Gå til innhold

[Løst] Utdanning innen for Spill utvikling


Anbefalte innlegg

Hallo, vell jeg er 15 går i 10 klasse og må snart velge mine veier. Jeg har veldig stor følelse om at jeg vil bli Spill utvikler. Er interesert i data så det holder. Men har ikke veldig lyst til og gå allmenfag 3 år også over til Høyskole. Så er det noen linjer på Vidregående som kan kan gi deg denne kompetansen til og bli Utvikler innen for spill industriet? Eller er det bare en vei og gå? Jeg har tenkt på selv læring men har problemer med og finne det riktige språket og lage spill i. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nu skal jeg passe på hvad jeg skriver, for det er ikke meningen at dette skal virke nedværdigende eller som en opfordring om ikke at følge dine drømme - for det skal man, selvfølgelig.

 

Men "Spiludvikling" som en karriere er ikke specielt morsomt. En spildudvikler er i bund og grund bare en udvikler der arbejder meget hårdere (vi snakker 60-80 timer om ugen når det står værst til) - og for meget mindre penge - end en normal software udvikler. Samtidig kan man glemme alt om job security - der skal kun et dårligt spil projekt til før halvdelen af personalet bliver fyret. Læs lidt på historien om Funcom eller en artikel som denne. Og glem ej klassikeren - blog-posten fra EA spouse der for alvor udstilte spil industriens arbejdsbetingelseri 2004. Sidstnævnte er skræmmende læsning og er heldigvis ikke normalt i Skandinavien - men den attitude som beskrives til arbejde i den essay er fortsat helt normale inden for spiludviklings branchen.

 

Der er en grund til at gennemsnits alderen for spiludviklere er så lav som den er - det er kun unge eller de ekstremt dedikerede der gider arbejde under de betingelser. Så snart folk får kone/kæreste og børn eller ønsker lidt mere stabilitet i tilværelsen, skynder de sig at finde et andet job. Ved at dette nok føles fjernt når man er 15, men det er en historie som jeg har set gentaget igen og igen...

 

Og bare for at slå en ting fast. Spiludvikling er ikke det samme som at spille spil. Det er ikke på nogen måde mere "sjovt" end almindelig software udvikling - for det er bare software udvikling. Den eneste forskel er det endelige produkt.

 

Men... som sagt, hvis du har en drøm, så forfølg den. Men hvis jeg skal give dig et godt råd - få dig en ordentligt uddanelse som software udvikler. Hvis du stadig har lyst til spiludvikling når du er færdiguddannet, så er det let for dig at få en stilling - med stor sandsynlighed meget lettere end hvis du har taget en eller anden påstået "spiludvikler" linje, fordi du fagligt vil stå meget stærkere. Og samtidig vil du have en meget stærkere ballast hvis du på det tidspunkt - eller senere - skulle finde ud af at det ikke er noget for dig.

 

Og uanset - tag og find et programmeringsprog som du kan lide (Java kan være aktuel hvis du har en Android telefon - ellers C++/C#), lær det og lav nogle små spil. Og sørg for at blive færdige med dine projekter. Dels giver det dig et kanon aktiv i forhold til senere ansættelses forhold - dels er det vigtig læring. Jeg har endnu ikke kendt en rigtigt dygtig programmør som ikke også programmerer i sin fritid.

Lenke til kommentar

Vell, Det met antall timer i uken har ikke mye og si for meg, Vis jeg kunne et språk nå kunne jeg satt meg ned i 20 timer i strekk, er så interesert i det ved utviklingen av spill, Ble veldig hekta etter at jeg hørte om Minecraft og Notch greiene, så java er det jeg går ut i fra at jeg kommer til og teste ut ved det første, Jobb i Norge er ikke noe tema. Jeg har planer om og flytte til Sverige, etter som at jeg har bodd der i 3 år, og starte Mit Eget firma for spill utvikling. Ville ha lært meg Objective C vis jeg hadde greid det for og lage spill til min ipad osv. Men det er for hard til og starte med. Så vil starte med Enkle Spill som Snake 2D etc og kanskje utvikle det til et OverDimensjonalt Zombie spill som Dead Nation.

 

Har også lest mye om Selv Læring, og derfor kanskje tenker på enten Elektro Linje eller Medier og Kommunikasjon også starte med spill ut ifra hva jeg har lært på egen hånd.

Endret av iMarcus
Lenke til kommentar

Hvis det å lage spill er målet så finnes det jo mange systemer der ute som gjør dette lettere og ikke krever så mye programmering som før. Corona SDK, Unity, Game Salad, osv... Det vil alltid være en fordel å lære seg ett språk da, og fokusere på å bli god på det. Da er det og mye lettere å sette seg inn i andre språk etterpå. Spill utvikling er jo alt fra design og programmering til markedsføring. Skal man starte for seg selv så er det siste spesielt viktig. Nå er det jo lettere å få ut spillene sine på grunn av appstore, android market, steam, osv. Men man må skille seg ut skal man tjene penger og leve av det og det er nok vanskligere.

 

Vet ikke om det er noe retning man kan ta på vidregående for å rette seg mot dette. Er nok bedre å legge ett godt grunnlag så man kan velge fritt etterpå. Så er det jo plenty med ressurser på nett man kan lese på fritiden og utvikle seg selv. Skal du starte for deg selv er det nok også lurt å vurdere økonomi/markeds føring som retning for utdannelsen.

 

http://www.gamasutra.com/ har mye bra lesestoff når det gjelder spillutvikling.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg føler jeg kan besvare spørsmålet ditt ganske bra. Selv har jeg akkurat fått en bachelorgrad i Spilldesign. Jeg hadde min hovedprosjektoppgave hos Funcom for bare noen måneder siden, og har prøvd meg i litt ulike bransjerelaterte roller.

 

Når det gjelder utdannelse, så er jeg redd det ikke finnes noen snarveier. Selv studerte jeg Spilldesign ved NITH. Og her er du nødt til å ha generell studiekompetanse. NITH er for øvrig den eneste skolen i Norge med godkjent bachelorgrad innen spilldesign. Ellers er det også mulig å studere ved Noroff Institutt, som tilbyr lignende utdannelse, bare at du her må ta det siste året i utlandet.

 

Når det er sagt så må det nevnes at Spilldesign er et veldig generelt fagfelt. Du bør fordype deg i noe mer konkret (utdannelsen alene holder virkelig ikke om du skal håpe på jobb). Vil du jobbe hos f.eks. Funcom, så er det anbefalt at du lærer programmering. De trenger stadig folk som kan både ActionScript, UnrealScript og Java til de mindre prosjektene – men jeg ville ikke håpet på jobb der med det første da de sparker flere enn de ansetter om dagen.

 

Problemet med mange som ønsker å utdanne seg innen spillutvikling er at de ikke brenner NOK for det å sitte langt over normal arbeidstid i strekk og faktisk lage spill. Det er mange som ikke innser at selv om man elsker å spille spill, så kan det være kjedelig å lage dem. Du bør heller tenke litt mer spesifikt på hvilke oppgaver du har lyst til å holde på med når du er på jobb. Har du lyst til å være kunstnerisk? Eller vil du være mer teknisk programmerer? Vil du kanskje drive med lyddesign? Du bør naturligvis ha en lidenskap for spill, men det er enda viktigere at du har en lidenskap for jobben du skal gjøre. I de aller fleste store spillselskap sitter kanskje hundre mann på “samlebånd” og masseproduserer "content", slik de får beskjed.

 

Dersom du skal starte for deg selv er det fortsatt viktig at du brenner for det, fordi det er en beinhard bransje. Du bør absolutt ha en “gjør det selv”-mentalitet. Lær deg så mye du klarer. Både grafisk, kodemessig og (level)design-relatert. Jeg vil normalt ikke anbefale andre å ta samme utdannelse som meg, da det kanskje er en eller to som faktisk ender opp som skikkelig spillutviklere (av 50 designere i klassen). Men som programmerer derimot har du en mye bredere horisont. Du kan være heldig å få jobb som spillutvikler, men du har også muligheten til å jobbe med andre ting i mellomtiden.

 

Ellers er det mye lettere å starte for seg selv i dag, kontra for noen år tilbake da man var avhengig av utgivere, lisenser, distributører og større utviklingslag. Som nevnt tidligere har du tilgang på flere verktøy (XNA, UDK, Unity etc.), og salget går gjennom kanaler online (AppStore, Steam, WiiWare, Xbox Live (Indie) etc). I teorien er det mulig for alle og enhver å starte et spillfirma, men det betyr også at du får utallige (tusenvis av) konkurrenter.

 

Du bør stille deg spørsmålene – “Hva er det jeg egentlig vil gjøre innen spillbransjen?” og “Hva slags spill vil jeg være med på å lage?”. Spillbransjen er stor og åpen, og kan være så mangt.

 

Du bør ha en ENORM lidenskap for det uansett. Det er veldig viktig at du ikke velger kun fordi du er usikker på hva du skal. Som nevnt tidligere her er det ikke unormalt å sitte rundt et “samlebånd” og masseprodusere partikkeleffekter 15 timer i strekk. Ha dette i bakhodet.

 

Håper det besvarer noen av spørsmålene. Jeg prøver å snakke et språk jeg vet du vil forstå. Dersom du har mer tekniske/teoretiske spørsmål kan jeg gjerne utdype.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vell, Takk for at du tok deg tid til og skrive alt det der, er veldig glad i spill som sagt, men brenner mye mer for og lage spill en og spill spill i seg selv. Jeg er en "Gjør alt selv" gutt og liker best og jobbe med sånne projekter alene. Jeg kan både en del Grafisk og Lyd/Video Delen. Men brenner mest for og programmere hele "shiten" etter som at jeg har forsket og sett og prøvd og lære et par månder nå. Har sett på flere veier og gå.

Så her er hva jeg har tenkt:

 

1-3ÅR : Studiespessialisering Med Fordypning innen IKT.

3ÅR+: Enten Nith eller annen skole i Norge

Senere: Flytte til sverige og lage firma der.

 

 

Skal prøve og lære meg java for fult denne helgen etter en bok jeg har her "Sams teach Yourself java in 24 hours" også skal jeg ta det fra der.

 

 

 

Takk for alle svar og linker, poster her på mandag for og se hva jeg føler for osv.

Lenke til kommentar

Husk også at den korteste veien til spillbransjen sjeldent er direkte relatert til hvordan utdannelsen din er. Det har mer å gjøre med lidenskap, og hvor mye tid du er villig til å investere i å bli flink. Jeg tror Java blir et veldig godt utgangspunkt. Hvis du kan det, vil det også være veldig mye enklere å lære andre C-språk! Mulig du har sett denne her før:

 

http://www.gamer.no/artikler/94084/norsk-femtenaring-lager-iphone-spill/

 

Det er altså ikke vanskelig.

Lenke til kommentar

Java er nok bedre begynnerspråk, men C++ gir deg mer frihet (og er mer brukt i spillsammenheng). Du bør egentlig investere i en god lærebok om du vil få skikkelig teken på det. Det er også morsommere å lære sånn fremfår å fomle i ørska, leite etter tutorials som ikke bygger på hverandre osv. Min erfaring er at jeg mister litt motivasjon og kan gi opp hvis ikke jeg har noe konkret å forholde meg til...

Lenke til kommentar

Du burde også vurdere hvilken platform du ønsker å lage spill for. Om det er pc/mac, konsoll, mobiler. Men det å lære seg ett språk godt er nok ikke dumt uansett for det handler jo og om hvordan man tenker når man programmerer. Og det å kunne se for seg gode løsninger på problemer.

 

Men ønsker man å komme raskt inn i det så ville jeg anbefalt å sett på noen av de utvikler verktøyene der ute som gjør en del av jobben for deg. Jeg begynte med Objektiv C selv i starten og X-Code for å lage til iOS.. men for meg så fungerte ikke det helt da jeg er utålmodig og ikke helt stø på programmering :) Så fant jeg Corona SDK som er veldig rettet mot type 2D spill som jeg ønsket å lage. Språket her er noe som heter LUA script og er rettet mot Android og iOS så langt.. Det var mere min type og man fikk raskt satt opp protoyper av spill og testet ut ting. Etter en tre måneder hadde jeg laget og utgitt mitt første spill og holder på med nr 2 nå. Pluss at miljøet er stort der og det finnes masse av koder av spill man kan laste ned og plukke fra hverandre.

 

http://www.learningcorona.com/ har en del tutorials og under "sample code" er det eksempler man kan se på.

Lenke til kommentar

^ Takk for svaret Beldor, har sett litt rundt, og skal prøve det Corona SDK, har også funnet UDK Som ser lovene ut.

 

 

// Eneste med Corona er at det koster en god del penger.. så må vell bli sittene med Trialen for en god stundt.

 

 

 

 

 

 

Jeg like også c++ bedre en java fordi i java må du skrive så lage commands for og få gjort en ting feks "System.out.println" og "cout <<"

Endret av iMarcus
Lenke til kommentar

Corona koster ja, men trenger ikke betale før man skal lansere. Trial utgaven kan man bruke så lenge man vil og man kan kjøre ut til mobiler via den. Får bare en beskjed når programmet starter på mobilen samnt man kan ikke kjøre ut utgaver for å selge på appstore.

 

Kikka litt på UDK jeg også, den var jo fin så sant man ikke regner med å selge noe stort. Der var det vel 99$ for utvikler versjonen når man skulle lansere. Også hvis man tjener mer enn 50.000$ så tar de 25% av inntekten over dette. Nå kan man jo si at skulle man være så heldig å selge så mye så er det jo bare fett :) Men samtidig litt kjipt å miste nok en stor slump av inntektene man har. Blir lite igjen etter appstore og staten har tatt sitt og ;)

Lenke til kommentar

Corona koster ja, men trenger ikke betale før man skal lansere. Trial utgaven kan man bruke så lenge man vil og man kan kjøre ut til mobiler via den. Får bare en beskjed når programmet starter på mobilen samnt man kan ikke kjøre ut utgaver for å selge på appstore.

 

Kikka litt på UDK jeg også, den var jo fin så sant man ikke regner med å selge noe stort. Der var det vel 99$ for utvikler versjonen når man skulle lansere. Også hvis man tjener mer enn 50.000$ så tar de 25% av inntekten over dette. Nå kan man jo si at skulle man være så heldig å selge så mye så er det jo bare fett :) Men samtidig litt kjipt å miste nok en stor slump av inntektene man har. Blir lite igjen etter appstore og staten har tatt sitt og ;)

Statens andel tas etter utgifter, så tror nok de 25%-ene er relativt greit. ;)

Lenke til kommentar

Statens andel tas etter utgifter, så tror nok de 25%-ene er relativt greit. ;)

 

25% er fortsatt 25% :) det står de tar det av revenue, såvidt jeg skjønner det så er det det som er igjen etter apple har tatt sitt. Selger du en app da for 7kr så får du på appstore 3,9kr fra apple (varierer litt avhengig av hvilket land som har kjøpt, her trekkes også moms ifra) .. og da sitter du igjen med ca 2,9kr etter de 25%. Så 1kr mindre pr salg. Nå vil riktignok det være litt mindre i overskudd siden det hadde vært 1kr mere som man måtte betale skatt av, men litt blir det jo. Spesielt hvis man selger en del :)

 

Men man må først og fremst se på hva man greier å få ett godt resultat med og jobbe med det. Så får det heller være at man må ut med litt ekstra hvis man er så heldig/flink at man havner i den situasjonen :)

 

iMarcus:

vet ikke om man kan dele lisens med andre med virker som om man bare trenger en utvikler lisens per firma. Så vil alle spill som blir laget med den lisensen gå under den kvoten. Du trenger jo også en apple developer lisens til 99$ pr år for å legge ut på appstore og teste ut på hardwaren. Du kan fortsatt lage og lære deg uten å betale da helt frem til du ønsker å ta det til neste steget.

Endret av Beldor
Lenke til kommentar

Som sagt lengre oppe så er det ingen snarveier som UleDule sa. Om du skal ta utdannelse innen spilldesign og lignende så må du nok ta 3 år med allmenn å så komme inn på NITH.

 

Jeg driver også litt spillutvikling på fritid og kan gi deg litt erfaringer.

 

Du kan selvfølgelig lære alt selv og mtp at du ikke har lyst til å gå allmenn, da vil jeg kanskje anbefale å gå på IKT servicefag/driftfag. jeg gikk selv første år på Elektro linjen og deretter IKT servicefag. Det jeg kan si er at du ikke bør gå elektro linjen hvis du har lyst til å starte med spillutvikling, men om elektro virkelig interesserer deg vil jeg absolutt anbefale å utdanne deg som en elektriker eller automatiker og samtidig være en spillutvikler på fritid.

 

Det nærmeste du kommer spill og IT på elektro linjen er data og elektronikk, men det er mest komponenter som kretskort og lignende. Jeg gikk som sagt på IKT Servicefag/driftfag og det er det nærmeste du kommer en utdannelse innen spillutvikling og som ikke er allmenn.

 

IKT Servicefag vg2 er dog veldig lett og om du kan mye er det egentlig bare å cruise igjennom året... på IKT servicefag er det mye nettverk og hardware. ( sette opp nettverk LAN og servere, litt bygging på maskiner, basic om Java, protokoller som TCP/IP, OSI modellen og selvfølgelig teori som service delen, lover og regler)

 

Om jeg var deg ville jeg først bestemt meg om jeg ville gå allmenn i tre år, eller gå på yrkesskole . For du kan enten satse på å NITH, eller gå lærling og få rikelig med arbeidserfaring ( Er du lei skolebenken er det å anbefale).

 

Du kan som alltid ta to år med yrkesskole med det siste året på IKT linje og deretter gå påbygg ( Det er mye arbeid igjen og mye lekser, ikke til å anbefale!)

 

 

kanskje litt rotete skrevet men kan oppsummere:

 

Skolelei?: Gå yrkesskole: VG1 ( velg ett fag du liker ) - VG2 (IKT) - VG3 (lærling innen IT/IKT)

 

Vil rett på NITH?: Gå 3 år på allmenn og kom deg inn på NITH.

 

 

Sorry for ett langt innlegg :)

Hilsen Patrick ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...