Gå til innhold

Telenor fiber, men begrenset hastighet på trådløs


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått installert fiber fra Telenor, hvor jeg har 25/25 Mbit. Jeg takket pent nei fikk dem til å fjerne multimodem og bredbåndspatruljen fra bestillingen siden jeg har en flott infrastruktur i huset fra før. Her har jeg trekt rør mellom alle rom med kabler slik at jeg kan koble meg til i veggen i de fleste rom.

 

Men så har det seg at jeg har noen mobiler og en sofa-PC som er avhengig av trådløst nett. Da har jeg en Dlink DI-624 (ca 5 år gammel) som har fungert helt stabilt og fint i alle de år. Problemet nå med det nye nettet er at jeg får bare 12 Mbit på trådløst, mens jeg på kabel får 25... og trådløsrouteren skal takle 54 mbit (så fremst mottakeren støtter det).

 

Kan noen forklare hvorfor det trådløse er så mye svakere? Burde jeg takket ja til multimodemet allikevel? På papiret er den ikke raskere trådløst nett, men i praksis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er du sikker på at WLAN kortet er USB 2 da?

 

Som sagt for min del så bryr jeg meg ikke så mye om det. 12Mbit er bra nok.(skal ha tid til litt kaffe også) Det står 54Mbit på den da, så sikkert noe driverproblem eller kansje protokoll. 802.11g osv. som ikke er i samsvar. Hvem vet.

Trenger man mer så er det bare å koble til via kabel.

 

(ble født lenge før internett)

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Joda, da er det sikkert mangelen av fritt fall, medvind og kjøttkaker til middag... Jeg vet med sikkerhet at wifi-kortet i PCen er koblet via PCIexpress, så det er ikke der flaskehalsen ligger.

 

Da får jeg prøve å ha en kabel liggende rundt sofaområdet dersom jeg ser det nødvendig å ha fullt bånd ut til verdensveven :)

 

 

Testet for morroskyld mot en annen router med samme USB og fikk 54Mbps.

Hvilken protokoll den kjører skal jeg sjekke.

Lenke til kommentar

Jeg testet nettopp min Jobb-PC, type Dell Latitude D630 med et intel embedded nettverkskort som støtter a/b/g/n hastigheter... altså burdet det takle det meste. Fremdeles 10-12 mbit.

 

Så blåste jeg støv av min gamle student-PC (5 år gammel), type Dell Inspiron 630m med et intergrert nettverkskort. Støtter a/b/g. Fremdeles 10-12 Mbit.

 

Mens min sofaPC også er en Dell Latitude D530 som tøtter a/b/g/n gir 10-12 mbit

 

Nå er dessverre utvalget temmelig likt, hvor alle har et intel embedded nettverkskort av ganske likt slag, sikkert med de samme driverne. Jeg har et linksys USB-nettverkskort med a/b/g/n-støtte liggende en plass. Burde kanskje gi det et forsøk.

 

Jeg frykter derimot at det kan være routeren som tuller...

Lenke til kommentar

Står WAN-porten på ruteren din innstilt på 100 Mbit Full Duplex?

Hva med den andre enden - står Telenors utstyr til det samme?

Står den ene siden til halv duplex så kan det bli svært dårlig throughput.

 

Det er ikke uvanlig at den ene siden havner på halv duplex hvis begge sider står til "Auto".

Forsøk å sette ruteren på 100 Mbit Full Duplex hvis det er mulig - husker ikke om grensesnittet på DI-624 tillater det.

 

 

Når det gjelder Wi-Fi så forteller "54 mbit" bare noe om makshastigheten på det fysiske laget. Det betyr ikke at du får 54 Mbit throughput.

 

Du kan halvere dette og typisk maks throughput er noenogtyve Mbit. Med litt signaltap og slikt så går det fort nedover, men rett ved siden av ruteren børdu få mer enn 12 mbit throughput.

 

Men som du selv skriver så er det en en relativt gammel modell som gikk EOL i 2007. Kan være buggy firmware ea.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gratulerer med fiber!

 

Dlink DI-624 er en G ruter. Den gir deg 12mbit på en god dag. 25'ish er maks jeg har opplevd med en G ruter i en langt høyere prisklasse.

 

Kjøp en ruter som støtter N båndet, Linksys E4200 f.eks er en drøm med tanke på ytelse. Vil du ha noe billigere finnes det nyere D-link enheter som funker greit.

Lenke til kommentar

Dette er så og si å forvente med det utstyret du bruker.

 

Først av alt - selv om utstyret har en teoretisk maks på 54Mbit/sek så kan du GLØMME å få til det i praksis. Vi snakker ikke bare om overhead her. Selv under helt masimalt ideelle forhold og null interferens så må du annse halvparten av oppgitt hastghet som det absolutt maks du kan oppnå. Jeg vil si at 12-15mbit/sek på g basert utstyr ikke er unormalt i det hele tatt.

 

Du kan bruke inSSIDer (google it) for å se hvilke andre nettverk det er i området og jsutere kanalfrekvensen deretter til et område der det ikke er andre nettverk. Det kan hjelpe litt. Helt bør du oppgradere til en 802.11n ruter, da slikt nettverk har mye høyere kapasitet (og bedre rekkevidde også). Da må vel og merke PCene du bruker også ha støtte for dette. Rutere med n nettverk er i 99% av tilfeller også bakoverkompatible med g nettverk, men da mister du jo hele poenget om du må falle tilbake på det.

 

Det aller mest ideelle er å gå over på 5Ghz basert utsyr om du har spesiellt høye krav til hastighet - men det vil kreve ny ruter i en litt annen prisklasse, og med all sansynlighet en ny wifi adapter til PCen også da få kommer med 5Ghz sendere som standard. Fordelen med dette er at du går helt utenom alle forstyrrelsene som er typisk på 2.4Ghz båndet. Du tjener typisk sett mest på å gå over til 5Ghz utstyr dersom du er i et tettbygd område med mange andre trådløse nettverk i området. Om du ikke har så mange andre nettvekr i området kan du gjerne klare 25mbit på 2.4Ghz 802.11n, men 802.11n er ihvertfall et minimumskrav.

 

Et annet alternativ for stasjonære maskiner er å bruke homeplug, men det er jo selvfølgleig lite praktisk for børbare maskiner som ikek står på samme sted hele tiden.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg fikk aldri mer enn 12mbit uansett om jeg sto like ved utstyret... Jeg har kablet nettverk gjennom hele huset, så det er ingen krise. Problemet er bare at den PCen jeg bruker til daglig surfing ikke er kablet... Logisk nok.

 

Uansett, etter at jeg oppdaterte firmwaren på min DI-624 ble den skikkelig buggete. Både det trådløse og det kablede nettverket kobler seg ut i korte perioder nå og da. Det er skikkelig irriterende, særlig når jeg er koblet på VPN... Må slå inn passordet 3 ganger i timen!

 

Så da bestemte jeg meg for å investere i nytt utstyr. Det ble en Netgear Wireless N 750 ettellerannet. Var på tilbud på Komplett for 890 (kostet egentlig 1190), og så hadde de en b-vare som jeg fikk til 680. Denne kan kjøre dualband, så da håper jeg at ytelsen blir hakket bedre. Skal sette den opp i morgen, så får vi se :)

Lenke til kommentar

Til info, så får jeg nå ca 20-22 mbit med den nye routeren installert. Da har jeg vanlig 2.4 GHz 54Mbit kobling.

 

Den nye routeren har oppført seg eksemplarisk, og nå har jeg i tillegg Gbitnettverk i hele huset. Da blir det fart til NASen min :)

 

Det er tydelig at pris vs stabilitet og hastighet henger sammen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...