Gå til innhold

Lavkarbo :) - ukesplan for mat


skjerve94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på hvor langt du vil dra den. Man finner mye karbohydrater i veldig mange produkter i butikken.

 

Karbohydrater finner du i pasta, ris, poteter, brødmat, sjokoladepålegg, syltetøy, juice, brus og lignende produkter. Det handler mye om å spise rene matvarer hvor det ikke er noen form for innholdsfortegnelse. F.eks fisk, kjøtt, egg, kylling osv..

 

Det finnes forøvrig myyye informasjon om dette på nettet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tja, jeg er jo lavkarber selv, og har vel ingen ukesplan, men jeg kan jo komme med noen forslag.

 

Frokost:

Her spiser jeg eggerøre, kokte egg, stekte egg, tilbehør kan være f.eks bacon. Liker eggerøre med morrpølse. Low Carb Selection har noen gode brød jeg pleier å bruke, en skive med f.eks jubelsalami.

 

Lunsj:

Enten det samme som til frokost eller middagsrester.

 

Middag:

Her er det mye å velge mellom, man kan i grunn spise alt av kjøtt og fisk. En ukesmeny ift middag kan se slik ut for min del:

Mandag: Bacon cheeseburger casserole

Tirsdag: Krydderkylling med hummus

Onsdag: Løvbiff med grønnsaksmos

Torsdag: Fleskepannekaker

Fredag: Tex Mex-burgere

Lørdag: Grytesurr

 

I stedet for pasta, ris osv bruker jeg mye grønnsaksmos og eventuelt lavkarbopasta.

Lenke til kommentar

Kutt ut snop, loff og sukkerholdige matvarer.

 

Ikke gå overbord og hør på disse "kutt ut ris, potet og ALL THE CARBS!11"-folkene.

Er til dels enig her...

 

Lavkarbo er alt i fra å kutte en potet daglig til å gå på ketolysekur som tillater maks (ca) 20 gr karber per dag.

 

Man trenger ikke kutte ut brød, ris, pasta og potet men å redusere mengden. Generelt spiser nordmenn alt for mye av slike varer.

Lenke til kommentar

Det finnes mange forskjellige varianter av Lavkarbo. Selv har jeg prøvd den ekstreme varienten, ketolyse, som passer bra for meg siden jeg er veldig overvektig.

 

Da må man være nøye på å ikke få i seg carbs uten å vite det. Maks 15-20 carbs per dag og de skal hovedsaklig brukes til grønnsaker, men ikke alle grønnsaker.

 

Men husk at alt etter hvor mye carbs du kutter så må du spise mer fett for å få nok energi. En del av grunnen til at man går ned i vekt på lavkarbo er at man får en ekstremt langvarig metthetsfølelse og bare spiser 2 ganger om dagen. Man får dermed et naturlig kaloriunderskudd uten å måtte jobbe hardt for det. Men det innebærer altså å være påpasselig med å få i seg nok fett, blant annet med å kutte alt av lett-produkter.

 

Om du vil ha mattips så finnes det ekstremt mye gode blogger og nettsider med mye god mat :)

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at du og familien skal gå lavkarbo? Overvektig familie? Sykdom?

 

Lavkarbo er en diett, en "vi er for late til å bevege oss diett). Hva med å spise en vanlig kosthold med mettende mat som ris poteter og pasta, og bevege seg litt istedet?

 

Det er ganske usympatisk da man ser middagsuker som er slik;

 

(tidligre kommetator)

Mandag: Bacon cheeseburger casserole

Tirsdag: Krydderkylling med hummus

Onsdag: Løvbiff med grønnsaksmos

Torsdag: Fleskepannekaker

Fredag: Tex Mex-burgere

Lørdag: Grytesurr

 

Ikke en dag som ikke inneholder kjøtt, og i en lavkarbo situasjon mye kjøtt.

 

Dette er fråtsing av kanske stor klasse. En veldig usympatisk holdning til mat. For å sette litt tall på dette;

Det kreves ca 16 kilo dyrefor for å produsere 1 kg kjøtt.

Forbruket vi har i norge, overført globalt tilsvarer ca 1.5 ganger mer areal enn hva vi har mulighet til å ha jordbruk på.

Også her er jo miljø en faktor, kjøtt produksjon er idag den industrien som har størst miljøgass utslipp globalt sett.

Dette gjelder kjøtt, som er hovedtyngden av et lavkarbo kosthold.

 

Ja en referanse og god side for slik info og mer finner du her

 

For Lavkarbo er en slanke trend som har spredd seg til å bli en slags livsstil trend. Snakker om en uympatisk livsstil, en livsstil som bare er likegyldig fråtsing. Under dekke av å være sun og helsebringene!

 

Er familien din overvektige og det er dette du vil gjøre noe med, start å beveg dere, spis mindre med variert. Her i heimen spiser vi poteter, ris, pasta og brød. Vi har det jeg vil kalle et variert kosthold, fisk og kjøtt, men kun i helgene. Ellers ganske vegetarisk på hverdager. Ingen er overvektige og alle ser ut til å ha overskudd. Det ser ut som alt vi gjør for ungå de ekstra kiloene er å bevege oss litt iblandt.

 

Det er mye som er lov, men jeg synes ikke slike trender som lavkarbo begynner å bli er noe vi kan tillate oss. Også vi som enkeltpersoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lavkarbo er en diett, en "vi er for late til å bevege oss diett). Hva med å spise en vanlig kosthold med mettende mat som ris poteter og pasta, og bevege seg litt istedet?

Lavkarbo er IKKE en diett men mange dietter bygger på lavkarbo

 

Ris er IKKE mettende!

 

Potet er IKKE mettende!

 

Pasta er IKKE mettende!

Lenke til kommentar

Lavkarbo er en diett, en "vi er for late til å bevege oss diett). Hva med å spise en vanlig kosthold med mettende mat som ris poteter og pasta, og bevege seg litt istedet?

Lavkarbo er IKKE en diett men mange dietter bygger på lavkarbo

 

Ris er IKKE mettende!

 

Potet er IKKE mettende!

 

Pasta er IKKE mettende!

 

Vel diett defineres som et "spesielt kosthold" dvs et kosthold som er tilrettelagdt. Jeg vil derfor kunne si det er en diett. Men det finnes fler versjoner lavkarbo dietter.

 

Og hva mener du med at det ikke er mettende? Er jo en veldig spesiel påstand. Hva mener du er mett? Med pasta i maten blir i allefal jeg veldig mett og fornøyd etter et måltid.

Lenke til kommentar

Vel diett defineres som et "spesielt kosthold" dvs et kosthold som er tilrettelagdt. Jeg vil derfor kunne si det er en diett. Men det finnes fler versjoner lavkarbo dietter.

 

Og hva mener du med at det ikke er mettende? Er jo en veldig spesiel påstand. Hva mener du er mett? Med pasta i maten blir i allefal jeg veldig mett og fornøyd etter et måltid.

Nei, en diett har ikke en spesiell definisjon.

 

Det jeg mener er at masse annen mat med høyere innhold av protein og fett er mye mer mettende per gram og det finnes knapt det som er mindre mettende bortsett fra gress (salat og slikt).

 

Edit:

Å det er vel ikke en spesiell påstand å si at hverken ris, pasta eller potet er spesielt mettende, det er vel heller fakta. Når vi snakker om mettende mener vi så klart mettende per vektenhet. I din definisjon er jo ALT mettende bare man fyller talerkenen nok ganger.

 

Edit2:

Tok feil der gitt... ser en diett er definert som "en planlagt og tidsbegrenset endring i kostholdet".

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det viser seg at proteiner i seg selv øker ofte sultfølelsen. Prøv og bare spis fisk eller magert kjøtt :)

 

Det som er mettende er et kosthold som inneholder fler elementer. Både fett, proteiner, fiber og karbohydrater.

 

Poenget mitt er egentlig ikke om Lavkarbo er en diett eller ikke, (den bør være en diett ved din defininsjon også, alternativet er livsstilsendring og det gjør jo ikke saken bedre).

Poenget er hva lavkarbo representerer, en slags fråtsing av råvarer som ikke er bærekraftige for oss som et menneskesammfun, som jeg ikke kan forstå at vi godtar.

 

Problemet er da kanskje akkurat det, at Lavkarbo har gått for å være en diett for overvektige, til å bli en livsstil, etter at vi fikk beskjed om at mange hadde et for høyt karbo holdig kosthold, som resulterte i overvekt :)

Lenke til kommentar

Det viser seg at proteiner i seg selv øker ofte sultfølelsen. Prøv og bare spis fisk eller magert kjøtt :)

Feil, det viser seg ikke i det hele tatt det du sier.

 

Fett og proteiner er ikke bare mer mettende enn karbohydrater men man holder også mye lengre på metthetsfølelsen når man først har spist seg mett.

 

Edit:

Det er greit å diskutere men orker ikke drive opplæring til en person som ikke kan noe om kosthold og kommer med påstander omtrent alle vet er feil så jeg tror jeg stopper her.

 

Edit2:

Ser ut som jeg må spise i meg noen ord her... ser ut som du kan ha rett med den påstanden :blush:

 

Edit3:

Hmmm, fant en side som bekrefter det du sier men flere som langt i fra gjorde det. Må vel lese litt mer om det emnet...

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Weigle DS, Breen PA, Matthys CC, Callahan HS, Meeuws KE, Burden VR, Purnell JQ: A high-protein diet induces sustained reductions in appetite, ad libitum caloric intake, and body weight despite compensatory changes in diurnal plasma leptin and ghrelin concentrations. Am J Clin Nutr 2005, 82: 41-48.

 

Stubbs RJ, van Wyk MC, Johnstone AM, Harbron CG: Breakfasts high in protein, fat or carbohydrate: effect on within-day appetite and energy balance. Eur J Clin Nutr 1996, 50: 409-417.

 

To forsknings resultater som motbeviser det du sier der..

 

Fant igjen det jeg egentlig lette etter. Veldig god artikkel som tar for seg studiene, svakhetene i de og funn som man kan gjøre i disse!

 

 

http://paljabekk.blogspot.com/2011/07/er-proteiner-mettende.html

Endret av Epleskrell
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at du og familien skal gå lavkarbo? Overvektig familie? Sykdom?

 

Lavkarbo er en diett, en "vi er for late til å bevege oss diett). Hva med å spise en vanlig kosthold med mettende mat som ris poteter og pasta, og bevege seg litt istedet?

 

Det er ganske usympatisk da man ser middagsuker som er slik;

 

(tidligre kommetator)

Mandag: Bacon cheeseburger casserole

Tirsdag: Krydderkylling med hummus

Onsdag: Løvbiff med grønnsaksmos

Torsdag: Fleskepannekaker

Fredag: Tex Mex-burgere

Lørdag: Grytesurr

 

Ikke en dag som ikke inneholder kjøtt, og i en lavkarbo situasjon mye kjøtt.

 

Dette er fråtsing av kanske stor klasse. En veldig usympatisk holdning til mat. For å sette litt tall på dette;

Det kreves ca 16 kilo dyrefor for å produsere 1 kg kjøtt.

Forbruket vi har i norge, overført globalt tilsvarer ca 1.5 ganger mer areal enn hva vi har mulighet til å ha jordbruk på.

Også her er jo miljø en faktor, kjøtt produksjon er idag den industrien som har størst miljøgass utslipp globalt sett.

Dette gjelder kjøtt, som er hovedtyngden av et lavkarbo kosthold.

 

Ja en referanse og god side for slik info og mer finner du her

 

For Lavkarbo er en slanke trend som har spredd seg til å bli en slags livsstil trend. Snakker om en uympatisk livsstil, en livsstil som bare er likegyldig fråtsing. Under dekke av å være sun og helsebringene!

 

Er familien din overvektige og det er dette du vil gjøre noe med, start å beveg dere, spis mindre med variert. Her i heimen spiser vi poteter, ris, pasta og brød. Vi har det jeg vil kalle et variert kosthold, fisk og kjøtt, men kun i helgene. Ellers ganske vegetarisk på hverdager. Ingen er overvektige og alle ser ut til å ha overskudd. Det ser ut som alt vi gjør for ungå de ekstra kiloene er å bevege oss litt iblandt.

 

Det er mye som er lov, men jeg synes ikke slike trender som lavkarbo begynner å bli er noe vi kan tillate oss. Også vi som enkeltpersoner.

 

Unnskyld meg, men dette var et eksempel, det betyr faktisk ikke at man spiser kjøtt hver eneste dag. For min del er ingen uke lik, og f.eks har jeg uker hvor jeg godt kan gå fire dager uten kjøtt.

 

Og det er bare bullshit at man er lavkarber bare fordi man ikke vil bevege seg. Men jeg gjør det ikke pga overvekt, jeg gjør det av helt andre grunner, i samråd med legen. Og jeg har aldri vært så frisk, rask og aktiv som jeg er nå. Ditt innlegg høres ut som alle andre som aldri har vært lavkarbere. For noen er det en kur, for andre er det en livsstil. For min del er det sistnevnte, og ja, jeg har faktisk fått et nytt liv pga lavkarbo. Og det har ingenting med vekt å gjøre.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Vel siden du påpeker at det er en livsstil, hva slags etiske tanker har du gjort deg om livsstilen du kjører? Sett da i et globalt perspektiv?

 

Det er her problemet med lavkarbo sitter. Ikke at noen mener det gir dårligere helse en med karbo, men fordi måten man erstatter karbohydrater med kjøtt ikke er bærekraftig. Det er poenget. Det blir ikke ertsattet med bønner og erter, eller grønt. Men som ditt eksempel så fint viste (selv om det var et eksempel) en holdning som heller mot kjøtt!

 

Jeg sier heller ikke bli vegetarianer. Jeg sier ha et bredere syn på hvorfor du ønsker en slik type livsstil, hva slags konsekvenser har det, hva sier det om meg, hvordan kan jeg gjøre det på en god måte. Den erkjennelsen at mange sier "herlig, med denne dietten kan jeg spise alt jeg vil av rømme, smør, kjøtt og flesk med god samvittighet" er veldig, veldig feil, og veldig ignorant i forhold til den verden vi faktisk må se at vi er en del av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel siden du påpeker at det er en livsstil, hva slags etiske tanker har du gjort deg om livsstilen du kjører? Sett da i et globalt perspektiv?

 

Det er her problemet med lavkarbo sitter. Ikke at noen mener det gir dårligere helse en med karbo, men fordi måten man erstatter karbohydrater med kjøtt ikke er bærekraftig. Det er poenget. Det blir ikke ertsattet med bønner og erter, eller grønt. Men som ditt eksempel så fint viste (selv om det var et eksempel) en holdning som heller mot kjøtt!

 

Jeg sier heller ikke bli vegetarianer. Jeg sier ha et bredere syn på hvorfor du ønsker en slik type livsstil, hva slags konsekvenser har det, hva sier det om meg, hvordan kan jeg gjøre det på en god måte. Den erkjennelsen at mange sier "herlig, med denne dietten kan jeg spise alt jeg vil av rømme, smør, kjøtt og flesk med god samvittighet" er veldig, veldig feil, og veldig igno

rant i forhold til den verden vi faktisk må se at vi er en del av.

 

Jeg ser på det bredere enn som så, jeg synes det er for dumt å legge skylda på lavkarbere som tross alt er en minoritet, de fleste er tross alt ikke lavkarbere. For min del er jeg helt enig jeg at man spiser altfor mye kjøtt, så derfor prøver jeg også å være flink og spise mye grønt. Jeg har faktisk aldri spist så mye grønt som jeg har gjort gjennom det å være lavkarber.

 

Og nei, det viste faktisk ikke min holdning i det hele tatt, det er nok heller du som legger for mye i hva som skrives. Det var og er fremdeles kun eksempler, og jeg mener at det er viktig med variasjon, og der føler jeg lavkarbo utfyller meg på en god måte. Karbohydratene jeg får i meg prøver jeg å få i meg i all hovedsak gjennom nettopp grønnsaker, og selv om kjøtt er en del av kostholdet, så er det ikke hele mitt kosthold. Jeg spiser ikke mer kjøtt nå enn da jeg var høykarber, bare for å ha sagt det, faktisk er det sant for de fleste av lavkarberne jeg kjenner.

 

Jeg er svært miljøbevisst, men det betyr selvfølgelig ikke at man ikke kan bli bedre, men jeg har faktisk vært politisk aktiv i mange år og kjempet med miljørøsla i Norge. Så jeg synes godt du kan ta vekk den belærende tonen, for ikke kom og tro at jeg ikke bryr meg eller har et reflektert forhold til eget kosthold sett i et globalt perspektiv. Nå spiser jeg uansett mye mindre enn jeg gjorde før, som er en konsekvens av at mitt blodsukker holder seg stabilt lenger (som er grunnen til at jeg i utgangspunktet ble lavkarber - og nei, jeg har aldri hatt diabetes), samt at jeg føler meg mett lenger gjennom lavkarbo. Med andre ord, mitt forbruk har jo faktisk gått ned, eller, mitt grønnsaksforbruk har gått opp, mens kjøtt og den typen ting er har faktisk gått ned.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Vel siden du påpeker at det er en livsstil, hva slags etiske tanker har du gjort deg om livsstilen du kjører? Sett da i et globalt perspektiv?

 

Det er her problemet med lavkarbo sitter. Ikke at noen mener det gir dårligere helse en med karbo, men fordi måten man erstatter karbohydrater med kjøtt ikke er bærekraftig. Det er poenget. Det blir ikke ertsattet med bønner og erter, eller grønt. Men som ditt eksempel så fint viste (selv om det var et eksempel) en holdning som heller mot kjøtt!

 

Jeg sier heller ikke bli vegetarianer. Jeg sier ha et bredere syn på hvorfor du ønsker en slik type livsstil, hva slags konsekvenser har det, hva sier det om meg, hvordan kan jeg gjøre det på en god måte. Den erkjennelsen at mange sier "herlig, med denne dietten kan jeg spise alt jeg vil av rømme, smør, kjøtt og flesk med god samvittighet" er veldig, veldig feil, og veldig igno

rant i forhold til den verden vi faktisk må se at vi er en del av.

 

Jeg ser på det bredere enn som så, jeg synes det er for dumt å legge skylda på lavkarbere som tross alt er en minoritet, de fleste er tross alt ikke lavkarbere. For min del er jeg helt enig jeg at man spiser altfor mye kjøtt, så derfor prøver jeg også å være flink og spise mye grønt. Jeg har faktisk aldri spist så mye grønt som jeg har gjort gjennom det å være lavkarber.

 

Og nei, det viste faktisk ikke min holdning i det hele tatt, det er nok heller du som legger for mye i hva som skrives. Det var og er fremdeles kun eksempler, og jeg mener at det er viktig med variasjon, og der føler jeg lavkarbo utfyller meg på en god måte. Karbohydratene jeg får i meg prøver jeg å få i meg i all hovedsak gjennom nettopp grønnsaker, og selv om kjøtt er en del av kostholdet, så er det ikke hele mitt kosthold. Jeg spiser ikke mer kjøtt nå enn da jeg var høykarber, bare for å ha sagt det, faktisk er det sant for de fleste av lavkarberne jeg kjenner.

 

Jeg er svært miljøbevisst, men det betyr selvfølgelig ikke at man ikke kan bli bedre, men jeg har faktisk vært politisk aktiv i mange år og kjempet med miljørøsla i Norge. Så jeg synes godt du kan ta vekk den belærende tonen, for ikke kom og tro at jeg ikke bryr meg eller har et reflektert forhold til eget kosthold sett i et globalt perspektiv. Nå spiser jeg uansett mye mindre enn jeg gjorde før, som er en konsekvens av at mitt blodsukker holder seg stabilt lenger (som er grunnen til at jeg i utgangspunktet ble lavkarber - og nei, jeg har aldri hatt diabetes), samt at jeg føler meg mett lenger gjennom lavkarbo. Med andre ord, mitt forbruk har jo faktisk gått ned, eller, mitt grønnsaksforbruk har gått opp, mens kjøtt og den typen ting er har faktisk gått ned.

 

Beklager hvis du tar annstøt, men du var faktisk den som kom med det middags "eksempelet", som kun baserte seg på kjøtt. Men ideen er ikke på å kritisere deg som person, men trenden lavkarbo generelt.

 

Jeg mener mitt poeng står fortsatt, ideen om lavkarbo har gitt store utslag i økt kjøtt inntak, nortura og tine har hatt ganske kraftige økninger i deres salg pga av dette. Lavkarbo blogger som priser trenden, viser generelt kun oppskrifter bassert på kjøtt og egg.

 

Et lavkarbo kosthold har gått fra å være en ide om lavere karbohydrat innhold i kostholdet til å bli tilnærmet 0. Da et anbefalt lavkarbo kosthold faktisk inneholder 35% karb. Da man stort sett ertsatter det med kjøtt og animalsk fett blir alt veldig feil.

 

Her ligger det som må forandres i den generelle (den vi ser i media og på nett) holdningen til mat. Jeg håper og tror at lavkarbo trenden snur litt vekk fra det kjøtt suget den har omfavnet så inderlig, og får en mer gjennomtenkt holdning til hva den er.

 

Fedon hadde veldig rett da han sa man burde gå ned på karbohydratene, dette var mtp brus, øl, vin, kneip og loff. Aldri har noen påstått at de skal fjernes helt, ikke har noe forskning vist det heller. Ingen forskning har vist at man skal erstatte mengden mat med rødt kjøtt, fisk eller egg heller. Men stort sett vist at vi (i den vestlige verden) spiser mer enn nok av dette allerede, og bør øke inntaket av frukt og grønt.

 

Alt tyder på at oppskriften på et sundt kosthold er hva frøken Espelid argumenterte for i sin glans periode. Et variert kosthold med både fett, proteiner og karbs som en del av det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...