Gå til innhold

Betaling og Se hva en betaler på karoseri verksted og bilverksted


dj_vega

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg lurer på hva lovverket sier om betaling før kunde har fått sett hva en skal betale for.

 

Saken er kort og godt at min bil har vert inne til rustsveising og jeg forventer å se noe skriftlig der antall timer og andre kostnader samt moms før jeg fullfører hele betalingen. De har fått ca 30-40% sålangt.

 

Jeg venter med resten, til dokumentasjonen ligger forelagt?

 

Mener nå at en har rett til å kreve å se hva en betaler for?

 

Kjekt med noen klare paragrafer eller lignende.

 

 

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Kan legge til at det har ordnet seg nå. Dem har gitt meg litt informasjon. Så det er i orden for mitt tilfelle. Men ønsker fremdeles litt informasjon om hvordan regelverket er i slike saker.

Kjekt å ha!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Endret av dj_vega
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, hvordan har du tenkt deg at de skal dokumentere timene (som vil være største posten)? De kan jo skrive det de vil på et papir, og du vil være like klok. Du burde ha skaffet deg et tilbud/prisestimat før jobbet ble påbegynt.

 

Nei.

Min sak er i orden nå.

 

Men er i ikke pliktet til å skrive ut en "regning" der det står hvor mange timer dem har brukt og annet matriell? slik at kunden faktisk faktisk se på hva en betaler for?

Lenke til kommentar

Håndverkertjenesteloven § 36 gir deg rett til en spesifisert regning:

 

"§ 36. Rekning og gebyrer.

 

(1) Forbrukeren kan kreve at tjenesteyteren skriver rekning. Rekningen skal gjøre det mulig for forbrukeren å bedømme arten og omfanget av arbeidet og materialer som er brukt. I den utstrekning tjenesten ikke er utført til fast pris, skal det også gå fram hvordan prisen er reknet ut. Pristillegg etter § 33 skal særskilt angis.

 

(2) Tjenesteyteren kan ikke kreve bestillingsgebyr, ordregebyr, ekspedisjonsgebyr, gebyr for skriving og sending av rekning e.l. i tillegg til prisen for tjenesten.

 

(3) En forbruker som har fått rekning, er bundet av den prisen som er oppført, om forbrukeren ikke innen rimelig tid sier fra at prisen ikke blir godtatt. Dette gjelder likevel ikke når en lavere pris følger av avtale eller den oppførte prisen er urimelig."

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-19890616-063.html for hele håndverkertjenesteloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...