Gå til innhold

Schwarzenegger som guvernør?!?


Anbefalte innlegg

1. Føre en politikk som førte til at USA hadde sin lengste vekstperiode økonomisk gjennom tidene:

http://www.presidentreagan.info/expansion.cfm

2. Ruste opp militæret på alle plan, og øke moralen. Øke forsvarsbudsjetetet radikalt.

3. Sovjetunionen hadde mye dårligere økonomi, men var tvunget til å følge med våpenkappløpet. Når militæret spiste så mye av budsjettet råtnet resten av landet på rot, og folket viste sin misnøye. Gorbatsjov måtte føre en mer liberal politikk, som tilslutt føre til at "Den store bjørnen" veltet.

1.Når det gjelder økonomisk vekst, så er det alltid flere faktorer enn den sittende presidenten som spiller inn, men du har rett, det var en kraftig vekst i det tidsrommet.

2.Mye av millitærinnsatsen gikk inn i "star wars" programmet, som ennå ikke er blitt noe særlig av. Vil ikke si det var å kaste penger ut av vinduet, men det var ganske nær. I tillegg var det meget upopulært hos sovjetledelsen.

3.I 1984 var forholdet mellom Sovjet/USA kanskje på det kaldeste noensinne, men så kom Gorbatsjov inn i bildet. I tillegg myket Reagan opp tonen sin overfor Sovjet, og dialogen var i gang. Resten er historie. Men hadde ikke Gorbatsjov komt, spørs det vel om noe hadde skjedd.. Etter min mening var han en mye viktigere brikke i gubbeveldet som regjerte i Sovjet.

 

Når det gjelder verdighet, så kan vi jo nevne Iran-Contras og krigssstøtte til Irak (hvorfor satse på bare en hest?). Bush & Co er en arvtager til politikken som Reagan førte. Her er bla filosofien om at USA skal gå aktivt ut og manipulere land internt for å sikre sine egne interesser. Om Bush er styrt av hauker, så var Reagan enda verre.

 

Når det gjelder verdighet, er jo prikken over i-en Alzheimer jukselappene han måtte bruke på slutten...

USA's regjering handler til det de mener er det amrikanske folkets beste. Grunnet til at Iak fikk støtte var at man fryktet Iran skulle høvle over Irak (som var 3 ganger mindre i innbyggerantall). For USA og resten av vesten var Irak en buffer mot ayathollaen i Iran, som kunne sette midtøsten i brann.

Allikevel kan du ikke ta bort det faktum at USA stolthet og verdighet økte på åttitallet. I hæren steg moralen på første gang på mange år. Med økonomisk vekst kom økt levestandard.

Humm .. Moralen i hæren kan gjerne ha økt. Men USA sin regjering oppførte seg ikke særlig moralsk. Penger fra Våpensalg i Iran gikk til å sponse Contras i Nicaragua, etter at kongressen eksplisitt hadde gitt ordre om at en ikke skulle støtte contras. I tillegg hjalp USA Irak i utvikling av atomvåpen og kjemiske våpen. Dette spillet var nok ment å stabilisere regionen, men effekten av det ser vi i dag...

 

Stoltheten og verdigheten var der nok. Men om man begynner å se nærmere på tingene (og da tenker jeg først og frmst om utenrikspolitikken), så er det rimelig lummert. Spesielt i dag skal en se kritisk på Reagan sin politikk, med den nåværende situasjonen i Midt-østen.. Historien er den beste dommer

Personlig tror jeg skuespillere drar ned gjennomsnitts-IQ'en til politikerne...Kan noen se for seg Norge styrt av Vibeke Løkkeberg? Eller Liv Ullmann? Eller Bjørn Sundquist? *skjelve*
Jeg kan ikke se noe galt i at en skuespiller blir politiker. Det er mange likhetstrekk mellom det å være politker og skuespiller. Personlig tror jeg at en skuespiller vil gjøre en bedre jobb en en utdannet teolog fra Molde.

En skuespiller er kanskje en god mann å ha om man vil føre valgkampanje via TV, men bortsett fra det ser jeg få fordeler med det (en god norsk parallel: Herman Friele). Med mindre Presidenten/Statsministeren/Ordføreren skal være noe annet enn en pin-up, så bør man sikre seg dyktige folk i embetet.

Uansett er jeg enig i det siste, i alle fall 8)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uh, et land der eks wrestlere som Jesse Ventura er guvernører, og guvernører som bush blir presidenter, overrasker det egentlig???

 

Du er klar over at Mr. Ventura faktisk har gjordt en fenomenal jobb? ihvertfall når det kommer til kriminalitet. i området hans (husker ikke hvor) har kriminaliteten nærmest stupt ned i til null.. Og hans jobb har av veldig mange blitt særdeles anerkjent..

Lenke til kommentar
uh, et land der eks wrestlere som Jesse Ventura er guvernører, og guvernører som bush blir presidenter, overrasker det egentlig???

 

Du er klar over at Mr. Ventura faktisk har gjordt en fenomenal jobb? ihvertfall når det kommer til kriminalitet. i området hans (husker ikke hvor) har kriminaliteten nærmest stupt ned i til null.. Og hans jobb har av veldig mange blitt særdeles anerkjent..

 

Ja, hvilke tyver er så idiot at de frivillig utfordrer en ex-wrestler? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
uh, et land der eks wrestlere som Jesse Ventura er guvernører, og guvernører som bush blir presidenter, overrasker det egentlig???

 

Du er klar over at Mr. Ventura faktisk har gjordt en fenomenal jobb? ihvertfall når det kommer til kriminalitet. i området hans (husker ikke hvor) har kriminaliteten nærmest stupt ned i til null.. Og hans jobb har av veldig mange blitt særdeles anerkjent..

 

sa jeg at det tilfellet der var noe negativt? den andre delen av uttalelsen min derimot... :)

 

Arnold kan nok gjøre en god job han...

Lenke til kommentar
Politisk så er Arnold langt til høyre for Djengis Kahn.
Gullkorn der av olsen. (not). Djengis Kahn var så vidt meg bekjent for selvbestemt abort og hadde en positiv handelsbalanse samt en progresiv barne-og familie politkk. Skulle ha likt å ha sett en fight mellom disse personene:

Arnold vs Steven Segal

Djengis vs Mel Gibson

Btw, Arnold setter lett inn en vestre hock på Djengis. Synes det er litt underli at olsen må 1500 år tilbake for å understreke hvor blå arnold er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...