Gå til innhold

Hvor skadelig kan utragerende bruk av twitter/blogg være for jobbmuligheter?


Gal_ape

Anbefalte innlegg

God tirsdags formiddag folkens

 

I sommer begynte jeg for første gang å bruke Twitter aktivt. Først og fremst som en slags, sosial nødløsning (bodde hos mine foreldre og har ingen nære venner i hjembygda), men og siden jeg fikk intrykk av at Twitter blir mer og mer "inn".

Etter å ha loka litt rundt og begynt å følge diverse norske, tildels populære twitrere, har jeg begynt å se hvor stort (ihvertfall internt i seg selv) det norske bloggmiljøet er.

Intrykket jeg sitter med nå er at det er en god del mennesker, som er hva jeg liker å kalle, "semi-kjente", som bruker bloggen sin og twitter aktivt for å øke denne kjendis-statusen sin så mye at de til slutt blir snappet opp av de store medie-kanalene i Norge.

 

En bruker jeg i dag har merket meg spesielt går under navnet @Kong_halvor. Han er veldig aktiv på twitter, sin egen blogg og den tilhørende youtube-kanalen. Jeg har ikke vært inne og lest på bloggen hans, men har tittet en del gjennom videoene hans. Det jeg i hovedsak har intrykk av er at han laster opp veldig mye "vås". Et par minutter lange småfilmer hvor han viser hva som har skjedd i løpet av de siste par dagene, og en del videoer hvor han i hovedsak sitter alene i leiligheten sin og kødder med et eller annet.

Han går og ut med fullt navn i en av videoene sine, samt på sin egen twitterprofil.

 

Eksempler:

 

 

 

 

 

 

 

Det jeg lurer på er hvor: mye kan slik oppførsel og eksponering ha å si for eventuelle jobbmuligheter i fremtiden?

Jeg er klar over at arbeidsgivere må skille jobb og privatliv når det gjelder sine ansatte (med mindre man eks. ytrer ekstreme meninger om politikk ol.), og ser for meg at uansett hvor "frika" en person er på privaten skal det ikke ha noe å si på hans/hennes muligheter for å bli likestilt med andre kandidater som søker på samme stilling i et firma.

 

Selvfølgelig avhenger det veldig av hvilket firma, hvilken bransje man søker seg inn mot.

Det er en grunn til at man ikke finner private videoer til styremedlemene i Statoil på youtube.

 

 

Har dere noen tanker rundt dette?

Selv er jeg ganske forsiktig med hva jeg skriver på twitter, i frykt for at en eventuell arbeidsgiver på en eller annen måte skal bruke det jeg skriver og mener mot meg i en jobbsøkersammenheng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være skadelig, og det kan være positivt. Spørsmålet er hva man eksponerer og hvem det er som ser det.

 

De aller, aller fleste arbeidsgivere Googler i dag navnene på kandidatene. Dette gjør de ikke pga lite å gjøre, men for å filtrere ut uønskede kandidater eller vite mer om vedkommende for å evnt ha et bedre(og videre) inntrykk av hvem det er man kaller inn til intervju(eller ikke).

 

Norske lover sier en del om diskriminering, og hva man har lov til å spørre om på et intervju. Problemet er bare at det er veldig lett for en arbeidsgiver som sitter med fem kandidater å si at du ikke er kvalifisert, er overkvalifisert, ikke vil passe inn osv, uten at det i seg selv får noen konsekvens.

 

Om man søker designerstilling og arbeidsgiveren finner mye av arbeidet ditt på nettet så vil det kunne være veldig positivt faglig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...