Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stenginng av hytte for vinteren. Hva med innlagt vann?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Spørsmålstillingen er nær forestående aktuell igjen.

 

I fjord stengte jeg vannintaket og lot varmtvannsbeholder stå på og fungere som ovn og spring for kalt og varmtvann i kjeller, kjøkken og bad ble åpnet.

I tillegg var varmekabler bad og varmeovn kjøkken satt på med termostat ca 10 grader.

Dører kjøkkenbenk ble åpnet.

 

I løpet av vinteren fordampet ca 10 liter fra varmtvannsbeholder.

 

Jeg fikk endel "pepper" for løsningen med inspill om å tømme røropplegget neste gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg har trådstarter rett så hin ønsker du innspill til hvorfor tømme rørene, ikke hva som er best.

 

 

Disse 10 literne dine har tatt veien rundt i hytta di og det blir gjerne en del fuktighet av 10 liter vann. Hvis du har ei ordentlig hytte, trekker den som et lagerskur og det er derfor ikke noe problem med tanke på ventilasjon. Om den derimot er "tett" så vil jeg tippe det lett kan bli fukt/råte rundt om kring... Ikke at jeg veit mye om dette, men det er min teori.

 

I tillegg, 10 grader er ikke så mye for oss, men når det er -15 eller -25 grader ute blir det en veldig stor temperaturforskjell. I bygg er temperaturforskjeller mellom inne/ute risky, spesielt hvis ikke det er helt tett. Da skapes det kondens som vil gi vannskader av et eller annet slag... Tipper jeg.

Lenke til kommentar

du har ingen garanti at strømmen holder seg på hele vinteren, om den går og du har vann i rørene så skal det ikke mye til før rørene sprekker og lager helvette, tapper du ned rørsystemet er du mye mer sikret mot at ting blir fryst i stykker.

 

jeg har heller ikke følt meg trygg om jeg skulle ha hatt på varmekabler og varmvannstank hele vinteren uten at noen ser over det

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da hytta skulle klargjøres for vinterne dukket det opp andre ting som tok tiden derfor ble ikke rørene tappet og det som ble gjort var en nødløsning.

 

Jeg dro til utlandet kort tid etter og tenkte på muligheten for strømbrudd kalde ovner og en bunfrosset varmtvannstank.

 

Heldigvis gikk det bra denne gangen, men dette kan sammenlignes med Russisk rulett. Nu har jeg i det minste verktøy dimensjonert for rørene når tømmingen av rør og beholder skal foretas.

 

Jeg har lurt på et "Ring hytta varm" opplegg da får man visstnok avlest temperaturen inne i hytta vinterstid ved oppringning.

Noen med erfaring med denslags?

Endret av reor
Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men verktøy dimensjonert for rørene når du skal tømme? Det er jo bare å åpne kranene og stenge hovedkranen og tappe varmtvannstanken? :)

 

Jeg sjekket på hyttetorget, de hadde ting for strømløse hytter og for hytter med strøm. link til hyttebutikk. Har ikke prøvd noe av dette, men det ser ganske kurant ut.

 

Hovedkran og vvbeholder står i kjelleren med vannrør varmt og kaldt til både kjøkken og bad.

Varmtvannet tappes ved å tappe vvbeholder. Kaldtvannet tappes ved å åpne røret stengeventilen er tilkoblet. Til dette trengs fastnøkkel til nippel samt verktøy til mothold.

Jeg har ingen kran jeg kan åpne for å få ut vannet ved tømming, men det kommer.Jeg får ikke ut kaldtvannet ved å tappe vvbeholder.

 

Takk for linken.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...