Gå til innhold

Feil på RAID5. Hva er galt, hvordan fikse, disken er ikke i salg lenger.


-Teddy-

Anbefalte innlegg

Hey!

 

Fikk en feilmelding på RAID5-et mitt da jeg startet opp. Tror det er et softwareraid, har bare brukt raidkontaktene på hovedkortet. Se bildet under.

 

Så, hva gjør jeg nå? Bør jeg etterkontrollere det med noe programvare? Jeg aner ikke hvilken av de fysiske diskene som har fått feil, hvor sjekker jeg hvilken kontakt disken sitter på? Det er 3x 250GB disker fra Seagate, hvorav en av de har fått en feil. Tror det blir vanskelig å få tak i en lik disk, kan jeg eventuelt benytte en lignende 500GB i samme raid? Det gjør ikke noe om den ikke blir utnyttet fullt ut. Hvis dette går an, hvordan går jeg fram for å gjenopprette raidet igjen? Alt er forøvrig leselig, men det er vel nettopp derfor jeg har RAID5... Bruker det bare som en midlertidig backupløsning før jeg får tatt ekstern backup en gang i blant.

 

post-50769-0-12506900-1316517659_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Porten er på port 1 på hovedkortet, eller port 2 om hovedkortet er merket med port 1-6.

Du kan også se på serial nummeret på disken hvilken som har feil.

Å bruke en tilsvarende 500gb disk vil fungere helt fint.

Jeg er ikke kjent med raid-løsningen på hovedkortet ditt, men jeg regner med du må inn i config for å få bygd opp igjen raid arrayet ditt.

Du finner sikkert mere info om det i manualen eller på nettet.

Å bygge opp igjen arrayet kan forresten ta ganske lang tid

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ser du har en gammel versjon av Intel raid driveren.

 

Gå inn i management under boot og sett disken som normal.

 

Start windows som normalt og se om RAID settet bygger seg opp. Kan ta et døgn eller mer før settet er gjenoppbygget).

Med denne driverversone hender det ofte at disken blir satt defekt, mens det bare har oppstått en eller annen I/o feil.

Hvis ikke dette hjelper må du bytte disk.

 

Installer siste versjon av Intel Matrix storage management her:

 

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=20215&lang=eng&OSVersion=&DownloadType=

 

Er ikke 100% sikker på om du kan bruke siste versjon. Har ikke sjekket chipsetversjon du har på HK.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen!

 

Har gledet meg lenge til en livestreamet konsert fra Nashville i kveld, stod opp klokka 0200 for å få den med meg, droppet skole og alt. Snakker klassisk/banjo/BélaFleck premiere med Nashvilles symfoniorkester, store greier i mine kretser. Etter en time, rett før finalenummeret får jeg MASSIV BSOD. Maskinen restarter, disken rapporteres som unknown under boot, men jeg vil bare boote og komme meg tilbake, men maskinen bruker evigheter. Slår den av brutalt med strømbryteren ved PSU før jeg slår den på igjen. Merker meg at disken nå rapporteres som "Member Disk" igjen og at RAIDet er merket "Rebuilding". Antar det har noe med BSOD-en å gjøre. Irriterende var det iallfall, for konserten gikk kun live, ingen opptak... Maskinen brukte et kvarter med Windowslogoen før den startet opp, har OSet på en SSD, pleier å boote på minuttet... ARGH.

 

Skulle ønske jeg hadde tatt meg tid til å fikse problemene før denne kvelden. Kommer iallfall til å gjøre det snart...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hvordan sjekker jeg om RAID-et rebuilder?

 

Har maskinen på omlag ni timer i døgnet i snitt, må kanskje rebuilden gjøres i én enkelt omgang? Hvor kan jeg sjekke hvor langt i prosessen den har kommet?

 

Har googlet litt, men finner ikke ut hvordan jeg kan sjekke status for gjenoppbygningen. Alle diskene rapporteres som normale og RAID-et som "rebuilding" under boot.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

RAID-et mitt sliter fremdeles. Disken veksler stadig mellom å være fungerende, rapporteres som ødelagt eller ikke-eksisterende. Tyder dette på at harddisken er dårlig, eller driveren? Har installert Intel Rapid, etter dette har System tatt 25% av prosessorkapasiteten i noen dager. I dag falt imidlertid disken ut igjen, men System sluker fremdeles 25% av prosessorkapasiteten.

 

Under boot rapporteres det fremdeles om at driverversjonen for raidkontrolleren på hk (eller noe slikt) er fra 2006, er det denne som burde oppdateres for å løse evt driverproblemer? Har lett på Asus sine hjemmesider, men alt jeg fant der relatert til RAID og harddisker var en eldre utgave av teknologien i Rapid.

 

Glad for hjelp :)

 

Har forøvrig backup av alt viktig på raidet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...