manus... Noe du, for å sitere deg nok en gang, så ut til å mene at jeg sa her:

 

Danmark og Sverige, som du så fint hyller på slutten, faktisk er respektert fordi de nettopp ikke lager den slags type filmer.

 

Dette er hva jeg mener med bortforklaringer og at du ikke diskuterer med meg. Du tar deg ikke tid til å forstå meg og henger deg heller opp i unødvendigheter, og når du ikke lar deg innse det så nekter jeg å skulle finne meg i at du er så selvgod i dine innlegg.

Endret av Adulf Ordtitter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heihå, se, nå diskuterer vi. Mye bedre at du forklarer dine synspunkt enn å anklage meg for både det og det andre.

 

Jeg skrev mange saklige ting i innlegget mitt, ting som overhodet ikke kunne bli tolket som useriøst tullball uansett hvor man setter standarden.

 

Jeg sa aldri at resten av innlegget ditt var useriøst, jeg sa at useriøse åpninger potensielt kan ødelegge for ellers gode poenger. Det er ikke alt man får med seg, verken du eller jeg.

 

Det eneste du hengte deg opp i var "ræva" og Max Manus-eksempelet mitt og hvor idiotisk det hele var, men du fikk tilsynelatende ikke med deg noe av andre jeg sa fordi du heller ville leke diskusjonens overmann.

 

"Henge meg opp i". Jeg liker ikke ordbruken. Jeg kommenterte to poeng jeg fant vesentlige, blant annet et bastant utsagn om at norsk filmindustri er ræva og filmen du brukte som eksempel. Du må tåle kommentarer på det du selv skriver på et forum.

 

 

 

Her er noen av de (saklige) punktene jeg tok opp:

 

(norsk film)... lager de samme sjangrene på nytt og på nytt, bare vinklet fra noen andre standpunkt og med andre karakterer. Dette kommer av at Norge ikke bruker penger på store, dyre filmproduksjoner (slik som Max Manus) og lager derfor bare karakterdrevne filmer med store åpenbaringer hvor de finner ut noe om seg selv eller livet ("Livet er så mye mer enn dop!"). Jeg sier ikke at dette er dårlige filmer, jeg sier bare at dette er omtrent de eneste filmene vi får servert.

 

Du svarte aldri på selve essensen i det standpunktet hvor jeg mente at det var for lite variasjon i filmnorge og at vi ikke turde bruke penger på store produksjoner da det var det jeg mente og ville diskutere, og som var hele begrunnelsen min for at filmnorge er dårlig (eller "ræva" på bergensk).

 

Jeg svarte da vitterlig på deler av denne såkalte essensen i innlegget ditt, nemlig pengespørsmålet, noe jeg mener er mindre viktig i hevelsen av norsk film. Variasjonen tok jeg opp i et senere innlegg.

 

Deretter tar du Sverige og Danmark-eksempelet mitt ut av kontekst:

 

konklusjonen min er at nei' date=' vi er langt ifra en brukbar filmindustri enda. [b']Vi trenger mer variasjon[/b], og vi må tørre å satse mer penger på store filmproduksjoner og få inn mange flere, nye, dyktige skuespillere, og ikke minst manusforfattere. Da er vi på god vei til å bli like flinke som Sverige og Danmark.

 

Enig. Du knyttet Danmark/Sverige opp til flere faktorer enn penger, selv om feks. "dyktige manusforfattere" er forfedelig vagt. Derfor er det så viktig at du kommer med eksempler, slik du endelig klarte nå, istedenfor å anklage meg for å ikke ville. Unødvendig.

 

Dette er hva jeg mener med bortforklaringer og at du ikke diskuterer med meg. Du tar deg ikke tid til å forstå meg og henger deg heller opp i unødvendigheter' date=' og når du ikke lar deg innse det så nekter jeg å skulle finne meg i at du er så selvgod i dine innlegg.

[/quote']

 

For det første må du forstå at når man besvarer middels foruminnlegg innimellom liksom-jobbing og kaffedrikking så får man ikke med seg alt. Det er uformel forumdiskusjon, ikke utveksling av akademiske tekster. Så istedenfor å tro at jeg eller hvem det måtte være konspirerer mot deg, og ikke vil se dine poenger, kan du jo legge godviljen til og kanskje tenke at "hey, han fikk ikke med seg alt, la meg forklare mine poeng nærmere".

 

For det andre serverer du en små-sint tone, men det er greit fordi igjen: Uformell forumdiskusjon. Vi babler og taster, kanskje blir vi enige, kanskje ikke, men la oss i det minste prøve å forstå hverandre.

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

Bare for å slenge meg inn litt på Norsk film diskusjonen, jeg var selv med i går og var statist (av det jeg så, så var det ganske stilig med mange folk bak kameraet samt kul sminke, var selv ett lik som lå i en veltet fisketønne) til en ny norsk fantasy film med ett ganske bra budsjett også med storskuespilleren Kim Bodnia.

Filmen heter Skumringslandet og kommer nok ut i 2012-2013. Handlingen er satt tilbake til 1349 med pest, troll, nøkken og andre norske folkehistorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...