Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal ha mellomtung, trenger hjelp.


Ballestikk

Anbefalte innlegg

Hei, har planer om å ha mellomtung lappen ferdig til neste sommer. Eller man tar vell tunglappen også får man begrensning på 600c og 34hk så vitt jeg vet. Begrensningen gjelder vell i 2år fra du tar lappen.

 

 

Har tidligere kjørt moped (crosser) 21" foran og 18" bak. Jeg greier ikke helt å bestemme meg fra hva jeg skalgå fro liggesykkel eller supermotard.

 

Sykkelen må være regestrert som mellomtung, men kan godt ha for mye hester. Det jeg har hørt er at de ikke kan måle hester, correct me if I'm wrong.

 

Lurer på om jeg skal gå for 2t eller 4t, har hatt moped i 1.5år nå, har vært veldig mye skruing selv om sykkelen var kun 1.5år når jeg kjøpte den og kun gått 450mil. Så jeg lurer på om jeg skal gå for en mer driftsikker 4t.

 

Ting som er viktig:

* Akselerasjon

* Må gå på hjulet

* helst lov til å ha to på.

* Ikke mye skruing

* ikke mere enn 35 000kr

 

 

Vil gjerne ha tips til sykler som kunne passe og eller generelle tips om lappen.

 

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mellomtung er maks 22kw(34hk), ingen begrensing på kubikk.

 

Finner du en Suzuki DR-Z til denne prisen, vil det være det beste valget. De fleste supermotarder utenom denne har mye service og du må regne med masse skruing.

 

Til turkjøring/hverdagsbruk vil derimot en streetfighter eller racer være det beste valget.

 

Jeg hadde personlig sett på disse (rangert etter førstevalget først):

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=30629278

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=30381289

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=30711940

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=30561897

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=29943797

 

Den nest siste har nok mest moro-faktor mtp wheelies, mens den siste har snillest forsikring, men er nok ikke veldig hjuldyktig.

 

Har selv hatt en Husaberg 650, og denne vil jeg ikke anbefale i denne prisklassen. Selv om kreftene er RÅ og den reiser seg i 80 km/t, vil disse syklene kreve for mye service og vedlikehold. Aller helst se på Suzuki DR-Z om du finner noen i din prisklasse. Eventuelt spar litt til.

Lenke til kommentar

Mellomtung er maks 22kw(34hk), ingen begrensing på kubikk.

 

Finner du en Suzuki DR-Z til denne prisen, vil det være det beste valget. De fleste supermotarder utenom denne har mye service og du må regne med masse skruing.

 

Til turkjøring/hverdagsbruk vil derimot en streetfighter eller racer være det beste valget.

 

Jeg hadde personlig sett på disse (rangert etter førstevalget først):

http://www.finn.no/f...nnkode=30629278

http://www.finn.no/f...nnkode=30381289

http://www.finn.no/f...nnkode=30711940

http://www.finn.no/f...nnkode=30561897

http://www.finn.no/f...nnkode=29943797

 

Den nest siste har nok mest moro-faktor mtp wheelies, mens den siste har snillest forsikring, men er nok ikke veldig hjuldyktig.

 

Har selv hatt en Husaberg 650, og denne vil jeg ikke anbefale i denne prisklassen. Selv om kreftene er RÅ og den reiser seg i 80 km/t, vil disse syklene kreve for mye service og vedlikehold. Aller helst se på Suzuki DR-Z om du finner noen i din prisklasse. Eventuelt spar litt til.

Men om det ikke er noe kubikk begrensning, kan ikek jeg bare kjøpe en tungsykkel da? Eller står effekten i vognkortet?

Lenke til kommentar

Effekten står i vognkortet, så med mindre du fylt 21 år eller hatt mellomtung i 2 år, vil du måtte kjøre noe som er registrert som mellomtung. Har selv kjørt tungregga sykkel i 2 år med mellomtunglappen og har aldri hatt problemer i kontroller, så politiet har som oftest ikke veldig peiling på disse reglene. Men om rett skal være rett, bør du omregistere din tungsykkel til mellomtung. Sjekk ut greybikes.no for "34hk-kit" om du har tenkt å nedregistere sykkelen.

Lenke til kommentar

Effekten står i vognkortet, så med mindre du fylt 21 år eller hatt mellomtung i 2 år, vil du måtte kjøre noe som er registrert som mellomtung. Har selv kjørt tungregga sykkel i 2 år med mellomtunglappen og har aldri hatt problemer i kontroller, så politiet har som oftest ikke veldig peiling på disse reglene. Men om rett skal være rett, bør du omregistere din tungsykkel til mellomtung. Sjekk ut greybikes.no for "34hk-kit" om du har tenkt å nedregistere sykkelen.

Ja, takk for svar. Har kun mopedlappen nå, får bilappen i januar, så jeg tenkte jeg skulle endelig få kjøre noe ordentelig greier til neste sommer.

Lenke til kommentar

Har sufra en del på finn.no nå, tror jeg kommer til å ende opp med en R-sykkel. Får ta det rolig og ikke noe wheelie-tull. Satser på å kjøpe en Suzuki et eller annet som er regga som mellomtung, eller kjøper jeg sånn 34hk kitt og får den omregistrert.

 

Hvordan fungere omregistrering fra tung til mellomtung? Visning?

Lenke til kommentar

Hei, har planer om å ha mellomtung lappen ferdig til neste sommer. Eller man tar vell tunglappen også får man begrensning på 600c og 34hk så vitt jeg vet. Begrensningen gjelder vell i 2år fra du tar lappen.

 

 

Har tidligere kjørt moped (crosser) 21" foran og 18" bak. Jeg greier ikke helt å bestemme meg fra hva jeg skalgå fro liggesykkel eller supermotard.

 

Sykkelen må være regestrert som mellomtung, men kan godt ha for mye hester. Det jeg har hørt er at de ikke kan måle hester, correct me if I'm wrong.

 

Lurer på om jeg skal gå for 2t eller 4t, har hatt moped i 1.5år nå, har vært veldig mye skruing selv om sykkelen var kun 1.5år når jeg kjøpte den og kun gått 450mil. Så jeg lurer på om jeg skal gå for en mer driftsikker 4t.

 

Ting som er viktig:

* Akselerasjon

* Må gå på hjulet

* helst lov til å ha to på.

* Ikke mye skruing

* ikke mere enn 35 000kr

 

 

Vil gjerne ha tips til sykler som kunne passe og eller generelle tips om lappen.

 

På forhånd tusen takk!

 

Hei!

Merk at det heter tunglappen og IKKE mellomtung-lappen, for det er ikke noe som heter det.

Det finnes ikke noe begrensninger på antall kubikk, du kunne godt hatt en Hoss Boss på 8230 kubikk og likevel kjørt lovlig så lenge det er begrenset ned til 34 hester.

Skjønner? 34 hester/25kw, ubegrenset med kubikk.

Mellomtung gjelder i 2 år eller frem til du blir 21.

 

Er du glad i aks, går for crosser/SM. De veier lite i forhold til antall hester, men disse krever mye skruing, dessverre

Lenke til kommentar

Har sufra en del på finn.no nå, tror jeg kommer til å ende opp med en R-sykkel. Får ta det rolig og ikke noe wheelie-tull. Satser på å kjøpe en Suzuki et eller annet som er regga som mellomtung, eller kjøper jeg sånn 34hk kitt og får den omregistrert.

 

Hvordan fungere omregistrering fra tung til mellomtung? Visning?

Er visning, ja.

 

1. Kjøp TÛV-godkjent plomberingskit fra greybikes

2. Få det montert på godkjent verksted. Få papirer på hva som er gjort og framgangsmåte.

3. Bestill visningstime og vis sykkelen. Ta med godkjennelsespapirer og papiret fra verkstedet.

 

Kjør og nyt

Lenke til kommentar

Har sufra en del på finn.no nå, tror jeg kommer til å ende opp med en R-sykkel. Får ta det rolig og ikke noe wheelie-tull. Satser på å kjøpe en Suzuki et eller annet som er regga som mellomtung, eller kjøper jeg sånn 34hk kitt og får den omregistrert.

 

Hvordan fungere omregistrering fra tung til mellomtung? Visning?

Er visning, ja.

 

1. Kjøp TÛV-godkjent plomberingskit fra greybikes

2. Få det montert på godkjent verksted. Få papirer på hva som er gjort og framgangsmåte.

3. Bestill visningstime og vis sykkelen. Ta med godkjennelsespapirer og papiret fra verkstedet.

 

Kjør og nyt

Høres greit ut, men hvordan er egentlig disse plomberingene? Skiver som blokerer eksosen, luftinntaket? Er de lett å fjerne etter omregistreringen er fullført?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...